Správce tramvajových tratí: Opravy? Letos padne rekord

Tramvajím svítí červená na Plzeňské, soupravy se v červenci zastaví i na Národní třídě. Co je třeba udělat, aby se doprava nezhroutila?

Péči o tramvajové tratě má Jan Šurovský na starosti třetím rokem. Tolik rozkopaných cest jako letos ale nezažila v dopravním podniku řada jeho předchůdců.

Naplánovat výměnu kolejí na Plzeňské či Národní třídě trvalo několik let. „V porevoluční historii město tak rozsáhlé opravy nepamatuje,“ říká Šurovský.

Jak moc jsou letošní opravy výjimečné?

Každý rok by se měla obnovovat zhruba třicetina z délky tramvajových tratí. Ty v Praze měří asi 140 kilometrů. Ročně tedy asi pět kilometrů. Letos poprvé toto číslo překonáme.

Taková akce určitě vyžaduje důkladnou přípravu. Jak byla dlouhá?

Třeba nad plánem rekonstrukce Plzeňské, která má trvat čtyři měsíce, jsme seděli od minulého května. Celkově ale přípravy trvaly tři roky.

Kdo vymýšlí náhradní trasy?

Je to složitý proces. Správci tratí navrhnou, kde by se mělo opravovat. Kudy bude která tramvaj jezdit a zda nasadí náhradní autobusy, řeší lidé z dopravního úseku. Návrhy pak ještě musejí projednat zástupci města, policie a řada dalších lidí.

Kde bylo nejtěžší vyřešit náhradní dopravu?

Jednoznačně v okolí Národní třídy, tam byla koordinace nejsložitější. Opravovat tam ale musíme. Třeba trať ve Spálené měla v době zahájení přípravy už jen rok a půl života. Pochází z roku 1994, přesto je její stav zcela nepřijatelný. Důležitá byla i rekonstrukce Myslíkovy ulice, kde od roku 1985 tramvaje prakticky nejezdí.

Jde o velké zásahy do pohodlí cestujících. Kde budou nejcitelnější?

To se těžko hodnotí. Až třeba na konci července přestanou jezdit tramvaje po Národní třídě, výrazně to zasáhne spojení s Malou Stranou. Lidé tak budou zřejmě více využívat metro. Ale zase už budou jezdit tramvaje po části nábřeží, která je teď zavřená.

A na Plzeňské?

Tam se opravuje dlouhý úsek, a lidé z Řep navíc nemohou téměř jezdit jinudy. Když vyjedou autobusem na Vypich, tak skončí v Patočkově u rozkopaného tunelu Blanka. Velmi úspěšný je ale v současné době vlak linky S65, který do Řep zajišťuje náhradní dopravu ze zastávky Na Knížecí.

Kolik budou vlastně opravy stát? Někteří odboráři z dopravního podniku mluví až o patnácti miliardách.

Bohužel neznáme metodiku jejich výpočtu. Odboráři podobně spočítali, že oprava trati na Lehovec bude stát dvě stě milionů. Ve skutečnosti ale přišla jen na čtvrtinu. Rekonstrukce Plzeňské bude stát zhruba 650 milionů, Národní i Myslíkova vyjdou na osmdesát milionů. Fondy Evropské unie navíc u těchto staveb pokryjí asi devadesát procent nákladů.

Nadávali vám někdy lidé kvůli výlukám?

Před třemi lety, když jsme opravovali trať na Albertově. Nestihli jsme tam udělat trolej, a tak jsme na stejném místě provoz po čase znovu zastavili. Podařilo se ji natáhnout sice už za týden, ale negativních reakcí bylo opravdu hodně.

Snažíte se už tedy úseky opravovat najednou?

Dříve se trati dělaly po částech. Než ji dělníci celou opravili, mohli jsme začít znovu. Právě Plzeňská je obžalobou předchozího přístupu. V devadesátých letech minulého století ji dopravní podnik uzavřel asi šestkrát. Tento přístup byl velmi neefektivní. Proto ji, a nejen ji, děláme najednou.

Čekají Pražany v budoucnu i další velké výluky?

Po prázdninách se chceme pustit do rekonstrukce trati mezi Morání a Albertovem. Tam je oprava nutná, její stav se výrazně zhoršuje. V Top ten největších hrůz je určitě ještě trať v ulici U Výstaviště, na níž bychom rádi pracovali v listopadu. Zrovna v kondici není ani úsek mezi Štefánikovým a Čechovým mostem.