První projekt PPP v České republice slouží veřejnosti
Projekt parkovacího domu Rychtářka je situován na pozemku, který sousedí s městskou památkovou zónou na okraji vnitřního města v ulici Truhlářská. Z tohoto důvodu byl objem stavby a její architektura konzultován se zástupci památkové péče. „Pro zjednodušení pěšího spojení s historickým centrem byla navržená a následně zrealizována lávka z druhého nadzemního podlaží. Kromě primární funkce zajišťující parkování nabízí parkovací dům ve spodní části také komerční prostory,“ uvedl Martin Jakeš, hlavní inženýr projektu z architektonické a projekční kanceláře HELIKA.
Dům je díky rampovému systému rozdělen na dvě podélná ramena s vnitřním atriem. Při výjezdu jsou situovány prostory pro obsluhu a ostrahu objektu a nezbytného technického zázemí. Důležitá technická zázemí nutná pro provoz jako je výměníková stanice, strojovna silnoproudu, strojovna slaboproudu apod. jsou z důvodů možné záplavy situovány do druhého nadzemního podlaží. Kapacita parkovacího domu je 447 míst, z toho 27 parkovacích stání je vyhrazeno pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace a osm parkovacích míst je vyhrazeno pro rodiny s dětmi.
Architektura budovy jednoznačně přiznává svou funkci. Parter domu v přízemí je oživen prosklenými výlohami komerčního prostoru, podélné fasády samotného parkovacího domu jsou horizontálně členěny stropy a koncovými průvlaky. Plášť je transparentní, jiný na osluněné fasádě k Tyršově komunikaci a jiný, vegetací porostlý, směrem k řece a Lautersackovskému domu. Hlavní krátká jihovýchodní fasáda je rozdělena proskleným výtahem, jehož tubus spojuje obě o půl podlaží posunuté části parkovacího domu. Na celoproskleném amorfním panelem obloženém nároží je umístěn svítící piktogram a velkoplošný displej s informací o obsazenosti parkingu, na rovných částech parkovacích pater se volně vlní horizontální skleněné amorfní fotovoltaické panely, které jsou v největší míře použity na dlouhé jihozápadní fasádě, oživené na západním konci štíhlou pěší lávkou v úrovni druhého podlaží. Systém parkování je navržen v o půl patra posuvném tzv. D´Humiho systému parkování. Tento systém funguje tak, že vozidla překonávají krátké rampy mezi jednotlivými podlažími a z důvodu protisměrného naklonění ramp se pohybují při nájezdu i při výjezdu ve všech prostorách parkovacího prostoru jednosměrně. Systém umožňuje oddělit vjezd a výjezd z parkovacího domu, což je u tak velkých parkovišť provozně a dopravně výhodné.
„V oblasti dopravních staveb má HELIKA bohaté zkušenosti, mezi naše dřívější realizace patří například most ve Veselí nad Lužnicí, nebo část dálnice D1. V současné době pracujeme také na 5kilometrovém úseku dálnice D3. V případě Rychtářky jsme zpracovali změnu dokumentace pro územní řízení, připravili jsme dokumentaci pro stavební řízení, dokumentaci pro provedení stavby a dokumentaci skutečného provedení stavby. Poskytovali jsme i autorský dozor,“ uvedl Ing. Tomáš Weiser, výkonný ředitel společnosti HELIKA. Rychtářka je prvním realizovaným projektem v rámci PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, zkratka je převzatá z anglického Public Private Partnership.