Strach v ulicích. Díry ničí auta

Řidiči v Klatovech mají strach. Ne z hustého provozu v centru, ale z nástrah na každých deseti metrech. Díry jim nebývale ničí auta.

Jaroslav Pták z Klatov může mluvit o štěstí. Nové disky a amortizaci kol na jeho vozidle mu zaplatili silničáři poté, co si na vyfrézované, ale nikterak neoznačené silnici zničil auto. „Hned jsem zavolal policii, ta to nafotila. S náhradou škody jsem se obrátil na silničáře. Z pojistky mi škodu zaplatili. Navíc z místa, kde jsem skončil, mi zdarma zajistili odtah,“ říká Pták. Řidičů s auty zničenými jízdou po děravých silnicích přibývá. Zvláště po zimních měsících. Sedmička v testu vyzkoušela, jak je to s kvalitou silnic v Klatovech. Jedna z nejhorších vede Niederleho ulicí.

„Je jako cedník,“ nadává šestatřicetiletý Václav Petřík, který tudy v době testu projížděl. Další velká díra je na nedalekém kruhovém objezdu u Lidlu. Díry jsou i na silnici u bývalého Kozaku. Řidiči složitě kličkují i Podhůreckou ulicí. „Při výjezdu z Klatov na Plánici jsou na každém kousku a na obou stranách silnice. Nedá se jim vyhnout,“ kritizuje sedmadvacetiletá řidička Petra Vondrová. „Snažíme se ty nejhorší úseky i provizorně co nejdřív Strach v ulicích. Díry ničí auta Děravé silnice. V některých klatovských ulicích se řidiči aut výtlukům vyhnout nedokážou. Foto 7/ Jan Ráček spravit. Určitě dojde postupně na všechny,“ slibuje tajemník klatovského městského úřadu Miroslav Šafařík. Ten připomíná, že teď se rekonstruuje Procházkova ulice, která byla už v katastrofálním stavu. Opravu silnic po zimě slibuje i Jiří Velíšek z klatovské Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.

„Snažíme se, aby případné díry v silnici nebyly pro řidiče nebezpečné. Kraj vyčlenil peníze na škody po zimě. Silnice začínáme opravovat,“ podotýká Velíšek. Řidiči nadávají a bojí se o svá auta. Plno práce po zimě přiznávají i v autoservisech. „Jízda po rozbité silnici škodí celému podvozku. Zabrat dostávají tlumiče, pérování, náprava, kola, disky. Hlavně se to projeví u starších vozidel,“ říká automechanik Jiří Novotný. Ten zná řidiče, kteří doplatili na jízdu po děravé silnici.

„Naposled jeden vlétl do hlubší díry a prorazil gumu. Ale vím, že se rozčiloval, že mu škodu nikdo nezaplatí. Prý měl přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky,“ vzpomíná. Dokazovat a vyvracet škody je ale někdy mnohem složitější. Zvlášť, když se někteří řidiči snaží dotlačit silničáře k pojišťovacímu podvodu. Majitel auta může poškození uplatnit u pojišťovny ze své havarijní pojistky. Nebo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. V tom případě ale nejde o pojistnou událost zničeného auta, ale toho, kdo za vozovku odpovídá.

„Jemu musí motorista oznámit, co se stalo, a musí předložit důkazy o tom, že mu vznikla škoda v konkrétním místě a době,“ říká pojišťovák Martin Stránský. Nevzpomíná si ale, že by někdy takový případ řešil. „Ale také si nepamatuji, že bych jel v poslední době po pěkné silnici,“ dodává.