Připomeňte si v sedmi bodech nejdůležitější události v Mladé Boleslavi

Sedmička nabízí bilancování roku 2009.

Mladá Boleslav, to je zejména Škodovka, kterou zasáhla krize. Magistrát zaplatil devadesát milionů za plovárnu, archeologové našli tajemné sklepy, divadlo slavilo sto let založení a hasiči likvidovali požár v Akumě. To je jen malý souhrn toho, co se v tomto roce ve městě stalo.

1.
Škoda Auto

Společnost Škoda Auto skončila letos v soutěži 100 nejlepších českých firem, vyhlašované občanským sdružením Comenius, na druhém místě. Navíc byla letos od ledna do listopadu také nejprodávanější značkou nových osobních aut. „Do konce listopadu jsme v našich závodech vyrobili 490 618 vozů,“ uvedl mluvčí firmy Jaroslav Černý.
Pro firmu však rok 2009 nebyl kvůli krizi příznivý. Jejím důsledkem byla na přelomu roku další odstávka výroby Škody Fabia a Roomster. Může za to snížená poptávka v Německu, kde už vypršelo šrotovné. Už dříve firma oznámila, že od ledna začne vyrábět fabii pouze na dvě směny. Lidé ze třetí směny budou uvolněni zejména pro potřeby v Kvasinách, který je v současnosti nejvytíženějším závodem automobilky. Vyrábí se tam Roomster, Superb, Yeti a nově také Superb Combi. Posledně dvě jmenované novinky začala letos společnost sériově vyrábět. Yeti získal v prosinci mezi motoristickými novináři ocenění Auto roku 2010. Škodovka během prvních devíti měsíců letošního roku vydělala 2,8 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o bezmála sedmdesát procent.

2.
Nové koupaliště

Za devadesát milionů korun nechali letos boleslavští zastupitelé zrekonstruovat areál letního koupaliště. Návštěvníci tak mají možnost od 1. června využívat nově upravený víceúčelový bazén s velkým toboganem a dalšími atrakcemi, stejně jako rekreační bazén, písečnou pláž, nový plážový bar a řadu dalších lákadel. „Areál se změnil k nepoznání,“ pochvalovali si hosté. Nový je i přístup na koupaliště. „K němu mohou přijít pěší přímo z Jičínské ulice. Motoristé parkují na nově upravené parkovací ploše,“ připomněla mluvčí magistrátu Hana Koišová. Nově zrekonstruované koupaliště bylo v druhé etapě přestavěné tak, aby nejvíce vyhovovalo rodinám s dětmi. Ve víceúčelovém bazénu jsou také obnovené skokanské můstky – jeden metrový a druhý třímetrový. Hladina vody ve skokanské části je asi o metr výše než okolí a lidé mohou sledovat skokany skrz sklo. Tato část je hluboká téměř čtyři metry, a je tak vhodná pro cvičení potápěčů.

3. Objev roku

Při plánovaných opravách Staroměstského náměstí archeologové odkryli historická sklepení. Temné úzké chodby podzemí jsou místy až čtrnáct metrů pod povrchem. Pocházejí zřejmě z počátku 19. století. Archeologové se domnívají, že sklepy patřily k budově bývalého hejtmanství, které bylo srovnáno se zemí při bombardování v roce 1945. Na místě nálezu plánuje město postavit podzemní parkovací dům. Primátor Raduan Nwelati řekl, že chce alespoň část vykopávek zachovat, i když budou prohlášeny za bezcenné. „Byl bych velmi rád, kdyby tyto vykopávky zůstaly přístupné veřejnosti, protože si myslím, že to je zajímavost, která by mohla přispět k oživení této lokality,“ podotkl primátor. Parkovací dům má být součástí rekonstrukce velké části Staroměstského náměstí. Stavba by měla být podle náměstka primátora Jana Smutného hotová do konce září roku 2010.

4. Mamograf

Při vyšetřování rakoviny prsu bude od Nového roku v Mladé Boleslavi lékařům pomáhat špičkový mamograf. Přístroj, který deset let používají v mamocentru, už dosluhuje. Nové zařízení, které stálo osm milionů korun, pořídilo vedení Klaudiánovy nemocnice díky krajskému úřadu. Kraj poskytl šest milionů korun, zbytek zaplatila nemocnice. Mamograf s přímou digitalizací, který na rozdíl od analogového mamografu ukládá snímek digitálně, má výhody. „Je jím nejen kvalitnější záznam vyšetření. S výsledky se bude jednodušeji pracovat, mohou se posílat elektronicky ke konzultacím,“ řekla Hamáčková. Mamocentrum v Klaudiánově nemocnice bude podle mluvčí hejtmanství Berill Maschekové první středočeskou krajskou nemocnicí, která moderní mamograf má. V Česku bude jedním z mála pracovišť, která tento mamograf používají. „V současné době je jedenáct přístrojů tohoto typu od různých výrobců, převážně na Moravě, ve Středočeském kraji je jeden v Berouně, v Praze v Nemocnici na Homolce,“ uvedl mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.

5. Požár v Akumě

V průmyslovém areálu firmy Akuma vypukl 6. července požár. Hasiči dostali hlášení před osmou hodinou večer a měli ho pod kontrolou během pětačtyřiceti minut. „V první okamžik si zasahující hasiči, kteří mířili k požáru, vybavili požár v Akumě z roku 2008. S tím tam jeli. Požár byl naštěstí mnohonásobně menší,“ komentoval letošní největší oheň na území města velitel jedné ze tří čet boleslavských hasičů Jiří Zima. Podle vyšetřovatele Michala Macouna napáchal ten letošní škodu patnáct milionů korun. Příčina zatím není známa. V červenci hořel objekt o rozloze 200 metrů čtverečných, nikdo nebyl při požáru zraněn. Loni se při zákroku zranil jeden z hasičů. „Na místě jich bylo tehdy 217 ze čtyřiačtyřiceti jednotek,“ připomněl Zima, který tenkrát zásahu velel. U letošního požáru zasahovalo jen šest hasičských jednotek. Jako kdyby měl být červencový požár předzvěstí špatných zpráv, oznámil o měsíc později italský koncern Fiamm, že v Mladé Boleslavi ukončí po více než sto letech výrobu baterií. Do konce listopadu roku 2010 plánuje propustit 200 zaměstnanců. „Jsme smutní, že musíme toto rozhodnutí učinit. Kvalita naší pracovní síly v Mladé Boleslavi je vynikající. Nicméně nedávný globální útlum na automobilovém a průmyslovém trhu postihl celý náš sektor a všichni musíme dělat nepopulární kroky,” řekl v srpnu Paolo Candotti, ředitel lidských zdrojů Fiamm Group.

6. Ekologická havárie

Zhruba tři tisíce litrů nafty vyteklo v noci na 2. listopadu z lokomotivy na boleslavském hlavním nádraží poté, co narazila do stojícího vlaku. Lokomotiva určená k posunování vlaků vjela na špatnou kolej. Proč? Lokomotiva vykoejila přes nesklopenou výhybku. „Signalistka ji zapomněla klopit a dala souhlas k posunu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Odstraňování havárie ještě neskončilo, závěry vyšetřování budou známé v lednu. Na konci prosince uvedla mluvčí města Hana Koišová, že České dráhy nedostanou od pracovníků odboru životního prostředí městského úřadu pokutu. „Od začátku s námi spolupracují a havárii likvidují,“ uvedla Koišová.

7. Výročí divadla

K stému výročí divadelní budovy v Mladé Boleslavi uvedlo divadlo dvě premiéry. Týdenní listopadové oslavy přinesly nejprve hru Romeo a Julie, pak největší projekt v historii místního souboru muzikál Dědeček automobil. První hru její tvůrci přetavili do komorní podoby s výrazně kráceným textem i menším počtem herců. V osmičlenné sestavě patřily hlavní role Veronice Kubařové a Matouši Rumlovi. Vedení divadla pozvalo Radka Balaše, který se specializuje na inscenování muzikálů. Po režii Josefiny a Hello, Dolly! tentokrát pro boleslavskou scénu vytvořil původní hudební produkci. Napsal ji podle románu Adolfa Branalda, s texty pomohl Jiří Suchý a hudbu si půjčili od George Gershwina. Zrodil se nový muzikál Dědeček automobil. Příběh je zarámován setkáním novináře se starým automechanikem Františkem Projsou v podání hostujícího Dalimila Klapky. Ten vzpomíná na začátky výroby dopravních prostředků v Boleslavi od jízdních kol po automobily, ale také na svou první lásku. Mladého Františka hraje Matouš Ruml.