Sedmička v Assenu rovná se sedm bodů pro Abrahama

Redaktor Sedmičky strávil závodní víkend v týmu jezdce Karla Abrahama. Brněnský jezdec dojel v Nizozemsku devátý.

Po čtyřiadvaceti kolech a čtyřiceti napínavých minutách závodu víří těžký vzduch ve stanu týmu brněnského jezdce Karla Abrahama potlesk. Dvacetiletý motorkář si v nizozemském Assenu právě dojel devátým místem pro sedm mistrovských bodů.

„Výborný závod. V kategorii Moto2 zatím nejlepší,“ těší výsledek jezdcova otce a šéfa týmu Cardion AB Motoracing Karla Abrahama. Za okamžik si už splavený jezdec na žhnoucím stroji přijíždí do depa pro gratulace od týmu, jehož součástí byl i redaktor Sedmičky.

Sobotní závod se vyvedl, ještě v pátek ale byla nálada napjatá. „Kájo jeď! Co děláš, proč se pořád ohlížíš?“ vzteká se při pohledu na čtyři obrazovky s časy Abraham starší. Měřená kvalifikace totiž končí, ale Brňan obkroužil jen pár rychlých kol.

„Abaja, jak Abrahamovi přezdíváme, zajede dobře buď jen dopolední, nebo odpolední trénink,“ mluví ze zkušenosti pětatřicetiletý člen Abajova fanklubu Jan Novák z Kladna. Motocykloví fandové z Brna závod v Nizozemí vynechali, byli totiž na tom předchozím v Anglii. Cesty za Abajou přezdívané „Tour de Karel“ je vyjdou na desítky tisíc korun, proto se střídají.

Odpolední propad

Novák měl pravdu, Abaja sice dopoledne zajel šestý nejrychlejší čas, ale startovní pozice závisí až na odpolední kvalifikaci. V ní Abraham o tři desetiny zaostal za dopoledním časem a na startovním roštu se propadl do třetí řady.

Po páteční kvalifikaci už jezdce čeká jen sprcha a večeře. „Večer z obytňáku zavolám kámošovi nebo babě. Pak si pustím film a usnu,“ líčí večerní program jezdec ze Žebětína. Závodníci ani mechanici konkurenčních týmů se spolu příliš nebaví. „Třeba v rallye je mezi týmy rodinná atmosféra. V mistrovství motorek je naproti tomu konkurence obrovská. Každý kouká, kdo má lépe vyleštěnou motorku,“ líčí Abajův fotograf Dušan Velímský.

Motorkář obědvá i večeří spolu s týmem v „příbytku“ v hodnotě tří rodinných domků, ve který tým přetvoří přívěs kamionu. Vznikne takzvané hospitality, kam vedení stáje zve hosty včetně členů fanklubu. Hosteska Lenka Halouzková z Brna servíruje jídlo, které uvařil italský šéfkuchař Severino. „Připravuji lehkou italskou kuchyni, hlavně těstoviny, saláty a šunku. Ale i obalované cukety nebo chobotničky a tradiční moučníky,“ líčí Severino.

Pochutnal by si i kat kuchařů Zdeněk Pohlreich. Abrahamův tým je dokonale sehraný. V hospitality pracují spolu s Halouzkovou další dva muži. Ti příbytek přepravují, sestavují a znovu rozkládají. Motorku má na starost pětičlenný česko-italsko-francouzský tým. Šéfmechanikem je Ital Marco Grana. Dokonale rozumí křivkám, které na notebooku ukazují vlastnosti stroje.

Jako na operačním sále

Ital Pietro Berti se stará o benzin, olej a pneumatiky. Francouz Yannis Maigret je motorář. Z Blanska je duo Martin Havlíček, který připravuje přední část, a Martin Nesvadba, který ladí zadní část motorky. Čistá dílna i blesková a přesná práce mechaniků připomínají chirurgický sál. „V Moto2 můžeme mít jednu motorku. Když Kája upadne, dokážeme ale přes noc z dílů postavit novou,“ říká čtyřicetiletý Havlíček.

Téměř pětašedesátitisícové město Assen závodem tepe. „Je vidět, že místní vláda na velkou cenu přispívá. Každý rok závidíme, co na okruhu přibylo. I program ve městě je bohatý,“ říká ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová, která také v Abrahamově týmu pracuje. Závod v Nizozemsku se jako jediný v kalendáři mistrovství jede v sobotu. „Je to tradice, která vznikla v souvislosti s protestantským náboženstvím,“ vysvětluje historik okruhu Benny Pinners.

Letošní závod byl jubilejní – osmdesátý. Čtyři a půl kilometru dlouhá trať je proslulá diváckými zážitky. „Tribuny jsou nezvykle blízko u trati, výhled je skvělý. Když jsme věšeli transparenty na plot, místní na nás udiveně koukali,“ srovnává fandění v Brně a Assenu Novák.

Parkoviště kolem okruhu zase dokazují, že je Nizozemsko rájem cyklistů. Na rozdíl od brněnské velké ceny tu dominují kola všeho druhu nad auty. Assen závody doslova pohltí. Večer v ulicích města vypukne davová zábava, která je kombinací pouti a festivalu. Desítky tisíc lidí popíjejí kelímkové pivo, které rychle ztratí pěnu. Dvě deci stojí dvě eura.

Ulice plné fanoušků

Ne všichni místní jsou ze závodu nadšení. „Město je plné opilých Němců kvůli těm zatraceným bzzm bzzm,“ napodobuje zvuk motorek jednadvacetiletý Joost Gildenweg. Jako jeden z mála lidí v ulicích kouří marihuanu. Pověstné prodejny lehkých drog, takzvané coffee shopy, jsou v Assenu jen dva. „Oproti Amsterodamu je Assen malé a konzervativní město,“ říká Nizozemec o místě protkaném cyklostezkami, zelení a vodními kanály.

Spokojení Abrahamové Assen opouštějí chvíli po startu královské třídy MotoGP, aby se vyhnuli zácpám, až bude odjíždět sto tisíc diváků. Silnici z města po skončení závodu lemují zvědavci na rozkládacích židlích. I z mostů mávají odjíždějícím fandům v autech a na motorkách.