Platební karta jako jízdenka: Dopravci zvažují možnosti

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Martin Siebert, Euro

Zprostředkovatelům plateb kartami se rýsuje šance na expanzi do nového trhu - České dopravní podniky začaly řešit, jak přijímat bankovní bezkontaktní karty nejen jako platební řešení, ale případně také jako nosič jízdenky v tramvajích, vlacích či autobusech.

Doprava představuje díky množství zákazníků a plateb velmi lákavé odvětví. Například jen v Praze se loni prodalo přes 46 milionů klasických jízdenek za 1,2 miliardy korun. Při průměrném poplatku za bezkontaktní platbu kartou 0,6 procenta se tak dá hovořit až o několika milionech korun ročně jen z činnosti DPP.

Na přelomu roku vznikla pracovní skupina složená ze zástupců městských dopravních podniků, České asociace organizátorů veřejné dopravy a z manažerů asociace Visa a společnosti MasterCard. V projektu jako konzultant figuruje také Česká spořitelna.

„Elektronické odbavení cestujících prozatím nepoužíváme a právě standardizace a interoperabilita by mohla jeho zavedení v našich podmínkách usnadnit,“ uvedl vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy DP města České Budějovice Radek Filip.

Jeden čip pro všechny

Uvedená pracovní skupina chce už letos v červnu vydat návrh, jak vytvořit jednotný koncept využití dostupné čipové technologie pro všechny dopravních podniky. „Tento plánovaný koncept by měl zajistit, aby cestující věděli, jak své karty v dopravě používat bez ohledu na místního dopravce nebo město,“ vysvětlil Marcel Gajdoš z asociace Visa Europe.

Následně začne testování systému ve vybraném městě. První ostré spuštění však dopravní podniky očekávají nejdříve za dva roky. „Výhodou celého systému je efektivita takového řešení a velmi nízké vstupní náklady nejen pro dopravce, ale i cestujícího,“ upozornila Martina Kirchrathová z MasterCard ČR a SR. Osobní data cestujících zůstanou utajena. Karta totiž v systému vystupuje pouze jako prostředek platby či nosič jízdenky, veškeré systémy spravující dopravní kupony si budou dopravní podniky zajišťovat samy.

„Pokud si ověříme, že tento systém je použitelný a užitečný pro naše zákazníky, budeme zvažovat možnost využití bezkontaktních bankovních karet pro potřeby placení jízdného v MHD,“ tvrdí tisková mluvčí DP města Brna Linda Hailichová.

„Naším prvním výstupem bude pořízení nového odbavovacího systému, který plánujeme v roce 2015. Jsme konzervativní, a proto uvažujeme pouze s možností placení jednotlivého jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet,“ uvedl výkonný ředitel DP města Ústí nad Labem Radek Chobot.

Nový trh

Pokud se dopravní podniky rozhodnou využívat bankovní karty, hlavním hráčům v karetním byznysu – společnosti MasterCard a asociaci Visa - se otevře nová oblast plateb, z níž budou moci inkasovat poplatky. Oba subjekty čelí kritice ze strany obchodníků, veřejnosti i Evropské komise, která nedávno dokonce přistoupila k přímé regulaci. Zatím jen v rámci účtování poplatků v přeshraničním platebním styku, další kroky jsou však podle bruselských úředníků v přípravě.

„Jsou věci, které se doposud velmi dlouho neřešily jakkoliv koncepčně. Proběhla řada poměrně nahodilých projektů. Opencard nicméně může představovat přechodový systém či modul k něčemu zcela novému. Jestli to bude po vzoru platebních karet nějaká samolepka či karta, aplikace v mobilu pro NFC či cokoliv jiného, to je otázka pro experty,“ poznamenal nedávno k tematice v rozhovoru s E15 první náměstek primátora Prahy Jiří Vávra.

Z iniciativy sice nevzejde nová univerzální dopravní karta, lze však konstatovat, že pohyb cestujícího napříč městskými dopravními podniky by se v příštích letech mohl výrazně zlehčit.

„Jakmile se ukáže, že využití bezkontaktní bankovní karty zjednoduší nákup jízdního dokladu a odstraní tak jednu z bariér využívání veřejné dopravy zejména u nepravidelných cestujících, budeme se touto myšlenkou jistě zabývat,“ uvedla Martina Poršová z DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Myšlenka je jednoduchá – bankovní kartu má každý občan, tak proč by města měla riskovat a vytvářet projekty městských dopravních karet na vlastních, uzavřených či jinak těžko kompatibilních systémech? Ukázkovým případem přešlapu v této oblasti je například pražská Opencard, na níž hlavní město vydalo přes miliardu korun a která je po několika letech provozu minimálně diskutabilní.

Celosvětový standard
Takzvaný EMV c-less standard tu na trhu již několik let a za tu dobu jen v Evropě vzniklo více než 1,3 milionu akceptačních míst. Na trzích jako je Česká republika nebo Slovensko již došlo k masové adopci této technologie.