Rodiče rozumějí batolatům. Díky kurzu

Teprve se snaží chodit a mluvit neumějí. I tak batolata dokážou říct, co chtějí. Rodiče se učí rozumět řeči jejich rukou na kurzu.

Roční Katka se plazí po koberci. Když jí matka podává knížku, povídá si s ní a zároveň rozevírá ruce. Je to totiž znak pro knihu, který po ní dítě opakuje. Děvčátko si rukama dokaže říct také o jídlo, pití nebo upozorní na psa. Jak to, že jí matka rozumí? Naučila se to na kurzu znakové řeči pro batolata v olomouckém domě dětí a mládeže.

„Už zvládne okolo patnácti znaků a je s ní mnohem lepší domluva. Vidím, že dělá pokroky. Dřív nedokázala říct, co chce, a brečela. Teď mi to ukáže rukama,“ pochvaluje si Monika Kyselá. Program Baby Signs, který vyvinuly dvě americké psycholožky, je v Česku novinkou, ale ve světě ho zejména ženy znají přes dvacet let. Většina matek, které přicházejí do kurzu, se o něm dozvěděla na internetu nebo přes kamarádky. A o znakovou řeč je podobně jako o plavání kojenců stále větší zájem.

„Začínat se může už od půl roku, ale ideální je věk kolem deseti měsíců, kdy jsou vidět větší pokroky. Některé děti si postupně osvojí přes sto znaků,“ vysvětluje instruktorka programu Petra Maráčková. Každá hodina kurzu pro rodiče s batolaty je věnovaná určitému tématu, kdy se děti při hrách a poslouchání písniček učí nové znaky. Jakmile třeba zaslechnou slovo míč, začínají rukou obkreslovat kruh. Předměty a slova si spojí se znaky – děti dokážou ukázat světlo, měsíc, bolest, co mají rády nebo že si chtějí hrát.

Někteří rodiče mají obavy, že batolata, která se domluví s pomocí rukou, začínají mluvit oproti jiným dětem později. Podle instruktorek je to však omyl. „Je to naopak. Výzkumy prokázaly, že naše metoda vývoj řeči podporuje. Děti jsou aktivnější v komunikaci, rozmluví se hodně rychle a mají bohatou slovní zásobu. Znakování navíc upevňuje vztah mezi rodiči a dítětem,“ říká Maráčková.

Jakmile totiž dítě začíná mluvit, postupně opouští znaky a nahrazuje je řečí. Potvrzují to i rodiče. „Dcera už začíná říkat první slova, takže je často kombinuje se znaky,“ popisuje své zkušenosti Kyselá. Metoda se navíc využívá také u postižených dětí, například s Downovým syndromem či poruchami sluchu. Pomáhá i těm, které začínají později mluvit.