Takhle by to mělo vypadat: Vstupte do Zen Marketu!

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Zelezny

Naše gastronomická expertka Kateřina Hicks má plán pro ideální městský supermarket, kde by byla radost utrácet. Potenciální investoři, nastražte uši!

Nakupování potravin je v Česku problém. Problém, o němž se ví, píše i mluví, má své jasné komponenty – špatná kvalita potravin, mizerné ovoce a zelenina, zavádějící označení… Nemluvě o zoufalé estetické úrovni prodejen a vlezlém marketingu, který ze zákazníků dělá idioty. (Agresi ve mně probouzí onen slogan namluvený s naprosto nevěrohodným „italským“ přízvukem a sdělující mi, že dotyčný supermarket je „přesně podle gusta“ onoho Italočecha; a to jsem ještě nedošla k plesnivým citronům.) O tom, co je špatně, všichni „tak nějak“ víme. Jak by ale vypadal takový ideální, tedy u nás dosud neexistující městský obchod s potravinami?

Velikost

Můj ideální ZEN Market není montovaná ratejna obklopená gigantickým parkovištěm ani vietnamská večerka, ale přátelský, jasně označený městský obchod v husté zástavbě uprostřed obytné čtvrti – tam, kde ho potřebujete vy, a ne kde chce mít on vás. Je velký tak akorát – nezabloudíte v něm a projdete ho celý během pár
minut.

Identifikace

Tento obchod je zvenku označen jednak vývěsním štítem, jednak je jeho funkce bezpečně identifikovatelná podle vyložených beden se sezonním ovocem a kovových kbelíků s čerstvými květinami. Zvenku působí opulentně útulným dojmem. Nemůžete nevkročit.

Osvětlení

Zvuk

ZEN Market své zákazníky neobtěžuje reprodukcí komerčních sdělení či hudby, což platí zejména v předvánočním období.

Aroma

Vzduch je prosycen pouze vůní samotného zboží – např. ovoce, pečiva, sýrů a mořských plodů. Umělé vůně či pach čisticích prostředků jsou nepřípustné.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Vnitřní rozdělení

Interiér je strukturován nepravidelně do tematicky laděných ostrůvků. Najdeme zde kulaté „stromy“ polic, podlouhlé stoly s navršeným zbožím i pulty s milými prodavači. Interiér působí dojmem organicky vzniklé lidské krajiny, kde vždycky instinktivně dojdete k tomu, co hledáte – stejně jako v každé pořádné vesnici bezpečně trefíte na náves.

Košíky

Převažují ty do ruky. Nákupní vozíky jsou menších rozměrů a je jich málo – tento obchod neslouží k týdenním rodinným meganákupům, ale k menším nákupům v průběhu týdne, které odnesete v ruce. Během týdne se postupně doplňuje a lehce obměňuje i sortiment.

Personál

Kromě pultových prodavačů a pokladních je v prostoru obchodu minimálně jeden další zaměstnanec v uniformě, který prochází obchodem, kontroluje stav zboží, doplňuje jej, odpovídá na dotazy zákazníků a radí s výběrem. Je to člověk, který toho o jídle hodně ví, bezpečně zná veškerý sortiment včetně jeho původu a dokáže zákazníkům poradit ohledně skladování a kuchyňské úpravy zboží. Zaznamenává připomínky zákazníků, zvládne pružně reagovat na jejich přání a například doobjednat požadované zboží. Prodavači u pultů na sobě mají čisté, atraktivní uniformy doplněné bílými zástěrami.

Display

Zboží je vystaveno řadou různých způsobů – vyloženo na vodorovných plochách, naaranžováno do pyramid, vyskládáno v regálech a chladicích skříních, ale i navršeno do košů či beden. U ovoce a zeleniny je zcela nepřípustné, aby vykazovalo jakékoli známky únavy. Čerstvé zelené saláty jsou vystaveny na ledové tříšti nebo minimálně pravidelně zvlhčovány vodním sprejem. U ryb a plodů moře je ledová tříšť doplněna mořskými řasami. Vzduch je prosycen jen přirozenou vůní vystaveného zboží.

Informace

U veškerých čerstvých potravin je jasně uvedeno, odkud pocházejí. U pultů s masem, masnými výrobky a sýry jsou k dispozici obsáhlejší informace ohledně původu a charakteristiky, např. jméno farmy, charakter sýra apod. Sýry, šunky či salámy je před nákupem na vyžádání vždy možno ochutnat.

Sortiment

Je vyvážen tak, aby vždy obsahoval dostatečný výběr základních potravin v dobré kvalitě za rozumnou cenu a mix sezonních, lokálních i importovaných potravin v prémiové kvalitě. Výběr ovoce a zeleniny odráží dané roční období a vybízí ke kuchyňským experimentům; ovoce a zelenina na vrcholu sezony jsou vždy k dispozici – naopak mimo jejich sezonu je obchod nenabízí (jahody, maliny…) Nechybí čerstvé bylinky, houby a koření. Maso pochází převážně z českých farem. Výběr sýrů je mezinárodní, u českých jsou reprezentativně zastoupeny i neeidamské sýry.

Ženy se více než muži zajímají o složení potravinŽeny se více než muži zajímají o složení potravin|Profimedia.cz

U mléčných výrobků je nabízen pouze vyselektovaný sortiment, nikoli desítky téměř identických produktů různých výrobců. Čerstvé pečivo pochází z vybraných lokálních pekáren (a je jménem pekárny vždy označeno). Nabídka piva zahrnuje kvalitní pivovary včetně několika menších, naopak však nezahrnuje podprůměrné výrobky nadnárodních koncernů. Mezi sortimentem lahůdek najdeme vlastní pomazánkové a salátové směsi jako hummus, baba ghanouj, pesto či tzatziki.

U pultu lahůdek je možno objednat si na místě čerstvě připravený sendvič z několika druhů chleba či bagety s ingrediencemi dle vlastního výběru. ZEN Market nabízí vlastní zrnkovou kávu od známé lokální pražírny, kterou je možno nechat si na místě namlít. Nabízí i kvalitní listový čaj mezinárodně uznávané značky.

Zákaznický servis

zahrnuje naskládání nákupu do tašky, což provádí pokladní. Tašky s ikonickým logem ZEN Market jsou ze silnějšího recyklovaného papíru, vydrží opakované použití a platí se za ně. Za menší poplatek je možné si nechat nákup donést domů (v rámci několika bloků). K dispozici jsou i dárkové poukázky. Obchod s radostí přijímá stravenky.

V ZEN Marketu nenajdete cigarety, časopisy, nekvalitní levný alkohol, chemické sladkosti a limonády, náhražky vydávané za originál, desítky variant téhož produktu, nezralé či nahnilé ovoce, nerudné zaměstnance, nedopečené či naopak tvrdé pečivo, reklamní poutače, stojany, plakáty a jiné propagační materiály, maskoty, hračky, výherní programy, kosmetiku, nízkotučný Eidam a Giuseppeho. Zato já tam budu obden.

Nejblíže ideálu

Kvalitou zboží mezi super- a hypermarkety suverénně vítězí Makro, nicméně jsou zde dvě velká „ale“