Senna z Hrušek staví modely formulí přes 40 let

Ve sklepě si Josef Bradávka z Hrušek vyrábí svůj sen. Modely formule 1 v poměru 1:4.

Kamarádi ho oslovují „Senno“. Josef Bradávka totiž miluje formuli 1 a ve své dílně v Hruškách na Břeclavsku už dlouhá léta staví velké modely F1.

„V době, kdy jsem začal se svým koníčkem, byla auta v F1 krásná, rychlá a poměrně nebezpečná. V roce 1968 se Jimmy Clark zabil na dráze v německém Hockenheimu. Rozhodl jsem se, že postavím model jeho osudového auta,“ vypráví Bradávka, jak se ke své životní lásce dostal.

A tak se dal do práce na modelu Clarkova vozu a začal stavět takzvanou černou rakev. Svařoval, piloval a natíral. Když se mu něco nezdálo, součástky donekonečna předělával. „V té době jsem neměl takovou techniku, jakou mám dnes. Formule jsem vyráběl zpočátku menší, až pak jsem zjistil, že některé součástky tak malé zkrátka neudělám. Tak jsem začal s formulemi ve velikosti 1:4,“ říká Bradávka.

V osmdesátých letech se do čela formule 1 dostal Ayrton Senna a Josef Bradávka objevil nový fenomén. „To byla moje éra. Senna se stal dalším členem mé rodiny. Sledoval jsem každý závod, kupoval si noviny, časopisy, vystřihoval všechny články o něm,“ popisuje Bradávka.

Pak přišel 1. květen 1994. Ayrton Senna, kterého miloval celý svět, v tom roce přestoupil ze stáje McLaren k Williamsu. S novým autem zatím nevyhrál ani jednu velkou cenu. V zahřívacím tréninku Velké ceny San Marina předjel ostatní závodníky. Také v samotném závodu se mu daří. Senna spolu se Schumacherem unikají zbytku startovního pole. V sedmém kole jede rychlostí 310 kilometrů v hodině. O několik sekund později se dráha jeho monopostu narovnává, bílá zeď lemující zatáčku se nezadržitelně blíží. Během necelých dvou sekund přejel Senna travnatý pás, krátkou únikovou zónu a narazil pravou stranou do betonové zdi.

Pocta legendě

Pro Josefa Bradávku se v ten okamžik zastavil svět. „Už nikdy to nebude jako dřív, říkal jsem si, když jsem se dozvěděl, že Senna zemřel. Bylo to, jako by zemřel i kousek mě,“ vzpomíná dnes osmačtyřicetiletý muž. „Dodneška nemůžu pochopit, že už nežije,“ říká Bradávka.

Další z modelů, které se rozhodl postavit, byl Sennův vůz McLaren v červeno-bílých barvách. Práce na něm zabrala Bradávkovi celých šest let. „Když něco dělám, tak pořádně. Konstrukcí na toto auto mám nespočetně. Nikdy jsem ale nebyl spokojený, tak jsem všechno vyráběl několikrát,“ popisuje Senna. Hotová formule 1 váží přes dvacet kilogramů, je dokonce funkční a zabírá nyní čestné místo v jeho pokoji.

Roky dřiny

Už několik let však ve sklepě vyrábí zatím poslední formuli 1. Na ní si dává speciálně záležet. „Je to Williams SW 16, ve kterém se Ayrton Senna zabil. Už jsem ho měl celý složený třikrát, ale rozhodl jsem se, že kompletně přestavím motor a úplně jinak vyřeším některé maličkosti, takže zatím čeká ve sklepě. Myslím, že ještě dva tři roky a bude hotový,“ je přesvědčený Bradávka.

Pro svou práci vychází především z obrázků v nejrůznějších časopisech. „Je to ale hodně složité, protože každý model se od sebe hodně liší. To, co se na jednom autě naučím, u druhého už nemusí platit,“ popisuje svou práci Bradávka. Velkou část modelů tvoří železné plechy. Kapotu pak tvaruje z laminátu. „Ten jde normálně koupit, takže si vytvaruji, co potřebuji,“ říká modelář.

Jeho pokoj je opravdové fanouškovské doupě. Knihovna naplněná časopisy, novinami a knihami o závodnících formule 1, obrázky a portréty jezdců za vitrínou. Pro Josefa Bradávku je Ayrton Senna nesmrtelnou legendou. A jestli má nástupce? „Rozhodně Lewise Hamiltona,“ říká pevně Bradávka.