Steve Ballmer: Cloud zásadně mění celý Microsoft

Microsoft , Windows 8

Microsoft , Windows 8 Zdroj: profimedia.cz

E15.cz z Houstonu: Hodně věcí se teď v Microsoftu točí okolo cloudu. Největší softwarová firma světa cloud pojala jako prostředek pro to, jak se celá v průběhu času proměnit. Snaží se proto oslovit své partnery, kterých už má kolem 750 tisíc a kteří vygenerují přes 90 procent ročních příjmů Microsoftu, aby do této oblasti vstoupili společně.

„Hodně jsme přemýšleli o tom, jak změnit Microsoft,“ řekl při včerejším vystoupení na konferenci WPC 2013 výkonný šéf společnosti Steve Ballmer. „Ze softwarové společnosti jsme se chtěli stát společností zaměřenou na zařízení a služby,“ dodal. Redmond je podle jeho slov uprostřed transformace k tomu, aby mohl „doručovat software v nové formě a novými cestami“.

Cloud je základem, který umožňuje přerod Microsoftu uskutečnit. Firma začala v posledních letech významně investovat do budování cloudové infrastruktury – do této oblasti každý rok vloží několik miliard dolarů. Microsoft v současné době ve svých datových centrech provozuje přes milion serverů a patří tak mezi vůbec největší cloudové giganty na světě. „Google je větší než my, Amazon o něco málo menší,“ nastiňuje hlavoun Softies.

Stovky miliard pro partnery

Původním motivem pro budování takové infrastruktury bylo to, aby Microsoft mohl do cloudu převést své tradiční aplikace do té doby nabízené ve formě licencí. „Do cloudové infrastruktury jsme začali investovat kvůli podpoře našich aplikací, z čehož vzniknul třeba Office 365. Nyní je ale náš cloud dostupný pro úplně všechny a je na něm možné stavět cloudové aplikace třetích stran,“ dodává Ballmer a zmiňuje tak rychlý růst platformy Windows Azure konkurující zejména Amazonu a jemu podobným projektům.

Jak vlastní, tak partnerské projekty Microsoftu prozatím vychází. Office 365 je například nejrychleji rostoucím produktem Microsoftu současnosti a jeho roční obrat už dosáhl na miliardu dolarů. Windows Azure už má přes 250 tisíc zákazníků a cloudové služby Microsoftu a Office 365 už prodává 150 tisíc partnerů.

I když Microsoft prodává cloudové služby napřímo sám, partnery z tohoto byznysu vynechávat nechce a naopak je hodlá ještě více zapojit. Redmond si nechal společností IDC vypracovat studii, která ukazuje, že ti partneři firmy, kteří mají 50 a více procent obratu z prodeje cloudových služeb, rostou dvojnásobně rychleji, než partneři, kteří tolik v cloudu aktivní nejsou. Rychleji jim rovněž přibývají zákazníci.

Výkonný šéf Microsoftu Steve Ballmer na konferenci WPC 2013 v Houstonu.Výkonný šéf Microsoftu Steve Ballmer na konferenci WPC 2013 v Houstonu. | Jan Sedlak

„O cloudu jsem poprvé na WPC mluvil před 2 roky a bylo to velice nepopulární. Dnes už je jasné, že je to budoucnost inovací,“ dodává na to konto Steve Ballmer. Současný počet 150 tisíc partnerů prodávajících cloudové služby chce Microsoft co nejrychleji navýšit. Firmě za poslední rok narostl počet „chlebodárců“ o 6 procent a partneři za tu dobu vygenerovali příjmy ve výši 650 miliard dolarů.

Síla je v kombinaci

Microsoft věří, že v cloudu dokáže nabídnout více, než jeho konkurence. Spoléhá se na to, že umí nabídnout a spojit služby veřejného cloudu (Azure, Office 365 a další aplikace v cloudu) s technologiemi privátního cloudu (Windows Server a podobně). „Myslíme si, že pro zákazníky jsme v tomto ohledu nejlepší řešení,“ věří Ballmer. „Naši nejúspěšnější partneři budou ti, kteří budou nabízet hybridní cloudy,“ doplňuje viceprezident Microsoftu Jon Roskill.

Softwarový a nyní i cloudový obr chce nyní cloud ve větší míře dostat také do státní správy. Firma proto chystá několik partnerských programů, které k tomu mají dopomoci. Ohlášen byl například program pro nasazování Office 365 tomuto typu zákazníků.

Čtěte také:

Většina nově prodaných licencí Office v Česku už je v cloudu

Microsoft bude ve Windows 8 zobrazovat reklamy

Nová šance pro Surface? Tablet budou prodávat i partneři Microsoftu

Důvodem toho, proč v Redmondu stále chtějí do svého cloudového byznysu zapojovat partnery, je v podstatě ten samý, jako v případě tradičního prodeje licencí a technologií – jejich know-how a nadstavbové služby. I když se za cloud v podstatě platí jako za službu, stále je nutné integrovat tyto technologie do firemních procesů, propojit se zařízeními, zabezpečit komunikaci a podobně.

Cestu autora na konferenci WPC 2013 hradí společnost Microsoft.