Před jedenácti lety skončil cyklostezkám rok nula
Jak jste před těmi jedenácti lety začínali? Cyklojízdy starostů jsou trochu i mým dítětem. Vymysleli jsme si je proto, že cyklistická doprava v Ostravě byla v plenkách. Všechny politické strany jí sice vyjadřovaly podporu, ale praktická finanční podpora chyběla. Nebyly žádné projekty.
Kudy jste tehdy jeli?
Začínali jsme v Polance a projeli jsme zhruba stejné území jako letos. Většinou jsme museli jet po silnicích s motorovými vozidly. Za jedenáct let se udělal obrovský pokrok, letos bychom měli mít v Ostravě 200 kilometrů cyklistických stezek a tras.
Je to dostatečné číslo v porovnání s jinými městy?
Měli bychom se bavit spíše o kvalitě než kvantitě. Bohužel stále nemáme celou síť propojenou, některé úseky chybí. Je to zejména napojení centra. Nemáme podporu centrálního obvodu. Chtěli jsme třeba zpřístupnit cyklistům pěší zónu, ale, nevím proč, je proti tomu odpor. Přestože větší města jako Bratislava, Brno, nebo Opava to mají. Další věc, která chybí, je propojení Poruby s centrem. Pod dálnicí měl být původně ve Svinově pojezd, ale nepovedl se zařadit do plánů dálnice. Teď magistrát zkoumá řešení. Trápí nás, že západ města není s centrem kvalitně napojen.
Mohou se ostravští cyklisté těšit na zlepšení? Vedení města podporuje velké projekty, za to jsme velmi rádi. Prvním je cyklotrasa podél Ostravice, tedy propojení Landeku s Hrabovou. V centru by měly být dokonce na obou březích. Druhým velkým projektem je trasa podél Odry, která propojí Jeseník nad Odrou s Bohumínem.
Co je při budování cyklostezek nejtěžší? Samozřejmě vše stojí na penězích. Ale často tyto věci visí také na majetkoprávních vztazích nebo technicky hodně náročných řešeních.