Taxikáři: Abonentní kartu zneužívá konkurence k podnikání

Táborští taxikáři si myslí, že starosta straní jejich konkurenci a schvaluje zneužívání abonentních karet. Sedmička se pokusila zjistit, kdo je v právu.

Od letošního ledna, kdy v Táboře otevřeli klub Kotnov, pomalu ustávají debaty o jeho stylových interiérech. Bouřlivé diskuze se v posledních týdnech přesunuly před luxusní diskotéku. Mezi taxikáře. Myslí si, že tam jedna jejich konkurence dostává neprávem přednost.
Spor se vyvíjel téměř od začátku otevření Kotnova, který je zařízením a programem srovnatelný třeba i s evropskou konkurencí. Zájem lidí o zábavu v něm na sebe váže také služby taxikářů. V Klokotské ulici za sebou řadili v dlouhé koloně auta, která měli v zimě nastartovaná, aby si v nich mohli topit. Hluk z motorů přispěl k tomu, že si obyvatelé Starého města začali stěžovat na rušení klidu. Majitelé Kotnova cítili za situaci zodpovědnost a město se do ní zapojilo tak, že vytvořilo vyhrazené parkování pro taxikáře za Bechyňskou branou. Asi sto metrů od diskotéky. Před ní smí řidiči zákazníky jen naložit a vyložit.

Byl jediný, kdo vyhověl požadavkům

S klubem také začala spolupracovat taxikářská firma Petra Fojta. Byl jediný, kdo kompletně vyhověl požadavkům na servis. Na vlastní náklady si nechal polepit auta znakem Kotnova, poskytuje slevy jeho návštěvníkům, garantuje domluvené ceny. Na oplátku mu zase partner marketingově pomáhá. Aby řidiči žlutých taxíků měli blíž k zákazníkům a poskytli jim domluvenou kvalitu, koupili jim majitelé Kotnova abonentní kartu. Na tu využívají místo pro vyhrazené parkování před vchodem klubu a při výměně stanoviště si ji střídají. To se nelíbí ostatním taxikářům.
„Kartu může používat jen ten, kdo má trvalé bydliště na Starém městě nebo tady má sídlo firmy. Natož aby na ni podnikal někdo jiný,“ stěžuje si Václav Šťastný, který vzešel jako mluvčí ze středu nespokojených kolegů.
„Takhle nám přetáhnou lidi, které sem přepravíme. Ať každý jen přiveze nebo odveze zákazníka, který si ho zavolá, a když chce čekat, tak na stejném místě jako ostatní. Za branou,“ myslí si Šťastný.
V místě drží obvykle službu městská policie a dohlíží jak na pořádek, tak na to, aby taxikáři dodržovali stanovená pravidla. Strážníci se s řidiči dohadují, jak dlouho můžou stát před klubem, když čekají na zákazníky, a posílají je za bránu. Většina taxikářů, kterým vadí, že městská policie upřednostňuje řidiče žlutých aut, využila ke stížnostem oficiální jednání se starostou.
„Policie tam má zvýšený dohled pokaždé, když je v Kotnově nějaká akce. Když taxislužba přijede, může samozřejmě počkat na zákazníka. Jenže ten se třeba zdrží. Zkrátka se mu ještě zalíbí na baru. V takovém případě taxikář musí popojet za Kotnovskou bránu a počkat tam na něj. Je pravda, že strážníci mají ode mě instrukce, aby to ohlídali,“ říká starosta Jiří Fišer.
Podle něj je také v pořádku, když na vyhrazeném místě může stát žluté taxi, s jehož majitelem má klub dohodu o spolupráci a poskytl mu právě k ní i abonentní kartu.
Václav Šťastný ale vidí v takovém jednání komplot a zdůrazňuje, že nařízení vydané městem tohle neumožňuje. Abonentní karty vydávají technické služby. Může ji získat člověk, který má trvalé bydliště nebo vlastní nemovitost na Starém městě, a také ten, kdo má v centru sídlo firmy, popřípadě provozovnu. První karta je nepřenosná a na konkrétní poznávací značku. Stojí dvanáct tisíc korun na rok. Každá další je přenosná a stojí o čtyři tisíce víc. „Nevím, proti čemu se taxikáři bouří. Přenosné karty prodávám třeba majitelům penzionů, kteří je půjčují svým hostům, aby měli kde parkovat.

Názory právníků se rozcházejí

Nařízení podepisoval i bývalý místostarosta Tábora Martin Jirovský. Je sice letos aktualizované, ale platí v úplně stejné podobě. Ani podle něj není problém v tom, když zapůjčenou kartu někdo využije k podnikání, stejně jako je to v případě majitele žlutých taxíků Petra Fojta.
Odlišný názor má ale advokát Jan Procházka. Ten dává za pravdu pohoršeným taxikářům. „Tak, jak je vyhláška postavená, může abonentní kartu využívat jeden majitel v různých autech. Nemůže ji dát k používání někomu jinému. Takhle v současné době dochází k zneužívání abonentní karty, v lepším případě z důvodu špatného výkladu slova přenosná,“ snaží se zjednodušeně vysvětlit Jan Procházka.
V praxi by tak podle něj měli před Kotnovem policisté vykázat i řidiče žlutého taxíku, který stojí na vyhrazeném místě pro rezidenty. „Jediné, co by mohlo fungovat, kdyby si sama diskotéka pronajala vozy a provozovala taxi. A potom těmto v uvozovkách svým vozům po právu dávala kartu,“ doplňuje Procházku právnička Klára Samková.
Z dalších dvou oslovených právníků ale dal jeden za pravdu Procházkovi, druhý měl opačný pohled. Martin Jirovský si myslí, že kdyby se potvrdily výhrady taxikářů k nařízení, bylo by nutné, aby zastupitelstvo projednalo jeho úpravu.
„V praxi má nařízení platit tak, že přenosnou abonentní kartu může od jejího majitele používat kdokoliv. Tak by to mělo i zůstat,“ dodává Jirovský. Stejný názor na to má zastupitel Václav Ebert.
„Když klub městu zaplatil, je na něm, jestli dá kartu k dispozici někomu dalšímu. Navíc je to dobře fungující podnik, který stojí za to podporovat,“ uvažuje Ebert.
Je pravda, že taxikáři přemýšlí o variantě, jak si kartu také obstarat. Zřejmě by se potom snažili obsadit místa pro vyhrazené parkování a nastala by ještě větší přetlačovaná. Volných karet pro rezidenty a abonenty už ale není mnoho. Na 188 vyhrazených míst prodaly technické služby 228 karet. Vydat můžou ještě asi deset až dvanáct kusů, aby nepřekročily stanovený koeficient.
Na to, kdyby si taxikáři obstarali abonentní karty, má starosta Fišer jedinou odpověď. „Takovou možnost mají, ale mým primárním zájmem je klid v obytné zóně v únosných mezích. I proto město vymezilo stanoviště vozidel taxi služby za Bechyňskou bránu. Na tom trvám a spory mezi jednotlivými stranami, které tuto službu poskytují, se nenechám vydírat. Podmínky jsou pro všechny stejné,“ podotýká.

Zatím nedostal žádnou stížnost

Dodává také, že zatím neobdržel žádnou konkrétně formulovanou výhradu k nařízení. Až se tak stane, bude na ni reagovat. To samé platí pro její případnou úpravu.
Pro táborské taxikáře, kteří si na poměry stěžují, tak zřejmě existuje jediný možný výsledek. Pokud se prokáže, že je nařízení napadnutelné, dojde nejspíš k jeho úpravě takovým způsobem, aby odpovídalo současné praxi.