Rok 2020: vlakem do Prahy za hodinu hodinu a půl. A navíc v luxusu

Petr Lundák
Stavba železničního koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou se rozšiřuje na další úseky. Cestující se po jejím konci mohou těšit na rychlejší jízdu i vyšší komfort.

Na ideální dopravní spojení s hlavním městem republiky čekají Jihočeši nespočet roků. Dálnice D3 je stále v nedohlednu kromě několikakilometrového úseku u Tábora.
Nejen obyvatelé Českých Budějovic, kteří dojíždějí do Prahy za prací či za studiem, teď mají novou naději. Je jí IV. železniční koridor. Na spojnici Prahy, Tábora, Českých Budějovic a Horního Dvořiště se i přes současný nedostatek peněz usilovně pracuje. Na vlastní oči si novou trasu mohou prohlédnout lidé i přímo v centru Českých Budějovic. Dělníci tu upravují viadukty a přivádějí další koleje na českobudějovické nádraží.
Podle harmonogramu Správy železniční dopravní cesty, která má modernizaci IV. železničního koridoru na starosti, se od příštího roku začne opravovat úsek trati od Veselí nad Lužnicí do Sudoměřic u Tábora. Do roku 2014 pak bude pokračovat stavba v úseku Tábor OE Sudoměřice u Tábora.

Kolaps dopravy?

Přímo v krajské metropoli by podle plánů měly stavební práce trvat až do roku 2013. Do té doby se modernizuje část trasy z hlavního nádraží do nedalekých Nemanic.
„Modernizace koridoru je důležitou stavbou pro město. Doprava ale bude kolabovat určitě, protože Budějovice jsou v tomto směru dost nešťastně dopravně řešené a bezohlednost místních řidičů je někdy bezmezná,“ myslí si Kristýna Schickerová, která v Budějovicích pracuje.
Bydlí však v Adamově. „Mně osobně se problémy s dopravou až tak nedotknou, nemusím tuto oblast každodenně využívat. Do zaměstnání jezdím totiž po novém úseku mezi Nádražní a Okružní,“ doplňuje mladá žena.
Celá stavba by měla být hotová do roku 2020. Jako poslední se bude modernizovat úsek od Nemanic do Ševětína, kde byly v původních plánech zakreslené tunely. Ekonomická krize postupem času donutila projektanty učinit několik změn.
„Nadále sledujeme variantu trasy s tunely. Nová studie proveditelnosti může z důvodu ekonomické návratnosti tohoto úseku způsobit, že bude potřeba snížit délku tunelů, a tím i pozměnit vedení trasy,“ naznačuje odborný poradce Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Co se ale v plánech nezmění, je počet kolejí. Mezi Prahou a Českými Budějovicemi budou nově vlaky jezdit už jen po dvoukolejné trati. To znamená, že jeden rychlík nebude muset čekat na nádraží, než po trase přijede jeho kolega z druhého směru.
„Po ukončení stavby koridoru očekáváme zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Českými Budějovicemi ze stávajících 143 minut na 95 minut pro klasické rychlíkové soupravy. A po modernizované trati bude moci vlak jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ podotýká Halla.

Pendolino nepřijede

Cestujícím, kteří jezdí často vlakem, se nabízí otázka. Budou České dráhy na trasu, po které se dá jezdit velkou rychlostí, nasazovat moderní vlaky Pendolino? Ty mohou jet rychleji, protože jsou vybavené takzvanou naklápěcí skříní.
„České dráhy mají k dispozici sedm souprav Pendolino. Nyní jsou všechny plně vytížené na lince Praha-Ostrava, a proto není nasazení na trať do Českých Budějovic zatím v plánu,“ odpovídá na pomyslné dotazy cestujících mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Podle ní však vlakoví cestující nemusí být úplně zklamaní. „Komfort lidem přinese jak nová infrastruktura, tišší jízda a vyšší cestovní rychlost, tak postupné změny v kvalitě vozů Českých drah. Aktuálně se opravují rychlíkové vozy. Koženku nahrazuje textilní potah, opravené jsou také interiéry,“ říká Pistoriusová. Do dvou až tří let počítá s nasazením souprav, které komfortem odpovídají spojům EuroCity a InterCity.
„Cestující zde najdou klimatizaci, elektrické zásuvky nejen pro notebooky a další vylepšení,“ vyjmenovává Pistoriusová s tím, že nadále České dráhy počítají s vyřazením starých rychlíkových vagonů ze sedmdesátých let minulého století. Dopravce plánuje nákup celkem 112 vozů. Cestující se mohou těšit také na novou tvář budovy českobudějovického nádraží. Do té se chystají pustit dělníci, aby jí vrátili zpátky její lesk. Současná budova hlavního nádraží byla postavená mezi roky 1868 a 1870.

Bezbariérová nástupiště

„V souvislosti se stavbou koridoru cestující zaznamenají stavební ruch přímo ve stanici České Budějovice. Do konce letošního roku sneseme stávající přístřešky, které přes zimu a zjara opravíme. Po ukončení stavby je vrátíme zpět,“ předesílá Pistoriusová.
V příštím roce už budou změny a omezení rozsáhlejší. „Na tři měsíce bude uzavřený odjezdový podchod a po ukončení jeho přestavby se uzavře příjezdový podchod,“ popisuje Pistoriusová. Cestující tak šest měsíců použijí vždy jen jeden z podchodů. „Po skončení stavebních prací budou k dispozici bezbariérová nástupiště a výtahy pro přístup na každé nástupiště zvlášť,“ uzavírá mluvčí.
Lidé se na novinky těší. „Modernizace je určitě veliké plus, zvlášť když se urychlí cesta vlakem a vagony budou komfortnější. Jezdím vlakem dvakrát za týden. Občas mě někdo sveze autem, za což jsem ráda, protože je to o hodinu rychlejší. Takže kdo by se netěšil na lepší a rychlejší vlaky? Snad se toho dočkám,“ říká s úsměvem dvacetiletá Olga Cápalová, která jezdí do Prahy studovat.
Na přesné termíny výluk kvůli stavbě IV. železničního koridoru se mohou cestující podívat na stránkách Českých drah www.cd.cz či na webu www.szdc.cz.

TERMÍNY ŽELEZNIČNÍCH STAVEB

2009-2013 - trať Votice - Benešov u Prahy
2010-2013 - trať České Budějovice - Nemanice I
2010-2013 - trať Ševětín - Veselí nad Lužnicí, II. část, úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí
2011-2014 - trať Tábor - Sudoměřice u Tábora
2012-2014 - trať Ševětín - Veselí nad Lužnicí, I. část, úsek Ševětín- Horusice
2012-2015 - trať Veselí nad Lužnicí - Tábor
2013-2016 - trať Sudoměřice u Tábora - Votice
2013-2016 - trať Nemanice I - Ševětín