Ranvej nechceme. Kvůli hluku

Stavba ranveje na letišti ve Strakonicích nezačne. Ministerstvo životního prostředí navrhlo přerušení stavebního řízení kvůli protestům lidí z Mutěnic.

Bojíme se, že se zvýší provoz a s ním i hluk, protože z nové ranveje budou letadla létat celoročně. Takové protesty adresovali obyvatelé Mutěnic až na ministerstvo životního prostředí. To kvůli jejich šetření přerušilo stavební řízení.
Letiště ve Strakonicích, které je kousek od vesnice, ale potřebuje novou přistávací a vzletovou dráhu. „Ranvej je travnatá a nerovná, zbržďuje rozjezdy, prodlužuje vzlétání letadel. Když ji deště rozmočí, je nebezpečná, nejde na ní přistávat. Loni tu německému pilotu praskl tlumič v podvozku sportovního letounu,“ vypočítává důvody velitel letiště František Přibil.
Hluk letadel už dvakrát měřila hygiena. „Zjistila zátěž přes sto decibelů. Víte, co to je, v tomhle žít? Největší provoz je odpoledne po páté hodině, o víkendech a o svátcích. Hlučnost ovlivňuje stáří letadel, protože jejich motory nejsou vybavené tlumiči,“ říká místní obyvatel Zdeněk Špiler.
Myslí si, že piloti nedodržují předepsané postupy, a upozorňuje na pád lana a další dva karamboly, ke kterým došlo nad vesnicí.
Podle posledních zpráv z ledna letošního roku ministerstvo životního prostředí pozastavilo stavební řízení a zahajuje takzvanou proceduru EIA. To je šetření možných vlivů provozu letiště na životní prostředí a zdraví lidí. V souvislosti s ranvejí například řešilo ohrožení chráněných syslů, na jejichž výskyt poblíž pojezdové dráhy upozorňovali ochranáři.
František Přibyl tvrdí, že novou vzletovou a přistávací dráhu nejde měnit. V plánech je zakreslená od letištní budovy směrem k okraji vesnice. „Nemůže vést kterýmkoliv směrem, i když je posazená co nejblíž k městu a co nejdál od vesnice. Musíme brát v úvahu takzvané překážkové roviny. Kvůli vrchům Podsrpu a Kuřidlu nejde ranvej pootočit. Postavit ji kolmo a nasměrovat na Sousedovice nemůžeme zase kvůli větrům. Letadla totiž musejí vzlétat proti větru, aby nabrala rychlost,“ říká.
Pozemky letiště jsou města, provoz na něm zajišťuje aeroklub. „Nic jiného než letiště tu nebude. Jsem tu přes třicet let a nikdo z vesnice nikdy proti hluku z letiště nebyl. Až poslední dobou,“ diví se Přibyl.
Asfaltová dráha má být osmnáct metrů široká a 730 metrů dlouhá. Letadla by z ní vzlétala rychleji a lépe by se pak vyhýbala vesnici. Pokud stavební plány nevyjdou, bude muset aeroklub ranvej stejně opravit. „Ale to už bude jen zpevnění, které si uděláme sami,“ dodává velitel letiště.
Na strakonické letiště přistane ročně na šest tisíc letadel. Kluzáky, ultralehká letadla, motorová sportovní letadla s kapacitou maximálně šestnácti míst. Proudová letadla na jeho plochu nikdy nedosednou.
V Jihočeském kraji jsou letiště v Budějovicích, v Táboře, Soběslavi, Jindřichově Hradci. Strakonické zahájilo provoz v letech 1945 a 1946.