Stovky milionů pryč, domy prodané. Bylo to zbytečné?

Pokračování stavby obchvatu Frýdku-Místku je v nedohlednu, radost z toho nemají ani lidé, kteří kvůli němu prodali své domovy.

Danuše Kotásková žije v domě v Čelakovského ulici v části Frýdku-Místku Bahno osmačtyřicet let. Patnáct let už poslouchá, že její dům stojí v cestě obchvatu města a musí se odstěhovat. Teď ministr dopravy Vít Bárta stavbu zastavil.
„Musela jsem se podřídit. Dům je vykoupený, dostala jsem už peníze,“ říká Kotásková. I když se obchvat nakonec stavět nebude, zůstat tam nemůže. „Dům už není můj. Nemám tady ani podmínky k životu. Prodala jsem kotel, v zimě nemůžu topit. Už dávno bylo také potřeba vyměnit okna a opravit střechu. Táhne tady. Kdo by do toho dával peníze? Už ani nesečeme trávu. Proč?“ ptá se dvaaosmdesátiletá žena. Zatím si nedokázala vybrat byt, který by se jí líbil. „Prošla jsem jich jedenáct. Příliš jsem si zvykla na dům. Nikdy jsem odtud nechtěla,“ říká. Vedle stál dům, který už kvůli obchvatu padl a jeho majitelé se přestěhovali. Další lidé prodali pozemky. Naproti přes silnici na Frýdlant žijí další lidé, kterým plánovaná stavba zasáhla do života. „Stavíme nový dům. Už mne to nezajímá. Dvacet let chodíme po schůzích. K čemu?“ říká asi padesátiletá žena z Frýdlantské ulice, která jméno prozradit nechce.

240 milionů pryč?

Ředitelství silnic a dálnic vykupovalo několik let pozemky a domy, které stojí na trase obchvatu. „Státu už patří osmdesát procent plochy stavby obchvatu. Příprava, včetně výkupů a demolic, stála dvě stě čtyřicet milionů, další náklady se odhadují na čtyřicet milionů korun,“ informuje mluvčí Martina Vápeníková. Statisíce stály studie, které si zadalo město. Samotná stavba má stát čtyři miliardy korun.
Šéf ostravské správy ředitelství silnic a dálnic Lubomír Hýbl míní, že kdo chtěl domy či pozemky prodat, prodal. „Zbývalo řešit vyvlastňování lidí, kteří s výkupem nesouhlasili,“ říká Hýbl. Nový vývoj vyhovuje například Žanetě Klimčíkové z Čelakovského ulice. „Obchvat měl vést přes naši zahradu. Neumím si představit, že bychom tady pak dál žili. Stát ale chtěl vykoupit jen zahradu bez domu. Na to jsme nepřistoupili. Další sousedka výkup také odmítla,“ vysvětluje Klimčíková. Lidé, kteří na výkup nepřistoupili, mohou žít zatím v klidu, než se situace zase změní. „Jestliže nejsou peníze, nemůžeme nikoho vykupovat ani vyvlastňovat,“ potvrzuje Hýbl. Zástupci sdružení Beskydčan, kvůli jehož žalobám úřady už dvakrát přerušily územní rozhodnutí na stavbu obchvatu, nový vývoj vítají. „Konečně máme naději, že zodpovědní lidé budou hledat levnější a jednodušší řešení,“ tvrdí Leo Košťál z Beskydčanu.
Stačilo by podle něho vybudovat mimoúrovňovou křižovatku, která by zajistila plynulost dopravy v centru a postavit protihlukové stěny. Beskydčan napadá jižní variantu kvůli zásahu do oblasti nivy řeky Morávky. A soudy dávají sdružení za pravdu, že magistrát nepostupoval zcela správně. Běží několik sporů, které zbrzdily přípravu obchvatu dávno před rozhodnutím ministerstva dopravy. „Už Fišerova vláda z toho důvodu škrtla peníze na obchvat,“ potvrzuje náměstek primátorky Petr Cvik. Do té doby byly peníze na obchvat připravené.
„Věřím, že se podaří ministerstvo dopravy přesvědčit. Frýdek-Místek obchvat nezbytně potřebuje. Jinak to bude průšvih. Průtah je neustále přetížený a bude to horší,“ říká Cvik. Stavba silnice mezi Frýdkem-Místkem a Rychalticemi, na které má obchvat navázat, pokračuje bez omezení.

Dotkne se vás zastavení stavby obchvatu?