Před 45 lety zažila Británie námořní katastrofu – potopení tankeru Torrey Canyon | E15.cz

Před 45 lety zažila Británie námořní katastrofu – potopení tankeru Torrey Canyon

nes

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Smutné výroční připadá na následující neděli; 18. března 1967, najel na skalisko u Scillských ostrovů tanker Torrey Canyon, z jehož útrob uniklo do moře 120 tisíc tun kuvajtské ropy. Ropná katastrofa zaslouží připomenutí i proto, že byla jednou z prvních v Evropě (bohužel nikoli poslední).

Bezmála třísetmetrový kolos plující pod vlajkou Libérie se rozpáral o skalisko, trhlina byla delší než 200 metrů. Vyšetřování ukázalo, že kapitán měla za sebou nepřetržitou třicetihodinovou službu a byl na můstku sám. Hodinu před nárazem dostal příkaz k plavbě do Milford Haven a nastavil autopilota. Patrně se ale zmýlil a při stanovení polohy zaměnil signály dvou majáků. Loď tak směřovala přímo na útes pod hladinou.

Ropný povlak pokral hladinu v délce 50 kilometrů a brzy zasáhl pobřeží Cornwallu. S havárií takého rozsahu nikdo neměl zkušenosti a záchranáři se pokusili zapálit ropnou skvrnu napalmovými pumami. SKvrna se ale dál šířila a napáchala velké škody ve Francii na bretaňských plážích.

Větší škody nadělaly chemikálie k rozložení ropy

Ropu se později podařilo zčásti rozložit pomocí chemického přípravku, což se ale neobešlo bez vzniku toxických produktů. Vytrvalé pokusy královského letectva nakonec slavily úspěch, zápalnými pumami, raketami a leteckým palivem se podařilo zapálit zbytek tankeru, který se už v té době rozlomil na tři části.

Mořský život se z této ekologické havárie a následných operací vzpamatovával mnoho let, protože mnohem větší škody než samotná ropa napáchaly rozpouštědla či odmašťovadla, kterých se použilo obrovské množství.

Ekologové připomínají, že závažnost havárií tankerů se nedá srovnávat jen podle množství produktu, který se vylije do moře. Rozsah katastrofy ovlivňuje i druh látky, počasí a také záleží na oblasti, v níž loď ztroskotala.

Velké evropské havárie tankerů za posledních 30 let

18. března 1967 – Liberijský tanker Torrey Canyon ztroskotal u Cornwallu ve Velké Británii. Po jeho rozlomení se vylilo do moře 120 tisíc tun ropy

23. ledna 1976 – V průlivu La Manche se po nárazu na skalisko rozlomil tanker Olympic Bravery. Vyteklo z něj čtvrt milionu tun ropy

16. března 1978 – Liberijská cisternová loď Amoco Cádiz ztroskotala na mělčině u francouzského Brestu. Rozlomila se a moře znečistilo 230 tisíc tun ropy

31. prosince 1978 – Trup řeckého tankeru Andros Patria nevydržel nápor bouře u severozápadního pobřeží Španělska, praskl, a do moře uniklo 50 tisíc tun ropy

11. dubna 1991 – Nedaleko Janova explodoval kyperský tanker Haven. Za tři dny se potopil a vyteklo z něj do moře asi 50 tisíc tun ropy

3. prosince 1992 – Řecký tanker Aegean Sea se rozlomil poblíž španělského přístavu La Coruňa a rozlomil se. Z lodi uniklo 70 tisíc tun ropy a skvrna dosáhla průměru 100 kilometrů

5. ledna 1993 – Liberijský tanker Braer najel na mělčinu u Shetlandských ostrovů. O týden později se rozlomil a moře kontaminovalo skoro 85 tisíc tun ropy

15. února 1996 – U jihozápadního pobřeží Walesu nedaleko přístavu Milford Haven najel na mělčinu kyperský tanker Sea Empress. Moře se muselo vypořádat s 70 tisíci tunami ropy

12. prosince 1999 – Maltský tanker Erika se v bouři rozlomil u bretaňského pobřeží, kde do moře uniklo 20 tisíc tun topného oleje

13. listopadu 2002 – Tanker Prestige s topným olejem havaroval u severozápadního pobřeží Španělska a o necelý týden později se potopil

Autor: nes

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.