Protidrogový vlak: vyhozené peníze?
Vrak auta zdemolovaného po nehodě. Zapáchající doupě drogově závislých. Výslechová místnost policie. To je podle Středočeského kraje recept, jak odradit mládež od drog.
„Je to zajímavý, inovační a především účelný způsob protidrogové prevence,“ říká o projektu Revolution Train mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.
Projekt zatím stál 25 miliónů, 15 miliónů přispěl právě kraj. Z osmi plánovaných vagónů jsou hotové zatím tři. Celkem má vlak přijít na 50 miliónů.
Tvůrci chtějí především útočit na smysly návštěvníků. „Moderní technika, kterou projekt využívá, odpovídá nárokům dnešní mládeže ve věku 12-16 let. Přesvědčivě zobrazuje život osob závislých na drogách,“ vysvětluje manažer projektu Filip Lukáš.
A skupina žáků z Nového Strašecí jejich slova potvrzuje. Při výstupu z vlaku živé diskutují o hlavních postavách promítaného filmu i věrně napodobeném squatu, v němž se mísil zápach alkoholu a zvratků.
„Chtěly bychom vlak vidět, až bude hotový,“ shoduje se dvojice čtrnáctiletých dívek.
Léčba šokem nefunguje
Vlak je zatím ve zkušebním provozu – za tu dobu ho viděli žáci a učitelé z osmi středočeských měst. „Celkem proběhlo 66 prezentací s účastí 1218 žáků,“ upřesňuje Mascheková.
Za stejný rok se však občanské sdružení Semiramis působící na 34 středočeských školách setkalo s více jak čtyřmi tisícovkami žáků. Roční rozpočet programu je asi 3 milióny korun.
„S kolektivem jdeme celé čtyři roky, za tu dobu s nimi zvládneme probrat nejen drogy, ale i rasismus, nebo sekty,“ popisuje předseda sdružení Pavel Plaček.
Odborníci vlak kritizují už několik let. Podle některých má projekt smysl jen tehdy, pokud peníze pocházejí ze soukromých zdrojů. To je názor pražských odborníků Václava Dvořáka z léčebny v Bohnicích, nebo Petra Popova z oddělení léčby závislostí VFN. „Ten projekt by měl být součástí širší koncepce protidrogové politiky,“ myslí si Popov.
To by si přáli i tvůrci vlaku. „Nejsme konkurence, chceme být doplněk,“ říká ředitel vlaku Tomáš Bartoš.
Další odborníci jdou ale ve své kritice ještě dále – podle nich je vlak neúčinnou formou prevence. Je jednorázová, zatímco zkušenosti ukazují, že nejúčinnější jsou programy dlouhodobé.
Lékař a odborník na prevenci Tomáš Zábranský vypracoval už v roce 2005 zamítavý posudek pro ministerstvo školství. „Projekt nesplňuje základní požadavky účinné protidrogové prevence,“ napsal mimo jiné Zábranský a doporučil ministerstvu, aby vlak nepodpořilo.
S jeho názorem souhlasí i Michal Miovský z Centra adiktologie, nebo Karel Nešpor ze Společnosti pro návykové nemoci.
Kraj však za vlakem stojí. „O prospěšnosti nás utvrzují kladné reakce mládeže i učitelů,“ říká mluvčí.
Boj o peníze
Michalu Miovskému se nelíbí, že ač tvůrci projektu tvrdili, že využijí jen soukromé zdroje, teď na něj jdou prostředky z kraje. „O krajské peníze tak přišly malé organizace, které dělají dobrou prevenci,“ zlobí se Miovský.
Drogovou prevencí se v kraji vedle sdružení Semiramis zabývá i obecně prospěšná společnost Magdalena. Pracují také přímo v terénu s drogově závislými. Stále nižší příspěvky od kraje je však nutí některé služby omezovat, nebo dokonce rušit.
„Zatímco předloni jsme dostali od kraje 3,5 miliónu, letos už to byla necelá polovina,“ říká ředitel Magdaleny Petr Nevšímal.
Loni na podzim se museli rozloučit s dvanácti ze čtyřicítky pracovníků. Letos zase zrušili službu sociální rehabilitace, která lidem zbaveným závislosti pomáhala vrátit se do běžného života.
V Semiramis jsou na tom podobně. Zatímco v předchozích letech dostávali milióny, letos to bylo jen 250 tisíc. Sdružení tak bude zřejmě muset po jedenácti letech zavřít nejstarší centrum v kraji: K-centrum Nymburk.
Středočeský kraj býval podle dřívější krajské koordinátorky pro protidrogovou politiku Pavly Doležalové vzorem pro ostatní kraje. To už je údajně minulost.
„To, co se děje nyní, je krokem o deset let zpátky,“ říká Doležalová. Podle ní omezené možnosti středočeských organizací způsobí přetížení stejných služeb v Ústí nad Labem, Hradci Králové, Liberci, ale zejména v Praze.