Před 80 lety zemřeli na Karvinsku slavní polští letci
Největšího vítězství dosáhli oba letci ve velkých mezinárodních leteckých závodech v anglickém Challenge v létě 1932, kdy se jejich letadlo RWD-6 ukázalo jako konstrukčně nejlepší. Úspěch měl i značný politický význam v době sílící propagandy o neporazitelnosti německých letadel.
Letadlo zkonstruovali členové studentského klubu mechaniky při Varšavské technické univerzitě, Stanislaw Rogalski, Stanislaw Wigura and Jerzy Drzewiecki (odtud zkratka RWD). Stroj měl smíšenou konstrukci z kovu, dřeva a hliníku, poháněl jej sedmiválcový hvězdicový motor Armstrong Siddeley o výkonu 140 koní. Aviatici letadlo zkonstruovali specielně pro závodní létání a bylo konstrukčně vyspělé. Křídlo bylo vybavené automatickými vztlakovými klapkami a sloty, také se dalo sklápět dozadu kvůli snazší přepravě. Letoun nad jinými vynikal mimo jiné krátkým vzletem a přistáním.
Polský sportovní letoun RWD-6
Za dva týdny po úspěchu v Británii letěli Zwirko a Wigura jako čestní hosté do Prahy na pozvání československého Aeroklubu. Na československo-polské hranici však silný vítr utrhl jejich letadlu křídlo a stroj se zřítil do lesa u obce Dolní Těrlicko. Ukázalo se, že křídelní vzpěry byly přece jen nedostatečné, neunesly větší namáhání a křídlo se ve větších rychlostech deformovalo (pozdější verze letadla už měla vzpěry silnější). Oba muži při havárii zahynuli, při jejich pohřbu ve Varšavě se 15. září 1932 sešlo údajně na 300 tisíc lidí.
Na místě neštěstí, nazvaném Zwirkowisko, byl nejprve postaven kříž s vrtulí a v roce 1935 kaple, nazvaná mauzoleem. To ale v roce 1940 německá armáda zničila, nový pomník byl obnoven až v roce 1950. V místě, kam letoun dopadl, byl postaven žulový kříž, který v roce 1999 věnoval pan Miroslav Fojtík.