Škoda bude propouštět

Konec šrotovného v Německu ohrožuje zaměstnance Škody.

Zavedením šrotovného v okolních zemích stoupla výroba fabií v automobilce na tisíc dvě stě vozů denně. Vedení Škody Auto zajistilo nárůst výroby přijetím tří tisíc brigádníků z pracovních agentur.
Šrotovné končí, a je pravděpodobné, že výroba vozů klesne během tří měsíců na 800 až 1000 vozů denně, tedy asi o třetinu současné produkce. V případě krátkodobého propadu ukončí továrna smlouvy s 2000 brigádníky, kteří byli přijatí na dobu určitou.
„V žádném případě nebudeme propouštět kmenové zaměstnance,“ řekl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. V továrně tak zůstane tisícovka brigádníků, což je počet, který tu byl zaměstnaný na začátku letošního roku. Tehdy automobilka rozvázala smlouvy se třemi tisíci lidmi z různých pracovních agentur, které jí smluvně zajišťují některé části výroby. V případě, že propad výroby bude dlouhodobější, hrozí snížení stavů kmenových zaměstnanců.
I přes ujišťování vedení Škodovky se proto mezi nimi šíří obavy, že krize dopadne i na ně.
„Do konce roku propustí tři procenta zaměstnanců, tedy skoro 750 lidí. Nám to už oznámili, ale oficiálně s tím nikdo nevystoupil,“ řekl týdeníku Sedmička jeden z vedoucích pracovníků, který si nepřál být jmenován. Část propuštěných mají tvořit lidé, kteří odcházejí do důchodu. Pokud automobilka skutečně propustí okolo pěti až sedmi stovek lidí, stoupne ve městě výrazně nezaměstnanost.
„V dílně nám řekli, že dva až tři z nás propustí pro nadbytečnost. Máme všichni strach, nevím, koho z nás to čeká,“ řekl týdeníku Sedmička další kmenový zaměstnanec automobilky.

Nejprve Akuma, nyní i Škodovka

Akuma na konci prázdnin oznámila, že v příštím roce propustí okolo dvou stovek pracovníků a další příval nezaměstnaných by už město nezvládlo. Navíc někteří ze dvou tisícovek brigádníků, kterým ve Škodovce končí smlouva, bydlí v Mladé Boleslavi. Omezení výroby bude mít dopad i na další firmy, které pro automobilku vyrábějí různé díly a příslušenství. Několik z nich má provozy v katastru měs- ta, což je například TRW a Favrecia, jiné sídlí v nejbližším okolí.
Automobilce hodně pomohlo šrotovné, které zavedli sousední státy. Program takzvaného šrotovného, tedy finanční prémie při likvidaci starého a koupi nového automobilu, platí v současné době ve třinácti zemích světa. Rovněž český parlament schválil zavedení šrotovného v rámci balíčku protikrizových opatření, prezident Václav Klaus ale příslušnou normu v červenci vetoval.

Vedení města připravuje pomoc lidem

Vedení města Mladé Boleslavi se snaží pomáhat lidem, kteří se z důvodu krize ocitli bez práce. Ve spolupráci s úřadem práce zřídilo správce městských čtvrtí a skupinu, která se stará o úklid města. Lidé, kteří ztratili zaměstnání, také mohou zažádat o bezúročnou půjčku ze speciálního fondu.
„Předpokládal jsem, že krize ve Škodě Auto ještě neskončila, že nárůst výroby je díky šrotovnému pouze dočasný,“ řekl primátor Raduan Nwelati. „Jen jsem doufal, že pokles výroby přijde později. Jsme připraveni okamžitě obnovit Krizové centrum, jakmile se propustí víc lidí,“ dodal Nwelati.
Na Úřadu práce v Mladé Boleslavi evidovali k 30. srpnu celkem 3042 uchazečů o zaměstnání a 426 nabídek zaměstnání. V samotném městě registrují 1080 uchazečů. Míra nezaměstnanosti k 30. srpnu stoupla ze čtyř na 4,17 procenta. „Připravujeme Regionální individuální projekt Praxe je začátek, který je určen pro uchazeče do pětadvaceti let bez praxe,“ řekl Lubomír Kiš z mladoboleslavského úřadu práce. Dále plánují projekt Počítačová gramotnost pro nové zaměstnání, který je určen pro uchazeče o zaměstnání nad čtyřicet let.