Takhle by to mělo vypadat: Vstupte do Zen Marketu!

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Zelezny

Kateřina Hicks
Naše gastronomická expertka Kateřina Hicks má plán pro ideální městský supermarket, kde by byla radost utrácet. Potenciální investoři, nastražte uši!

Nakupování potravin je v Česku problém. Problém, o němž se ví, píše i mluví, má své jasné komponenty – špatná kvalita potravin, mizerné ovoce a zelenina, zavádějící označení… Nemluvě o zoufalé estetické úrovni prodejen a vlezlém marketingu, který ze zákazníků dělá idioty. (Agresi ve mně probouzí onen slogan namluvený s naprosto nevěrohodným „italským“ přízvukem a sdělující mi, že dotyčný supermarket je „přesně podle gusta“ onoho Italočecha; a to jsem ještě nedošla k plesnivým citronům.) O tom, co je špatně, všichni „tak nějak“ víme. Jak by ale vypadal takový ideální, tedy u nás dosud neexistující městský obchod s potravinami?

Velikost

Můj ideální ZEN Market není montovaná ratejna obklopená gigantickým parkovištěm ani vietnamská večerka, ale přátelský, jasně označený městský obchod v husté zástavbě uprostřed obytné čtvrti – tam, kde ho potřebujete vy, a ne kde chce mít on vás. Je velký tak akorát – nezabloudíte v něm a projdete ho celý během pár
minut.

Identifikace

Tento obchod je zvenku označen jednak vývěsním štítem, jednak je jeho funkce bezpečně identifikovatelná podle vyložených beden se sezonním ovocem a kovových kbelíků s čerstvými květinami. Zvenku působí opulentně útulným dojmem. Nemůžete nevkročit.

Osvětlení

Zvuk

ZEN Market své zákazníky neobtěžuje reprodukcí komerčních sdělení či hudby, což platí zejména v předvánočním období.

Aroma

Vzduch je prosycen pouze vůní samotného zboží – např. ovoce, pečiva, sýrů a mořských plodů. Umělé vůně či pach čisticích prostředků jsou nepřípustné.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Vnitřní rozdělení

Interiér je strukturován nepravidelně do tematicky laděných ostrůvků. Najdeme zde kulaté „stromy“ polic, podlouhlé stoly s navršeným zbožím i pulty s milými prodavači. Interiér působí dojmem organicky vzniklé lidské krajiny, kde vždycky instinktivně dojdete k tomu, co hledáte – stejně jako v každé pořádné vesnici bezpečně trefíte na náves.

Košíky

Převažují ty do ruky. Nákupní vozíky jsou menších rozměrů a je jich málo – tento obchod neslouží k týdenním rodinným meganákupům, ale k menším nákupům v průběhu týdne, které odnesete v ruce. Během týdne se postupně doplňuje a lehce obměňuje i sortiment.

Personál

Kromě pultových prodavačů a pokladních je v prostoru obchodu minimálně jeden další zaměstnanec v uniformě, který prochází obchodem, kontroluje stav zboží, doplňuje jej, odpovídá na dotazy zákazníků a radí s výběrem. Je to člověk, který toho o jídle hodně ví, bezpečně zná veškerý sortiment včetně jeho původu a dokáže zákazníkům poradit ohledně skladování a kuchyňské úpravy zboží. Zaznamenává připomínky zákazníků, zvládne pružně reagovat na jejich přání a například doobjednat požadované zboží. Prodavači u pultů na sobě mají čisté, atraktivní uniformy doplněné bílými zástěrami.

Display

Zboží je vystaveno řadou různých způsobů – vyloženo na vodorovných plochách, naaranžováno do pyramid, vyskládáno v regálech a chladicích skříních, ale i navršeno do košů či beden. U ovoce a zeleniny je zcela nepřípustné, aby vykazovalo jakékoli známky únavy. Čerstvé zelené saláty jsou vystaveny na ledové tříšti nebo minimálně pravidelně zvlhčovány vodním sprejem. U ryb a plodů moře je ledová tříšť doplněna mořskými řasami. Vzduch je prosycen jen přirozenou vůní vystaveného zboží.

Informace

U veškerých čerstvých potravin je jasně uvedeno, odkud pocházejí. U pultů s masem, masnými výrobky a sýry jsou k dispozici obsáhlejší informace ohledně původu a charakteristiky, např. jméno farmy, charakter sýra apod. Sýry, šunky či salámy je před nákupem na vyžádání vždy možno ochutnat.

Sortiment

Je vyvážen tak, aby vždy obsahoval dostatečný výběr základních potravin v dobré kvalitě za rozumnou cenu a mix sezonních, lokálních i importovaných potravin v prémiové kvalitě. Výběr ovoce a zeleniny odráží dané roční období a vybízí ke kuchyňským experimentům; ovoce a zelenina na vrcholu sezony jsou vždy k dispozici – naopak mimo jejich sezonu je obchod nenabízí (jahody, maliny…) Nechybí čerstvé bylinky, houby a koření. Maso pochází převážně z českých farem. Výběr sýrů je mezinárodní, u českých jsou reprezentativně zastoupeny i neeidamské sýry.

Ženy se více než muži zajímají o složení potravin
Ženy se více než muži zajímají o složení potravin | Zdroj: Profimedia.cz

U mléčných výrobků je nabízen pouze vyselektovaný sortiment, nikoli desítky téměř identických produktů různých výrobců. Čerstvé pečivo pochází z vybraných lokálních pekáren (a je jménem pekárny vždy označeno). Nabídka piva zahrnuje kvalitní pivovary včetně několika menších, naopak však nezahrnuje podprůměrné výrobky nadnárodních koncernů. Mezi sortimentem lahůdek najdeme vlastní pomazánkové a salátové směsi jako hummus, baba ghanouj, pesto či tzatziki.

U pultu lahůdek je možno objednat si na místě čerstvě připravený sendvič z několika druhů chleba či bagety s ingrediencemi dle vlastního výběru. ZEN Market nabízí vlastní zrnkovou kávu od známé lokální pražírny, kterou je možno nechat si na místě namlít. Nabízí i kvalitní listový čaj mezinárodně uznávané značky.

Zákaznický servis

zahrnuje naskládání nákupu do tašky, což provádí pokladní. Tašky s ikonickým logem ZEN Market jsou ze silnějšího recyklovaného papíru, vydrží opakované použití a platí se za ně. Za menší poplatek je možné si nechat nákup donést domů (v rámci několika bloků). K dispozici jsou i dárkové poukázky. Obchod s radostí přijímá stravenky.

V ZEN Marketu nenajdete cigarety, časopisy, nekvalitní levný alkohol, chemické sladkosti a limonády, náhražky vydávané za originál, desítky variant téhož produktu, nezralé či nahnilé ovoce, nerudné zaměstnance, nedopečené či naopak tvrdé pečivo, reklamní poutače, stojany, plakáty a jiné propagační materiály, maskoty, hračky, výherní programy, kosmetiku, nízkotučný Eidam a Giuseppeho. Zato já tam budu obden.

Nejblíže ideálu

Kvalitou zboží mezi super- a hypermarkety suverénně vítězí Makro, nicméně jsou zde dvě velká „ale“