Proč existuje málo starých obrazů o golfu, vysvětlí skvělá kniha

Rekordman. Obraz Paula Gaugina Kdy se vdáš? se letos stal nejdražším obrazem všech dob. Katarské muzeum za něj dalo 300 milionů dolarů.

Rekordman. Obraz Paula Gaugina Kdy se vdáš? se letos stal nejdražším obrazem všech dob. Katarské muzeum za něj dalo 300 milionů dolarů. Zdroj: Profimedia.cz

Ačkoli titul evokuje novelu Trumana Capoteho Snídaně u Tiffanyho, a zároveň je kniha Snídaně u Sothebyho často podobně rozvernou jako hlavní hrdinka slavné knihy, jde jen o zcela prvotní pocit. Obě knihy jsou zcela odlišné a novinka Philipa Hooka je vynikající nonfiction publikací zavádějící čtenáře mezi stamilionové částky utracené za krásné obrazy a sochy.

Nakladatelství Kniha Zlín pokračuje ve vydávání knížek o trhu s uměním. A čeští čtenáři se tak znovu mohou ponořit do fascinujícího světa, v němž sice hrají ekonomické zákonitosti důležitou roli, jsou ale trochu odlišné od finančních či kapitálových trhů.

Philip Hook pracuje v jedné ze dvou klíčových aukčních síních Sotheby’s a má na starosti oceňování obrazů. Právě tomucelků, to se pak věnuje ve své knize a nemusí se obávat, že by znovu získal anticenu za nejhůře ztvárněný sex v britské literatuře, kterou před lety skutečně dostal. Snídaně u Sothebyho jeho zábavným stylem představuje závěry jeho dlouholetého soukromého výzkumu různých vlivů na konečné ceny konkrétních uměleckých děl.

Kniha má podobu slovníku rozčleněného na pět velkých v nichž jsou jednotlivá hesla dále řazena abecedně. Jednotlivé části jsou skutečně široké – najdeme tu například kapitoly Umělec a jeho zázemí nebo Tržní klima. Konkrétní hesla, různě dlouhá, pak vedle konkrétních tvůrců představují například branding, ukradené obrazy, akt nebo kýč. Hook nebo někdo z jeho redaktorů pak velmi poctivě celou knihu vnitřně provázal odkazy na předchozí i následující hesla, výsledkem tak je otevřený text, jejž lze číst od A do Z (jak zazní i v podtitulu knihy) nebo kdykoli a kdekoli otevřít a začíst se.

A začíst se stojí za to. Hook vysvětluje jednak už poměrně známé velké zákony trhu s uměním, jako je provenience díla, problémy s restitučními nároky (ty jsou zvláště v posledních letech znovu na pořadu dne) nebo fenomén garantované ceny při aukcích. Ke všemu Hook přidává konkrétní případy. Nejlepší a nejcennější je však popsání konkrétních rozdílů při dvou zdánlivě podobných dílech – proč je jeden Degas výrazně dražší než jiný? Proč jsou krajinky levnější než krajinky s projíždějícím vlakem v pozadí? A víte například, proč jsou obrazy zachycující golfisty téměř vždy padělky? A slyšeli jste, že existuje korelace mezi nejdražším prodaným uměleckým dílem a nejdražším fotbalistou dané doby? Hook na všechno odpovídá velmi přesvědčivě a navíc s typicky britským nadhledem a suchým humorem. Snídaně u Sothebyho tak je jasná volba na letní čtení i jako dárek pro všechny věkové kategorie.

Philip Hook: Snídaně u Sothebyho
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Martina Neradová
Hodnocení: 90 %

Publikace popisující trh s uměním

Kniha Philipa Hooka zdaleka není jedinou publikací o trhu s uměním v českých knihkupectvích. Již v roce 2010 vyšla u Knihy Zlín průlomová studie Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Loni pak stejné nakladatelství přineslo také volné pokračování Thompsonova klíčového díla od stejného autora nazvané Supermodelka a krabice Brillo. V ní Thompson pokračoval v analýze prodejů současného umění především v souvislosti s padajícími trhy a probíhající ekonomickou krizí. Letos v létě vychází ještě studie Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc od Ethana Wagnera a They Westreichové Wagnerové. Mladším čtenářům moderní i současné umění včetně ekonomického rozměru problematiky přiblíží nádherná publikace nakladatelství Labyrint Proč obrazy nepotřebují názvy Ondřeje Horáka a Jiřího Franty.