Samsung v Česku otevře nové obchody a přijde s Chromebooky

Samsung

Samsung Zdroj: MobilMania.cz

Samsung se před pár měsíci stáhnul s počítači postavenými na Windows z českého trhu. Tento byznys se mu u nás nevyplatil. Podobný osud čekají stroje korejského výrobce také v dalších zemích po celém světě. S počítači ale Samsung nekončí nadobro a chce se do České republiky vrátit s Chromebooky postavenými na systému Chrome OS od Googlu.

„Chromebooky pro nás budou znamenat návrat na trh a počítáme s tím, že je po příchodu začneme v Česku propagovat,“ říká v rozhovoru pro E15.cz prezident Samsungu pro Českou republiku a Slovensko Daewon Kim. Termín prozatím nekomentuje, je ale pravděpodobné, že se lokální aktivity budou odvíjet od uvedení nových modelů Chromebooků Samsungu na celosvětový trh. (Aktualizováno: finální uvedení na zdejší trh ještě není definitivně rozhodnuto.)

Levné a malé notebooky běžící na cloudovém operačním systému získávají zejména ve Spojených státech na oblibě. Jasná oficiální čísla o podílu, prodejnosti a podobně sice prozatím chybí, obchody jako Amazon ale hlásí solidní zájem. Rostoucí síla Googlu v oblasti tradičních počítačů je vidět také na obavách Microsoftu, který plánuje výrazně snížit cenu licence Windows 8 u strojů do 250 dolarů.

Nové české prodejny

Český trh s Chromebooky prozatím není nijak aktivní, Samsung by proto mohl společně se zmiňovanou propagací získat v této oblasti silné postavení. Předpoklady pro to má i jiné – třeba síť zhruba deseti kamenných prodejen, kterou společnost hodlá rozšířit.

Ne snad, že by tyto prodejny tvořily nějaký zásadní podíl na celkových prodejích, velká část chytrých zařízení Samsungu na zdejším trhu se prodá online, ovšem stejně jako v případě Apple Storů jsou i obchody jihokorejské společnosti dobrou vstupní a výstavní branou. „Zákazníci si mohou naše zařízení vyzkoušet, osahat si materiál a podobně,“ souhlasí Kim. „S obchody budeme expandovat v celé Evropě, tento trend bude větší a větší,“ dodává s tím, že Česko se v této oblasti řadí mezi nejvyvinutější trhy.

Prezident Samsungu pro Česko a Slovensko Daewon Kim.Prezident Samsungu pro Česko a Slovensko Daewon Kim.|Samsung

Samsung aktuálně monitoruje, kde by s novými prodejnami mohl zakotvit. Společnost má údajně zájem jít na to více ze široka a je tak možné, že se nedostane pouze na Prahu či Brno. Prioritou jsou ale samozřejmě frekventované zóny, ať už samostatné ulice nebo obchodní domy.

Samsung se i díky těmto obchodům stal mezi českými zákazníky silnou značkou, jejíž renomé už nějakou dobu není odvozeno od dřívějšího nejslavnějšího byznysu firmy – bílé techniky do domácností. „Máme stále více loajálních zákazníků, kteří si naše produktu kupují znova. Roli v tom hraje jak technická kvalita, tak samotná značka,“ cituje Daewon Kim průzkumy a poznatky jeho společnosti.

U Samsungu se vybudovaná pozice značky projevuje také v případě schopnosti přesvědčit zákazníky o koupi dalšího produktu. Opět je to podobně jako u Applu – ten, kdo je spokojený s chytrým telefonem Samsungu, si poté často pořídí i chytrou televizi a tablet.

Pomocí podobných kroků by podobnou sílu chtěl získat také další asijský výrobce, konkrétně čínský Huawei. Ten už oznámil ambice stát se jedničkou na českém trhu se smartphony a rovněž vyhlíží možnosti, kde otevřít první obchod.

Prodeje hodinek jsou „ok“

Samsung alespoň veřejně cíle v dosažení určitého tržního podílu neoznamuje. „Limit zde ale není,“ poukazuje Kim. Pozice firmy je nicméně velice silná. Například čísla společnosti GfK ukazují, že Samsungu na trhu telefonů patří asi dvoupětinový podíl před Nokií a Sony. Z deseti nejprodávanějších chytrých telefonů je pak sedm od korejského podniku.

Obchod Samsungu na pražském Andělu.Obchod Samsungu na pražském Andělu.|Jan Sedlak

Síla Korejců roste také na tabletovém trhu. „Podíl na trhu nám roste měsíc od měsíce,“ tvrdí prezident české pobočky a souhlasí s tím, že k popularizaci jeho velkých „dotykových placek“ přispěli mobilní operátoři, kteří tyto stroje často propagovali. Třeba v reklamách, balíčcích s datovými tarify a podobně.

Společně s Galaxy S5 přijdou na tuzemský trh také tři nové modely chytrých hodinek, například Gear 2 a Fit. Trh „wearables“ je neprobádaný a zkouší to na něm „každý“. Komplexní čísla chybí, ukazuje se ovšem, že prodeje zatím nejsou tak zázračné, respektive že velká část uživatelů po prvních pár týdnech experimentování tyto přístroje odloží. Buď se tedy čeká na správný „form factor“, nebo je to krok vedle.

Samsung hodlá do předinstalovaných aplikací stále investovat. V Česku jsou úspěšná zejména partnerství s mediálními domy.

Daewon Kim ovšem tvrdí, že v případě prvních hodinek Galaxy Gear nešlo na českém trhu o žádný propadák a na to, že šlo o první pokus, „jsou zdejší prodeje ok“.

„Oukej“ se pro Samsung údajně jeví také aplikace, které společnost vyvíjí a které dodává předinstalované na svých zařízeních. Technologická komunita je nemá ráda, Kim nicméně tvrdí, že „investice v této oblasti budou pokračovat“. Pro firmu to sice není mašina na peníze, spíše jde o „dotovanou součást“, má ale přidávat určitou hodnotu navíc. V Česku se z předinstalovaných programů největší popularitě těší aplikace pro čtení médií – v případě Samsungu tedy média od Ringieru, se kterým má uzavřené partnerství.

Vedení Samsungu považuje pozici v Česku za stabilní a hodlá jí takovou udržet, i přes snahy Huawei a některých dalších konkurentů. Také Daewon Kim dle jeho slov vidí i sílící Nokii, která se s Lumiemi vrací zpět do hry.