Půjčit si peníze a rozjet obchod. Když mladí podnikají

Diktatura nadřízeného. Toho se nemusí bát tři mladí podnikatelé z Písku. Sedmička přináší jejich příběhy.

Jsou mladí a úspěšní. Načesat hlavu, nabídnout příjemné prostředí k posezení s přáteli nebo připojit k bezdrátové síti? To pro ně není žádný problém. Není jim ani třicet let a už jsou z nich podnikatelé. Někteří jim závidí, jiní je obdivují. Jak vypadala jejich cesta k úspěchu?

1. Tomáš Růžička, 23 let, majitel music clubu Moravanka

Třiadvacetiletý Tomáš Růžička vlastní hudební klub Moravanka. Podnik na lukrativním místě v centru Písku. Za pouhý rok si už stačil najít své štamgasty. „Myšlenka otevřít si takový podnik se mi v hlavě zrodila už v šestnácti letech. Když jsem byl mladší, hrál jsem hokej a s klukama jsme po barech hodně chodili. Toužil jsem přijít s něčím, co v Písku ještě není – totiž otevřít si podnik, kde si lidi můžou posedět a zároveň i zatančit,“ popisuje svou prvotní vizi mladý muž. Jenže nadšení netrvalo dlouho a se zápalem přišly i problémy. „Do začátku jsem si vzal půjčku a byl jsem nadšený z vybavování a nakupování materiálu. Jezdil jsem často do pražských barů a sbíral různé inspirace. Postupně jsem začal svůj sen ztvárňovat,“ říká. Bar sice získával svou podobu, ale proměna trvala několik měsíců. I přesto, že ještě nebyl v provozu, musel už za bar platit nájem. Nikdy jej však nenapadla myšlenka, že by dělal chybu. To se odráží i v jeho dnešní činnosti. „Chodí k nám dost lidí. Třeba v době maturitních plesů tady máme spoustu after parties. Lidi se sem naučili chodit a o klubu se zmiňují mezi svými přáteli. Reklamu mám ošéfovanou hlavně přes sociální síť Facebook,“ prozrazuje.
Pro podnikání se rozhodl, protože chtěl být pánem svého času a neřešit diktaturu vedoucího. „Samozřejmě, že na mě lidi koukali divně. Jedenadvacetiletý kluk, který se chce vrhnout do podnikání. Ale to jsem neřešil a měl jsem to v sobě srovnané. No a dnes? Mám šest zaměstnanců a lidi se sem naučili chodit,“ dodává s úsměvem mladý podnikatel Tomáš.

2. Veronika Majdlová, 24 let, kadeřnice v salonu Elegance

Za Veronikou Majdlovou létají zákazníci až z Ameriky. Slečnám tvoří účesy na maturitní plesy. Čtyřikrát se jí naskytla příležitost česat miss majáles. Mimo jiné mohla spolupracovat i se známou zahraniční kosmetickou agenturou. Dnes nabízí masáže hlavy, individuální poradenství a prodává vlasovou kosmetiku. V její nabídce je česání zákazníků na svatby, plesy, přehlídky či různá focení. Dokonce stříhá a češe člověka z prestižní modelingové agentury. Začátek čtyřiadvacetileté podnikatelky byl však tvrdý. „Po škole jsem měla v plánu jít do Prahy a rozjet byznys tam. Dříve než k tomu došlo, jsem si našla místo ve vyhlášeném salonu přímo v centru Písku,“ vypráví. První tři roky ale neměla pomalu ani na chleba. „Časem to došlo tak daleko, že jsem měla problémy s příjmem potravy,“ svěřuje se Veronika a dodává, že nebýt podpory rodičů a jejich zázemí, neví, jak by si dnes vedla. „Časem si ale mí klienti mezi sebou roznesli, že jsem dobrá, a zákazníků začalo přibývat. Také jsem měla různé propagace na plesech a miss majáles a tam jsem si také udělala své jméno,“ vypráví Veronika a vypočítává, že dnes ostříhá a obarví okolo stovky zákazníků měsíčně. Na majlant si prý ale nepřijde a vysvětluje proč. S podnikáním je spojená spousta placení. Zdravotní a sociální pojištění, nemocenská, důchodové připojištění, materiál, nájem a s ním spojené náklady, daně a personál. „Po zaplacení toho všeho mi sice ještě něco zbyde, ale že bych si mohla pořídit luxusní automobil, to zrovna ne. Práce je i nadále mým koníčkem a já ji mám ráda,“ zakončuje podnikatelka.

3. Martin Brož, 28 let, majitel firmy Simelon Partner

Ještě než odmaturoval, nastoupil jako vývojový technik v automobilce. „Pracoval jsem tam šest let. V podstatě šlo o to, že na jedné straně jsem nasypal do stroje součástky a na druhé vyjelo auto,“ směje se dnes Martin Brož.
Časem ho však přestalo bavit, že musí pracovat, jak ostatní pískají. V hlavě se mu zrodila myšlenka začít konkurovat tehdejší písecké firmě, která nabízela internetové připojení. Martin měl plán vybudovat bezdrátovou internetovou síť. „Jenže ještě než jsem se do toho pustil, dozvěděl se o celé věci majitel firmy a dal si se mnou schůzku. Dohodli jsme se na přijatelném kompromisu a začali spolupracovat,“ vypráví mladý muž. Počátek podnikání pro něj z finančního hlediska nebyl náročný. Z předešlého zaměstnání si totiž odnesl kapitál. I tak ale narazil na řadu problémů. „Bylo to něco nového a já začínal od nuly. Musel jsem se všechno učit, ale dostával jsem užitečné rady, které jsem v budoucnu užil. Dodnes se ale stále učím,“ přibližuje.
Lidí, kteří stojí o jeho služby, je hodně. „Je to ale každý měsíc různé. Když je málo klientů, tak není ani co strčit do pusy, a jindy jsou zase měsíce, kdy to jde. Člověk musí nad penězi přemýšlet,“ vysvětluje. Budoucnost svého podnikání neřeší. Říká, že pokud mu tento druh činnosti nevyjde, tak může vždycky rozjet něco jiného. „Mám v kapse dalších pár živnostenských listů jako třeba designer webových stránek nebo IT technik. Takže se moc nebojím, že bych neměl co dělat,“ zakončuje osmadvacetiletý Martin Brož.

Desatero podnikání

1. Vyberte si obor, který není ve městě příliš rozšířený.

2. Nezanedbávejte detaily.

3. Věřte svému projektu.

4. Vše si naplánujte a udělejte si harmonogram.

5. Vybudujte si dobrou pověst.

6. Buďte pány svého času.

7. Mějte jasné cíle.

8. Myslete na zadní vrátka. Pokud jeden projekt nevyjde, mějte druhý v záloze.

9. Je dobré vkročit do podnikání s vlastním kapitálem.

10. Nejlepší je podnikat v oblasti, o které máte zjištěné informace. Nepokoušejte se podnikat v pojišťovnictví, pokud je vaše matematika slabá.