Pro Microsoft ve skutečnosti tablety nejsou důležité

Tablet s Windows 8

Tablet s Windows 8

Kde máte tablety, řvou všichni na Microsoft. Jenže, jak ukazuje řeč čísel, tento trh pro Softies vůbec nemusí být relevantní. Pojďte počítat s námi.

Prodeje tabletů rostou, prodeje klasických počítačů, notebooků a netbooků naopak klesají. Průzkum, který by jednoznačně říkal, že za pokles prodeje počítačů mohou právě dotykové placky, neexistuje, přesto se na tuto přímou úměru hodně sází. Analytici, akcionáři, odborníci, média a veřejnost často lynčují Microsoft za to, že jeho tradiční byznys bude menší a menší a že firma musí honem rychle začít s tablety také, jinak hrozí, že jeho dominantní roli brzy převezmou Apple a Google.

Je ale otázkou, zda se Microsoft vůbec musí tímto trhem zaobírat, protože by mu podle současných čísel a propočtů do firemní kasy nemusel přinést ani zlomek současných příjmů. Pojďte počítat se mnou.

Výrazně nižší ceny za licence

Microsoft v současné době na jedné prodané licenci Windows vydělá mezi 50 až 100 dolary (zhruba 900 až 1800 korun). Rozpětí je dáno nejenom cenami edicí operačního systému, ale také tím, komu se daná licence prodává. Zda OEM výrobci nebo koncovému zákazníkovi. Ve všech případech jde každopádně o hodně pěkné peníze. Jen z prodejů Windows Microsoft v roce 2010 vygeneroval zisk 12 miliard dolarů z celkového příjmu 19 miliard. Firma už prodala 400 milionů licencí Windows 7.

Jakmile ale redmondští začnou prodávat Windows 8 pro tablety, budou muset s cenou hodně, hodně dolů. Klíčem k úspěchu (samozřejmě ne dostatečným, jak ukazují chabé prodeje tabletů HP TouchPad a BlackBerry PlayBook) bude dostat cenu dotykových placek pod hranici 499 dolarů. Tedy pod cenu, za kterou se prodává nejlevnější iPad. Za vyšší cenu nebudou zařízení Slates prodejná. Zvláště v době, kdy Amazon přišel s tabletem za 199 dolarů.

Jenže Microsoft nemá tu výhodu, kterou má Apple, a sice že může prodávat hardware i software jako jeden balíček a že vše pochází z dílny jedné firmy. Microsoft má spoustu partnerů, kteří budou hardware dělat za něj. Apple je oproti partnerům Redmondu ve výhodě v tom, že masivně investoval do výrobních podniků a díky mnoha procesům a zamluveným zakázkám dokáže vyrábět high-end zařízení za velice přijatelné ceny.

V Redmondu proto nemohou spoléhat pouze na své partnery a s cenou bude muset přispět také softwarový gigant. Licence Windows 8 se budou prodávat mnohem levněji, řekněme za 20 až 30 dolarů. To je o hodně méně, než kolik firma dostane za licenci v současné době. Cena může být ještě nižší, protože výrobci tabletů mají možnost zvolit si Android, který koncem příštího roku, kdy Windows 8 přijdou na trh, bude mít už solidní základnu aplikací a uživatelů.

Jen takové drobné

Podle odhadů analytických skupin je možné, že partneři Microsoftu během několika následujících let prodají 25 až 50 milionů tabletů s Windows. Při odhadované ceně jedné licence za operační systém 20 až 30 dolarů si Microsoft za několik let přijde na „pouhou“ miliardu dolarů. V celkovém obratu 70 miliard dolarů ročně je to zanedbatelné číslo.

Tablety pro Ballmerovu korporaci zřejmě nebudou vůbec komerčně důležité. Výše popsaná jednoduchá matematika je dost možná příčinou toho, proč Windows 8 budou hybridní operační systém, který bude možné nasadit kdekoliv. Rozloží se tak riziko, že to v tabletovém byznysu nepůjde podle představ a stále bude možné vydělávat na klasických zařízeních. Microsoft navíc potřebuje, aby vstupem na tabletový trh uklidnil všechny křiklouny a zmírnil nástup Googlu v této oblasti. Bude moci tlačit na výrobce, kteří by v opačném případě nasazovali pouze Android.

Pokud v Redmondu budou chtít na tabletech vydělávat více, budou muset najít jiný způsob, jak peníze do firmy přilákat. Jenže jaký? Peníze z cloudových služeb to nebudou, Apple brzy nabídne iCloud zdarma a také Microsoft nabízí internetové produkty bezplatně. Peníze z internetové reklamy rovněž nebudou nic moc, online divize Softies už generuje ztrátu miliardu dolarů za čtvrtletí. Microsoft není Google.

Je tu snad jediná možnost – vydělávat na provizích z prodaných aplikací z Microsoft Store. Číslo dostupných aplikací ale nakonec nemusí být vůbec vysoké, což samozřejmě závisí na počtu uživatelů. Výhodou samozřejmě je, že aplikace napsané pro Metro se nemusí zobrazovat pouze na tabletech, ale fungovat budou také na dotykových monitorech, možném trendu následujících let.