Sledovat jen jednu obrazovku už lidem nestačí

Žijeme v době, kdy nechceme promarnit ani minutu nečinností.

Žijeme v době, kdy nechceme promarnit ani minutu nečinností. Zdroj: CTK

Miloslav Hamřík
Společnost Google zveřejnila výsledky průzkumu, ve kterém se zajímala o naše návyky při získávání informací. Ukázalo se, že průměrně strávíme u obrazovky počítače, televize, tabletu nebo chytrého telefonu 4,4 hodiny denně.

Naprostou většinu času (90 procent) využíváme ke sledování médií právě tyto informační kanály. Novinám, časopisům nebo rádiu věnujeme jen 10 procent našeho času. Průměrná doba po kterou se věnujeme této činnosti v kuse činí 43 minut u televize, 39 minut u počítače, půl hodiny u tabletu a 17 minut u chytrého telefonu.

Výzkumníci zkoumali i souvislost mezi časem a činnostmi. Ráno se zajímáme nejvíc o to, jak strávíme náš volný čas, dopoledne se věnujeme tomu co je potřeba udělat, odpoledne hledáme kam a jak se přepravit a večer se věnujeme názorovým věcem a stavu svojí mysli.

Nejzajímavější informací ale je, že jsme postupně přivykli sledování informací na více zařízeních zároveň. To provádíme dvěma způsoby. Při tom prvním začneme nějakou činnost na jednom zařízení a dokončíme ji na jiném. Například si na telefonu zjistíme cenu letenek a z počítače je koupíme nebo začneme zjišťovat informace o naší destinaci. Zároveň ale lidé začínají sledovat více zařízení najednou. Například sledujeme televizi a kupujeme lístky do kina na telefonu nebo hrajeme hry.

Televize může začít žárlit – ztrácí své kouzlo

Za zmínku stojí, že televize pro nás již zřejmě ztrácí své kouzlo. Právě při jejím sledování totiž nejčastěji (77 procent) diváci věnují svůj čas i jiným informačním kanálům. Na stranu druhou taky funguje jako spouštěcí mechanismus pro tuto činnost. Například se stává, že odstartuje vaše internetové vyhledávání na mobilu nebo tabletu, které se týká věci probírané v televizi. „Když se koukám na film nebo televizi, tak se koukám i na herce do filmové databáze nebo si hledám jejich obrázky a co natočili. Dělám to vždycky,“ cituje studie dívku jménem Kelly.

Třetina z nás se může jevit jako lenošná, pokud se budeme snažit interpretovat fakt, že při potřebě něco vyhledat, sahne třetina z nás po nejbližším zařízení v našem dosahu. Zbývající dvě třetiny zvolí raději zařízení, které jim vyhovuje nejvíce k činnosti, kterou plánují dělat.

Při souběžném používání zařízení lidé nejčastěji píší maily (66 procent), brouzdají po internetu (44 procent) nebo komunikují pomocí sociálních sítí. Díky přenosným zařízením si tak všichni vyplňujeme i krátké chvilky a šetříme tak čas, který bychom jinak považovali za doslova promarněný. „Prohlížím si nabídky na slevomatech nebo Twitter, když čekám ve frontě. Je to zkrátka time management,“ přiznává Maria.

Nepřímo tak ukazuje na to, že důležitost a vliv chytrého telefonu pro mnohé z nás roste. Právě on je totiž nejvíce využívaným zařízením v průběhu celého dne.