Suzuki Jimny 1.3 VVT vs. VW Crafter 4x4 – až na vrcholky hor

Volkswagen Crafter a Suzuki Jimny

Volkswagen Crafter a Suzuki Jimny Zdroj: Autorevue.cz

Miniaturní Suzuki Jimny samozřejmě není konkurencí pro obrovský Crafter. Někdy je ovšem velmi zajímavé si vyzkoušet, jak dvě absolutně rozdílné cesty mohou směřovat k jednomu cíli.

Na úvod si položme otázku. Chcete auto, se kterým budete moci v terénu dělat na všechny ostatní leda tak dlouhý nos, se kterým vás těžko nic zastaví. Co si vyberete? Patrně přichází v úvahu něco z produkce automobilky Land Rover, především legendární Defender, určitě bude ve výběru Mercedes-Benz třídy G, který v provedení Professional patří k absolutní špičce (za to si ale německá značka nechá patřičně zaplatit), no a pak tu máme například Ladu Niva. Ta nejen že toho hodně zvládne, ale majiteli díky velmi nízké pořizovací ceně snad ani nebude líto, že ji tu a tam opře o nějaký ten strom.

Jednou z těch vůbec nejzajímavějších a ještě cenově relativně dostupných terénních možností je samozřejmě další legenda –Suzuki Jimny vycházející ze staršího modelu Samurai s historií dlouhou celá desetiletí. Žebřinový rám, tuhé nápravy, pohon všech kol a samozřejmě nízká hmotnost zaručují neskutečné věci. Nasaďte na to terénní pneumatiky a bude lézt i po stromech.

Jimny je celkem logická terénní volba, ale co takhle kdybych vám nabídl pro jízdu terénem dodávku? No to jsem zaručeně musel spadnout z pracovní židle a pořádně se praštit hlavou o stůl, že ano. Jenže Volkswagen ve své nabídce má jednu specialitu v podobě Craftera upraveného rakouskou společností Achleitner. A o něm vám můžu hned na úvod říci následující: už pěkně dlouho jsem v terénu nejezdil s tak schopným off-roadem. Fakt, že jde o obrovskou dodávku, na tom vůbec nic nemění.

Než se podíváme do zmrzlého tankodromu, přijde vhod decentní úvod. V poslední době se na webu vyrojila řada testů Suzuki Jimny, které už na trhu působí pěkně dlouho. Důvod asi znáte. Japonská automobilka připravila pro tento vůz facelift, i když nic podstatného se nezměnilo. Po technické stránce zůstalo všechno při starém, přepracovaná je ovšem přední část s novou maskou. Jimnymu určitě sluší. Interiér pak odhalí ještě jeden drobný detail, a sice nové opěrky hlavy. Ty původní totiž dělaly problémy v případech, kdy bylo potřeba sklopit zadní sedačky. U těch faceliftových už je jednoduše zastrčíte do nejnižší pozice a sedadla sklopíte.

Volkswagen CrafterVolkswagen Crafter | Autorevue.cz

Když jsme nakousli téma sedadel, stojí za zmínku variabilita. Jimny je hodně malý a uvnitř to je znát. Přesto se dá různě kouzlit s vnitřním prostorem, a to včetně takzvané lůžkové úpravy. Podle oficiálních stránek pro případy, že vás v přírodě nečekaně přepadne noc.

Interiér omlazeného Suzuki Jimny rozhodně neurazí. Je jednoduchý a tak to také má u automobilů podobné koncepce být. Zvykat si musíte na pevný volant a tím pádem pro některé postavy zvláštní pozicí za volantem. Kabina je velmi úzká a prostoru na zadních sedačkách podle očekávání není na rozdávání. Kdo ovšem potřebuje vozit celou rodinu, ten zaručeně o Jimnyho ani nezavadí. Jimny je takový kapesní off-road, což má v terénu své neocenitelné výhody.

Také Crafter si zaslouží menší entrée. Tohle auto zaručeně jen tak na silnicích nepotkáte, tak abychom věděli, s čím přesně máme tu čest. Když se podíváte do konfigurátoru na stránkách automobilky Volkswagen, vyberete model Crafter osazený nejsilnějším naftovým bi-turbem nabízejícím 163 koní a přejdete do sekce příplatkové výbavy, uvidíte takové ty známé věci jako například rádio za dvanáct, navigaci za padesát, potahy za tři tisíce, když tu najednou taková nenápadná položka „Crafter 4×4: Přestavba Achleitner“ za příjemných 795 000 Kč. Celkem lidově řečeno pálka.

Na první pohled to vypadá, jako regulérní nehoráznost, která vám cenu auta hnedle zdvojnásobí. Jakmile se podíváte blíž nebo dokonce se projedete, rychle pochopíte, za co to vlastně tak vysokou částku platíte. Crafter sice hrdě nese štítek 4Motion, jenže je zřejmé, že tento systém nemá společné s ostatními čtyřkolkami této značky zhola nic, respektive má společný leda ten štítek.

Rakouská společnost Achleitner na Crafter 4Motion nasadí kompletně jiný podvozek a poctivý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem pracujícím s poměrem 50/50, redukcí, standardní uzávěrkou zadního i středového diferenciálu, jiné jsou také pružiny, tlumiče, stabilizátory, nechybí vyšší světlá výška a ochrana podvozku. Dokoupit můžete ještě uzávěrku předního diferenciálu a terénní pneumatiky. V závislosti na jejich typu naroste světlá výška až o 28 cm.

Nějaké ochranné plasty na karoserii, které by z Craftera udělaly něco na způsob Passatu Alltrack sice nečekejte, ale přesto tohle auto poznáte na první pohled. Je totiž neskutečně vysoké. V kombinaci s terénními pneumatikami určitě budí respekt. Sluší se doplnit, že stejnou přestavbu lze pořídit ke všem variantám Volkswagenu Crafter.

V interiéru se příplatek 800 000 Kč poznává těžko. Kromě toho, že můžete při jízdách po městě dát řeč s tramvajákem (ovšem s tím, který řídí starou dobrou T3 nebo KT8), najdete prakticky jediný rozdíl vlevo pod volantem. Tam se nastěhovala tlačítka ovládající redukci a trojici uzávěrek. Občas chvíli trvá, než ta která konkrétní uzávěrka zapadne, ale asi vám nemusím vysvětlovat, že v momentě, kdy se rozsvítí všechny kontrolky a vy máte tím pádem zařazenou redukci a zavřené všechny diferenciály, stává se z tohoto Craftera poněkud přerostlý tank, který hledá nějakou překážku hodně, ale opravdu hodně těžko.

Volkswagen CrafterVolkswagen Crafter | Autorevue.cz

Ta pravá zábava začíná, když obě auta postavíte vedle sebe. Na jedné straně totiž máte nejmenší off-road na českém trhu, proti němu jeden z těch vůbec největších. Jimny měří na délku 3675 mm, široký je 1600 mm a vysoký 1705 mm. Za to Crafter, ten nabídne rozměry 5905 mm, šířku 1993 mm a výšku pro naší konkrétní verzi 2705 mm. Tento údaj se ovšem týká klasického provedení bez paketu Crafter 4×4, neboť se příslušné číslo pro testovaný vůz nepodařilo zjistit ani samotnému Volkswagenu.

Když přesednete přímo ze Suzuki Jimny do Volkswagenu Crafter, je to jako kdybyste se přestěhovali z té nejmenší garsonky do bytu o formátu 4+1 (minimálně). V Crafteru se sedí neskutečně vysoko. Myslím, že nebudu přehánět, když napíšu následující. Pokud máte Jimnyho a chcete si vyzkoušet, jaké to je sedět v terénním Crafteru, můžete, je to velmi jednoduché. Sedněte si na střechu.

Dost bylo úvodního povídání, co nás dnes zajímá ze všeho nejvíce, to je jízda terénem, kde obě auta předvádí to nejlepší. Kde začít? Třeba u Craftera, ten je možná ještě o kousek zajímavější. Od dodávky nikdo moc nečeká, a když jsem někde řekl, že to je jeden z nejlepších off-roadů, dost často jsem se setkal s nechápavými pohledy. Jenže je tomu přesně tak, byť jsem tomu zprvu také příliš nevěřil.

Obří světlá výška, pořádný pohon všech kol, jednoduché ovládání, to je výborný základ pro jízdy přírodou. Vše v našem případě podtrhují terénní pneumatiky. První (a vlastně asi jediná) věc, na kterou si budete muset zvyknout, jsou boční náklony. Vysoký posaz a celkově velká výška auta dávají jízdě terénem úplně jiný rozměr než to, na co jste zvyklí z běžných automobilů, nebo než to, co nabídne Jimny. Tam, kde se tenhle prcek tváří, jako že se neděje absolutně nic, máte v Crafteru pocit, že to nebude dlouho trvat a auto se prostě musí položit na bok. Boční náklony jsou jistým nebezpečím, ale když vám někdo povolaný předvede, kam až můžete zajít a když člověk získá patřičný odhad, rázem se původní nesmělá jízda v terénu změní ve hru „Najdi co největší překážku“.

Budu se opakovat, ale najít něco, co by Crafter nepřejel, je fakt velký problém. Nějaké zmrzlá hrbolatá cesta neznamená pro tohle auto jednoduše nic. Jimny může poskakovat a člověk se bojí, aby autu neublížil. Na stejné cestě s Crafterem dáte za dva, za tři a rychlostí 60 km/h si začnete hrát na dakarskou rallye. Mimochodem řidič sedí na odpruženém sedadle, takže se za volantem jenom pohupuje a jede terénem, jako by nic. Samozřejmě se při podobných hrátkách hodí dávat velký pozor na případné díry. Když to ale nepřeženete, nemáte šanci auto poškodit. Stačí se podívat na poctivé plechy pod motorem a masivní ramena přední nápravy. Ano, uvnitř to všemožně plechově chrastí a drnčí, ale jede se pořád dál.

Když nestačí základní pohon všech kol, je potřeba zmáčknout příslušné tlačítko. Musím uznat, že během tohoto testu jsem potřeboval zamknout pouze mezinápravový diferenciál. Zmrzlý terén byl pro Crafter hračka. Nabídnout mohu ale zkušenost z jiného testování, kdy jsme se stejným modelem jezdili v neskutečném bahně. Přesto došlo na uzavření všech tří diferenciálů pouze v jednom případě. Většinou stačí se pouze nebát. Když už dojde k tomu, že si vůz sedne na břicho, ozve se tlumená rána a jede se dál. Prostě tank jak se sluší a patří.

Jediné, co tohle auto limituje, jsou logicky vnější rozměry. Bál jsem se o nájezdové úhly a především kvůli dlouhému rozvoru o ten přechodový. Jenže jak už bylo napsáno, podvozek je dost vysoký a ani tady problémy nenajdete. Tím, co vás nakonec bude limitovat nejvíce, je výška. Na projížďky v okolí lesa to příliš není.

Z Craftera jsem byl zcela upřímně po terénní projížďce nadšený. Veškeré díry, které jste dříve považovali za velké, jsou v kontextu tohoto obra jen malými výmoly. Garantuji vám, že byste při projížďce valili oči jako slavný Hurvínek. Na závěr této kapitoly musím doplnit ale jednu poznámku. V testu jsme jezdili s nenaloženým automobilem. S plně zatíženým Crafterem to samozřejmě bude trochu jiná káva.

Pomalu, ale stejně

Suzuki Jimny jde na stejnou věc řekněme decentněji. Jeho pohon sází na permanentně hnanou zadní nápravu. Pokud je potřeba, v rychlosti do 100 km/h a s koly natočenými v přímém směru lze zmáčknout tlačítko 4WD a připojit přední nápravu. Suzuki ale nemá mezinápravový diferenciál, takže je potřeba jezdit se zapojenou čtyřkolkou jen na kluzkém povrchu. A kdyby ani čtyřkolka nestačila, je k dispozici ještě redukce. Pětistupňová manuální převodovka má ale dost krátkou jedničku. Tedy redukce přijde opravdu vhod v těžším terénu.

Jimny je terénní klasikou postavenou na žebřinovém rámu, motor je uložený podélně a obě nápravy jsou tuhé. Na českém trhu si pořídíte malý terénní vůz pouze s benzinovou jedna-trojkou naladěnou na 85 koní a 110 Nm. Diesel u nás k dispozici není. Pokud by měl někdo obavy o nedostatek výkonu, pak jej mohu s klidným svědomím vyvést z omylu. Krátké převody spolu s hmotností lehce přesahující jednu tunu bohatě postačí jak v běžném provozu, tak v terénu.

Protože během tohoto testu napadl sníh, dělal jsem si starosti o to, zda s Jimnym na silničních pneumatikách vůbec někam vyjedeme. Starosti to byly naprosto zbytečné. Zaprvé sněhu zas tolik nebylo a zadruhé Jimny opravdu umí. Zběsilému tempu terénního Craftera sice často nestačil, nicméně podle hesla „dvakrát měř, jednou řeš“ a ve svém vlastním pomalejším tempu vždy dojel tam, kam Crafter. Občas bylo potřeba trochu více přišlápnout pedál plynu na zem, ale vždy se povedlo.

Na první pohled je samozřejmě jasné, že jezdit po zmrzlé a hodně rozorané hlíně vám bude po přesednutí z Craftera připadat, jako kdyby vás někdo hodil do shakeru a ještě přidal bondovský pokyn „protřepat…“, ale určitě si zvyknete. Jak bylo napsáno, nízká hmotnost a miniaturní rozměry umožňují velká představení.

A logicky dávají možnost dostat se tam, kam se s Crafterem prostě nemůžete vejít, což je mimochodem důvod, proč Jimnyho najdete ve fotogalerii také na několika fotkách v prostředí, kde Crafter není. Vydali jsme se do lesa do míst, kde lze pořádně vyzkoušet věci typu křížení náprav. Rychle se ukázalo, že tenhle zmrzlý terén na schopnosti Jimnyho nestačí ani náhodou. Podobně jako Crafter, také v tomto případě platí, že Jimny těžko bude hledat nějakou konkurenci. Podobně zaměřená je Lada Niva, která je ale podstatně levnější. V terénu sice umí, ale jinak jde o po všech stránkách výrazně horší auto.

Jak už to tak chodí, každá mince má dvě strany. Jinak řečeno za výborné chování v terénu budete platit daň v podobě horších jízdních vlastností na silnici. Crafter osazený dvakrát přeplňovaným naftovým čtyřválcem s parametry 163 koní a 400 Nm umí být velmi svižný i na dálnici, podle očekávání se ale hodně naklání a terénní pneumatiky akustické pohodě na palubě moc neprospívají. Potěší ale přesná šestistupňová převodovka a přehledně rozmístěné ovládací prvky. Co se spotřeby týká, v testu jsem se pohyboval průměrně mezi 10 – 12 l/100 km, v terénu to bylo 28 litrů.

Suzuki JimnySuzuki Jimny | Autorevue.cz

Jimny se představil nejen jako výborný vůz v terénu, ale také jako hodně užitečný dopravní prostředek při jízdě po městě. Zaparkuje všude a terénní podvozek přijde velmi často vhod i na našich kvalitních silnicích. Benzinová jedna-trojka rozhodně stačí a kromě toho ji při jízdě skoro ani neslyšíte.

Do nějakých 100 km/h je Jimny ještě docela dynamickým, pak na dynamice rychle ztratí. Ve 120 km/h točí motor už 4000 ot./min a na maximální rychlost 140 km/h se dostává jen velmi, velmi zvolna. Ale to mu rádi jeho majitelé odpustí hned, jak potkají první polní cestu. Spotřeba se pohybovala většinou mezi osmi a deseti litry.

Vítězem se samozřejmě nikdo nestává, protože nejde o klasický srovnávací test. Spíše jsme vám chtěli ukázat dva konce z nabídky terénních automobilů. Jimny je známá legenda, která ani tentokrát nezklamala. Jestli se vám líbí, připravte si 414 900 Kč. Není to úplně málo, ale kromě samotných schopností auta dostanete také slušnou výbavu včetně rádia, klimatizace nebo vyhřívaných předních sedadel.

Crafter 4×4 je specialita. Míří především na velké firmy nebo instituce typu záchranné služby. V úvodu zmíněný příplatek už prozradil, že to nebude levná záležitost a ceník testovaného exempláře to potvrdil. Pořídit si sice můžete kde co, auto na fotkách ale neslo pořizovací cenu přesahující 1,7 milionu Kč.

Jakkoliv jsou obě testovaná auta naprosto odlišná, jedno mají společné. V terénu dokáží připravit takové představení, že tomu bude případným spolucestujícím špatně. Buďte si jisti tím, že cestou na vrcholky hor to jak u Jimnyho, tak u Crafteru teprve začíná.