Společnost YIT Stavo míří mezi pětku nejsilnějších developerů

Na trhu s bydlením o sobě letos díky svým třem rezidenčním projektům dává poměrně razantně vědět společnost YIT Stavo. Firma s finskými kořeny, která v mateřské zemi oslaví příští rok sto let od svého založení, se netají ambicemi hrát brzy na pražském trhu prim. O dlouhodobých vizích, specifikách tuzemského rezidenčního trhu i o tom, co YIT Stavo odlišuje od ostatních, jsme hovořili s ředitelem společnosti ing. arch. Vladimírem Dvořákem.

Současný český rezidenční trh je již poměrně konsolidovaný, se silnou konkurencí i převisem nabídky nad poptávkou. Vy na něj přesto vstupujete a kladete si vysoké ambice. Co nabízíte jiného než ostatní developeři?

Máme pro ně důvod. Jsem totiž přesvědčen, že právě nynější situace na tuzemském rezidenčním trhu nám nahrává. Trh se vlivem ekonomické krize a recese změnil. Z developerského trhu v době boomu kolem roku 2007, kdy se prodalo prakticky vše, co se postavilo, se stal trh klientský s mnohem náročnějšími požadavky než dříve. Na to developeři postupně musí reagovat. Myslím, že je složitější se přeorientovat z již zaběhnutého systému v Česku působících developerů do něčeho nového než vstoupit na zdejší trh nově jako my. Vedle promyšlené skandinávské architektury s využitím přírodních materiálů, nízkoenergetičnosti a šetrnosti k životnímu prostředí sázíme zejména na klientský servis takové kvality, aby se k nám klienti vraceli. Vycházíme přitom ze zkušeností naší mateřské firmy i z know-how z dalších zemí. Druhou naší velkou výhodou je financování. Skupina YIT je kapitálově silná, její obrat vloni dosáhl 3,5 miliardy eur. Oproti většině developerů máme výhradně vlastní kapitál a nepoužíváme projektové financování. Zdroje pro financování českých projektů získáváme přímo z mateřského Finska za výhodných podmínek.

Co je podstatou vašeho klientského servisu, který nazýváte YIT 4U (YIT pro vás)? A jak moc to prodražuje vaše projekty?

YIT 4U je významná změna v přístupu, na který byli dosud klienti v Česku zvyklí. Myslím, že postupně to tak budou dělat všichni developeři, kteří chtějí uspět. Posun je v tom, že předáním bytu nekončí náš kontakt s klientem, který od nás předtím získal třeba služby bytového architekta, bezplatně jsme ho přestěhovali a pomohli mu s hypotékou či pojištěním. My jdeme dál: chceme být s klientem ve styku dlouhodobě, věnovat se mu, pořádat pro něj speciální akce. Zůstává pro nás klientem i v budoucnosti. Jeho životní podmínky se mohou změnit, rozhodne se byt vyměnit, děti vyrostou a budou potřebovat další byt… Naší ambicí je, aby postoj klientů byl: budu-li v oblasti bydlení něco potřebovat, obrátím se na YIT. Finanční náročnost tohoto servisu je obtížné vyčíslit. Není to však otázka velkých peněz, ale spíše přístupu našich prodejců a lidí starajících se o klienty. Ti musí být kvalitní - a to něco stojí. Musíme naše týmy vzdělávat a posilovat, abychom byli flexibilní a schopní dostát svým závazkům. Zásadní je, že co slíbíme, musíme splnit - to je filozofie YIT a my se od ní nemůžeme nijak odklonit.

Lokalita a cena - podle názoru mnohých mantra většiny dnešních klientů. Často se tvrdí, že nejsou ochotni platit vyšší cenu za vysoce kvalitní standardy či za nízkoenergetičnost projektů, která se do jejich peněženek příznivě promítne až za delší období. Všechny vaše projekty jsou charakteristické právě deklarovanou vysokou skandinávskou kvalitou a nízkoenergetičností. Nebojíte se, že malý český trh na takové projekty stále není připraven? Výchova a vzdělávání české populace v tomto směru dost pokulhávají za tou evropskou.

Dva zmíněné parametry jsou skutečně zásadní pro prvotní výběr zájemců o bydlení. I tady jsme ale schopni konkurovat. Naše projekty KOTI Hostivař, KOTI Hájek a KOTI Troja splňují požadavky na kvalitní lokality s dobrou infrastrukturou. Naše ceny považujeme za rozumné; odpovídají střední kategorii, kde vidíme největší potenciál - a je to segment, kde působí i naše mateřská společnost ve Finsku. Nízkoenergetičnost je dnes trend, ale je pravda, že většinu lidí u nás to zajímá jen potud, když za to nemusí příliš zaplatit. Ve Skandinávii jsou o krok napřed - je tam přirozený vztah k přírodě, k šetření, ke skromnosti s tím související.

Naší filozofií v ČR je totéž - chceme být mezi prvními, kteří v této oblasti něco dlouhodobě činí, ale musíme klientům také objasnit, co to znamená. Zároveň jsme realisti a víme, že ne vše může být nízkoenergetické z obnovitelných zdrojů - to by bylo opravdu finančně nákladné, žádný projekt by nám nevyšel a nikdo by asi ani nebyl ochoten tyto zvýšené náklady zaplatit. Od společnosti Energomex máme detailně zpracované exaktní energetické vyhodnocení všech tří našich současných projektů. Na něm lze vidět konkrétní úspory v korunách a jejich vývoj v čase. A troufám si říci, že mladá generace už na nízkoenergetičnost slyší.

Změnilo se nějak v důsledku krize a následné recese vaše projektování? Například ve prospěch většího počtu menších bytů či změn v jejich půdorysech?

Od počátku jsme měli strategii nabízet byty menších rozměrů 2+kk a 3+kk tak, aby konečná cena byla pro klienta rozumná. Raději byty upravíme či spojíme podle individuálních požadavků, než abychom pak jako jiní stáli před problémem, co s velkými byty. I naše mateřská společnost je v tomto ohledu velmi střídmá. Ukáže-li trh, že je poptávka po větších bytech, jsme schopni flexibilně reagovat. Stejně pružní dokážeme být i u saun, které nabízíme zhruba ve čtvrtině bytů všech tří našich současných projektů. Chce-li budoucí majitel místo sauny komoru či šatnu, vyhovíme mu, i když je to pro nás náročné a nákladné. Je to však právě ta přidaná hodnota, kterou klienti oceňují.

Plánujete vedle bytových domů také rodinné domy či kombinaci bytových domů s vilami?

Zatím se chceme soustředit na bytové domy v Praze ve středním segmentu o optimální velikosti 50 až 100 bytů, na které jsme připraveni navázat v případě velkého zájmu další etapou. Development rodinných domů nevylučujeme, ale zatím čekáme, jak se bude český trh dále profilovat.

YIT je v Evropě aktivní i v jiných segmentech - od kancelářských po průmyslové nemovitosti. Máte nějaké takové záměry i u nás?

Ve střednědobém horizontu o komerčním developmentu uvažujeme. Nicméně chcemeli něčeho dosáhnout, musíme se na to soustředit a dát tomu prioritu - a to je případ rezidenčního developmentu v Praze, kde máme v přípravě další čtyři projekty a pracujeme na akvizici dalších pozemků. Až se dostaneme tam, kam jsme chtěli, můžeme se pustit i do dalších segmentů.

*

YIT Stavo s. r. o.

Společnost je součástí mezinárodní skupiny YIT, která je aktivní nejen na poli developmentu, ale i pozemního a průmyslového stavitelství, technického zabezpečení budov a jejich správy. Vedle Finska a dalších skandinávských zemí působí také v pobaltských státech, Rusku a střední Evropě: nedávno vstoupila na Slovensko a chystá se do Polska. K hlavním činnostem YIT Stavo patří nejen rezidenční development, ale též projektování, inženýrská činnost a projektový management. Vedle této společnosti působí v tuzemsku i YIT Czech Republic s. r. o., zabývající se technickým vybavením budov a facility managementem.