Retail parky mají větší šanci přežít než velká nákupní centra

Rozsáhlé nákupní areály už rozhodně nejsou doménou pouze největších měst, ale postupně dobývají i menší města - objevují se prakticky ve všech regionech České republiky. Pravda, v poněkud komornější podobě a jiném uspořádání. Nejen o rozdílu mezi nákupním centrem a retail parkem hovoří Pavel Jirásek, manažer oddělení pronájmů společnosti Czech Property Investments.

Jak se obecně liší nákupní centrum a retail park?

Na rozdíl od nákupního centra představuje retail park určitou doplňkovou obchodní zónu, která vzniká většinou v těsném sousedství hypermarketu. Obsahuje od tří do deseti na sobě nezávislých obchodů, každá obchodní jednotka má vlastní vchod a zásobování. V nákupních centrech dodržují nájemníci předem stanovená pravidla. Nájemníci retail parku ve většině případů nevyužívají jednotnou, respektive společnou marketingovou kampaň, každý z nich se řídí korporátní kampaní, případně připravuje své akce. Jejich rozsah a délku trvání si určuje opět pouze sám nájemník.

Je na českém trhu vůbec prostor pro další retail parky?

Určitě tady ještě prostor je. Retail parky jsou pro řadu obchodníků zajímavější než třeba obchodní centra, protože nájmy a další poplatky za služby v nich jsou zhruba o 30 procent nižší než v obchodních centrech, a to vše při srovnatelných tržbách. Nájemci pak díky nižším poplatkům za služby mohou nabídnout zákazníkům příznivější ceny. Výhodou retail parků je jejich většinou velmi dobrá dopravní dostupnost - jezdí tam veřejná hromadná doprava - a velkokapacitní, bezplatné parkoviště. V dnešní době jsou nájemníci retail parků v některých případech totožní s nájemníky obchodních center a i některé světoznámé značky míří právě do retail parků.

Pro jak velké město či spádovou oblast se retail park vyplatí?

Je těžké říci nějaká obecná kritéria, záleží na každém developerovi a dané lokalitě. My konkrétně stavíme obchodní parky u hypermarketů, jejichž úspěšné fungování je pro nás dostatečnou zárukou pro fungování budoucího retail parku. Nicméně minimálním požadavkem je město o zhruba 10 tisících obyvatelích a další zhruba stejné množství obyvatel musí bydlet ve spádové oblasti. Setkáme se ovšem i s výjimkami.

Kolik retail parků momentálně spravujete a kolik jich je ve výstavbě?

V současné době provozujeme pět retail parků, čtyři jsme stavěli od počátku a pátý, konkrétně Příbram, jsme pořizovali ve fázi rozpracovanosti. Kromě prostějovského obchodního parku, který byl dostavěn jako poslední, máme ve všech stoprocentní pronajatost. V Prostějově jsme nyní vytvořili pobídku, která má podpořit firmy v jejich expanzi. Po dobu šesti měsíců bude účtován poloviční nájem. Zbývají zde poslední tři volné jednotky. Ve výstavbě momentálně není žádný další retail park, připravujeme podklady pro územní řízení, případně stavební povolení pro projekt v Ústí nad Labem-Krásném Březně a ve Svitavách.

Jak vaše plány ovlivnila hospodářská krize, která momentálně probíhá?

Krize naše plány pouze poněkud přibrzdila. I společnost Czech Property Investments je při developerských projektech závislá na financování od bank, a to v tuto chvíli nefunguje podle našich představ. Připravujeme projekty do fáze územního rozhodnutí, abychom byli připraveni okamžitě reagovat na situaci na trhu.

Kdy plánujete vybudovat dva jmenované parky?

Rádi bychom projekty dokončili v letech 2010 až 2011.

Do portfolia vaší společnosti patří i nákupní Galerie Fénix. Splnila vaše očekávání?

Určitě ano, Galerie Fénix je hlavním centrem nákupu a služeb Nových Vysočan. Vysočany jsou výrazně se rozvíjející lokalitou Prahy s vysokým počtem nově postavených bytů. Služby a kvalitní obchody chybí, z čehož Galerie Fénix těží. Navíc stále inovujeme a zkvalitňujeme naši nabídku s cílem vytvořit příjemné obchodní centrum „rodinného typu“, které má sloužit zejména obyvatelům Vysočan a přilehlých městských částí.