Pod kolínským mostem poplují lodě

V Kolíně začala oprava železničního mostu, která umožní splavnit Labe.

Až skončí oprava kolínského železničního mostu, budou po Labi plout až do Hamburku nákladní lodě naložené i dvěma vrstvami dopravních kontejnerů nebo velkými díly lodí z chvaletických loděnic.

Dosud jim v tom bránily tři železniční mosty, které měly, odborně řečeno, příliš nízkou podjezdnou výšku. Dva z nich, v Poděbradech a Nymburce, jsou už upravené. Na řadě je teď kolínský.

„V současné době je výška mostu 4,35 metru a nepodepluje ho ani výletní loď, jako je Král Jiří, která kotví v Poděbradech,“ řekl Václav Straka z tiskového oddělení Ředitelství vodních cest.

„Změna prospěje nejen nákladní dopravě, ale pomůže i rozvoji cestovního ruchu,“ dodal Straka.

Výměna poslední překážky, železničního mostu na trati Kolín – Velký Osek, bude stát 1,2 miliardy korun. Stavba má skončit v prosinci 2010.

Jak se kolínský železniční most změní?

„Asi o deset, patnáct metrů dál po proudu vyroste nová mostní konstrukce. Na tu se pak přeloží jedna kolej, po níž budou moci jezdit vlaky,“ řekl Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty. Dělníci opraví i železniční přejezdy v Starokolínské a Tovární ulici.

Zároveň stavbaři zrekonstruují čtvrté a páté nástupiště na kolínském nádraží.

Osobní dopravu na trati stavba příliš neomezí. Výluky od soboty 12. září do neděle 1. listopadu budou krátké.

Zvýšením podjezdné výšky kolínského železničního mostu ze čtyř metrů a pětatřiceti centimetrů na pět metrů dvacet pět centimetrů, které umožní i velkým lodím plout po Labi, ambice Ředitelství vodních cest České republiky nekončí.

Železniční most stavbaři připraví tak, že bude možné zvednout jedno pole mostu až na sedm metrů. Pod ním může plout i loď naložená třemi vrstvami dopravních kontejnerů.

Nejvíc peněz jde z Unie

„Pro srovnání, jedna loď se dvěma vrstvami kontejnerů uveze tolik nákladu jako dvaačtyřicet kamionů s návěsem,“ řekl Václav Straka z tiskového odboru Ředitelství vodních cest České republiky.

To je podle něj ekologičtější, než kdyby kamiony putovaly po silnici. „Navíc lodní doprava vydává méně hluku,“ dodal Straka.

Peníze na stavbu z větší části, 877 milionů korun, dodá Evropská unie. Zbytek na stavbu půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Původní most dosluhuje

Původní most stojí v Kolíně od roku 1908. Odborníci se shodují, že během deseti let by pravděpodobně dosloužil. Dvě nové nezávislé konstrukce z mostárny ve Slaném na Kladensku, které ho nahradí, budou měřit 138 metrů a vážit dohromady 1374 tun.

Stavba mostu se dotkne rovněž kolínské elektrárny. Vznikne vlečka na transport uhlí, takže na zálabské straně železniční trati přibude jedna další kolej.