Sedm prohřešků brněnských řidičů

Sedmička zjistila, v čem a jak moc řidiči v Brně porušují předpisy. Hříšníků je přitom zase o pár desítek více než loni.

Sedmička ve velkém týdenním testu v ulicích města zjistila, v čem nejvíce chybují brněnští řidiči. Kdyby měli všichni provinilci za své přestupky odevzdat řidičský průkaz, silnice v Brně by byly poloprázdné.

„Pokud by jeden ze sedmi vybraných prohřešků udělali při závěrečných zkouškách v autoškole, okamžitě by vyletěli,“ tvrdí učitel autoškoly Evžen Kryštof. Podle policie i výsledků testu chybují řidiči v sedmi základních bodech. Jsou jimi rychlost, pravidlo zipu, nedávání přednosti tramvajím, ignorace chodců na přechodech, vjíždění do ucpaných křižovatek, nedodržování zákazů vjezdu a pití alkoholu před jízdou.

Nejnebezpečnější jsou za volantem právě ti, kteří se před jízdou napijí. Do konce září jich policisté přistihli bezmála šest set. „Polovina z nich přišla okamžitě o řidičák. 293 řidičů mělo v krvi přes jedno promile alkoholu,“ upřesnil policejní mluvčí Petr Nečesánek.

Ze statistik vyplývá, že ani vysoké pokuty a hrozba vězení opilé řidiče od jízdy neodradí. Ve srovnání s loňskem jich totiž přibylo zhruba o stovku.

Další nešvary řidiči odkoukali. „Některé návyky se do Brna přesunuly z Prahy. Ještě před dvěma roky si například řidiči nedovolili najíždět do ucpané křižovatky,“ poznamenal ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Podle něj řidiči odkoukají většinou jen to špatné. Například v zahraničí striktně dodržované pravidlo zipu jim mnohdy nic neříká. Dokazuje to i nehoda v ulici Milady Horákové, kde před několika dny narazil řidič modrého opelu zezadu do jiného auta. „Snažil se zkrátka vecpat do pruhu velmi agresivně. Z místa pak ujel,“ dodal Nečesánek.

A jaké jsou nejčastější chyby? Na brněnských silnicích to vypadá, jakoby někteří řidiči ani nechodili do autoškoly. Sedmička společně s policisty vybrala sedm nejčastějších chyb řidičů. Prohřešky přitom vznikají stále na stejných místech.

1. Přechody

Nejzávažnější chybou řidičů je podle policistů fakt, že řidiči nerespektují chodce na přechodech. Vždyť tragédií málem skončila měsíc stará srážka, při které byly zraněny dvě pětileté děti ve Fryčajově ulici v Obřanech. Řidiči náklaďáku za to hrozí až osm let vězení.

Sedmička se do míst nehody vypravila a zjistila, že se řidiči, kteří tudy projíždí, zklidnili. Během hodiny sledování nepustil kolemjdoucí přes cestu pouze jeden řidič.

Zraněné chodce evidují policisté také v Hněvkovského, Kotlářská, Palackého, Kosmova či Drobného ulici. „Spousta řidičů sice vidí značku přechodu pro chodce, ale nohu z plynu nedá. Jedou stále a pak nemohou zabrzdit,“ tvrdí policejní mluvčí Petr Nečesánek.

2. Rychlost

Brněnští řidiči jsou uspěchaní. Dodržovat povolenou „padesátku“ je pro některé velký problém. Kromě policistů proto rychlost kontrolují také strážníci. Ti měří na bezmála osmdesáti místech v Brně. „Nejhorší situace je v Rokytově ulici,“ říká mluvčí strážníků Zdeněk Novák.

Slova mluvčího potvrzují řidiči, které Sedmička kontrolovala spolu se strážníky. Přestože na jejich měření upozorňuje dopravní značka, neuplyne ani pět minut a do vinohradského kopce se řítí tmavá fabie. Za volantem sedí muž, který jede o dvaatřicet kilometrů v hodině víc, než je povoleno.

Strážníci vidí na radaru údaj 82 km/hod. Okamžitě se vydávají za ním, vypíšou mu dvoutisícovou pokutu a přestupek nahlásí úředníkům z magistrátu. Ti mu mohou připsat tři trestné body. Pokud by byli stejně přísní celou hodinu měření, rozdali by osmnáct trestných bodů.

Zajímavé je, že nohu z plynu řidiči nesundají ani poté, co vidí kříže u silnice. V Rokytově ulici jsou hned čtyři.

3. Pravidlo zipu

Pravidlo zipu, kdy se řidiči s řidiči střídají při vjíždění ze dvou pruhů do jednoho, je ze zákona platné od roku 2000. „Za těch deset let se při pohledu na silnice ovšem příliš neujalo, respektive ti řidiči, kteří je dodržují, jsou trnem v oku těm, kteří mu pravděpodobně neporozuměli. Zbytečně se ale zdržují,“ tvrdí dopravní psycholog Jan Weinberger.

Nejpalčivější je problém například v ulici Milady Horákové v centru města. Při hodinovém sledování v odpolední dopravní špičce napočítala Sedmička osmatřicet lidí za volantem, kteří zip nepoužili. „Řekl bych, že jsou někteří řidiči totální ignoranti. Bohužel je jich docela hodně. Kdyby byli slušní a navzájem se respektovali, nebudou v ulici takové kolony a průjezd by se o dost zrychlil,“ myslí si například řidič z povolání Jakub Uher.

4. Tramvaje vs. auta

Jednou z častých nehod jsou srážky aut s tramvajemi. Například v Lidické ulici je alespoň jednou týdně slyšet zvonění tramvaje a následný hluk mačkajících se plechů aut.

„Byť je tramvaj velká, někteří řidiči ji přehlédnou. Zvlášť, když odbočují,“ tvrdí mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová. Většina nehod se podle ní obejde bez zranění. Kolize však blokují desítky minut ostatní spoje.

5. Ucpané křižovatky

„Odpoledne a obzvlášť v pátek je to o nervy,“ komentuje kolony na malém městském okruhu řidič Jaroslav Svoboda. Tomu vadí další specifikum brněnských řidičů. Vjíždění do křižovatky, přestože je ucpaná. „Tím, že do ní najedou, zastaví provoz z ostatních směrů,“ poukazuje muž. Podle něj by na frekventovaných křižovatkách měli stát policisté. „Alespoň ve špičce. Když u silnice stojí někdo v uniformě, rázem si všichni v hlavě zopakují pravidla,“ míní Svoboda.

6. Zákaz není zeď

Někteří řidiči od zkoušek v autoškole zapomněli i důležité dopravní značky. Příkladem je Rašínova ulice, kde je zákaz vjezdu. Výjimku mají jen auta s povolením magistrátu. Přesto do ní vjíždí kde kdo, hlavně dopoledne.

Sedmička takových řidičů napočítala za šedesátiminutové pozorování čtrnáct. Tedy téměř jeden každé čtyři minuty. „Vezu nápoje do jedné restaurace. Vím, že nemám povolení, ale přece nebudu kastle vozit ručně,“ vysvětluje svůj přestupek Kamil Danihel. Policisté, kteří v ulici stojí každé dopoledne, to většinou řeší domluvou.

7. Alkohol

Že si řidiči v Brně před jízdou rádi dají pivo nebo víno, zjišťují policisté denně. Za den jich nachytají opilých v průměru deset.

Policisté takové řidiče dělí na dvě skupiny. Jedna má v krvi do jednoho promile alkoholu, druhá víc. V druhém případě jde o trestný čin a takoví řidiči jdou rovnou před soud.

Často „loví“ policisté opilé řidiče například v Jihlavské ulici v bohunickém sídlišti. Letos na jaře po ní dokonce jel i jedenačtyřicetiletý rekordman. „Měl skoro čtyři promile,“ řekl policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Přestože si mnozí řidiči nedělají s předpisy těžkou hlavu, dopravních nehod v Brně ubývá. „Řidiči vědí, že největší postihy budou mít za nezapnuté bezpečnostní pásy, za telefonování za jízdy a pokud nebudou dodržovat maximální povolenou rychlost. Dávají si více pozor,“ dodává šéf dopravní policie Roman Nehoda.