Toyota Hilux 2.5 D-4D: Pracant dostal nový kabát

Toyota Hilux 2.5 D-4D

Toyota Hilux 2.5 D-4D Zdroj: E15 Anna Vackova

(TEST) Terénní pick-up Toyota Hilux se zrodil v roce 1968 a dodnes prošel mnoha proměnami. Testovaný vůz byl příslušník sedmé generace. Jestli ho něco propojovalo s minulostí, tak to byla právě jeho nerozbitnost a nezdolnost. Ujasňoval jsem si to od první chvíle, kdy jsem s ním vjel do obtížného terénu, s každým dalším zdolaným svahem v Lužických horách...

Terénní pick-upy měly v posledních letech na kahánku, zle jim začaly šlapat na paty auta označená jako SUV (sportovně-užitková). Ty se tvářily od počátku jako vozy do terénu, ale jejich majitelé tam s nimi nikdy nevjeli… Prostě módní záležitost.

Jenže si je kupovalo stále více motoristů, hlavně kvůli jejich designu. Výrobci terénních pick-upů na to proto museli zareagovat. Už nestačilo „pouze“ vyrábět vozy, které nic nezastavilo. Bylo třeba je zatraktivnit. A tak konali. Nejlepším příkladem velké proměny z poslední doby se stal Volkswagen Amarok.

Stranou nemohla zůstat ani Toyota. Proto hilux na cestě k něčemu, co bychom snad mohli nazvat „sportovněužitkovým“ pick-upem, dostal třeba nový nárazník, masku chladiče, světlomety a mnohé další. Výrazně se při jeho faceliftu proměnil také interiér. Nejvýmluvnějším dokladem změn byla skutečnost, že si do něj dnes můžete objednat i sportovní sedadla.

Toyota Hilux 2.5 D-4DToyota Hilux 2.5 D-4D | E15 Anna Vackova

Testoval jsem vůz s takzvanou dvojitou kabinou – Double Cab. (V nabídce byly ještě další karosářské varianty: Single Cab a Extra Cab.) Sedadla, i ta zadní, nabídla dost místa a kabina byla dobře odhlučněná. Do města se hodila zadní parkovací kamera, bez té bych byl v pětimetrovém voze se špatnou viditelností dozadu ztracený.

Pod kapotou tepal naftový čtyřválec o objemu 2,5 l. (V nabídce pak byl ještě výkonnější třílitr.) Jak se projevoval? Jeho 144 koní dostupných při 3600 ot./min. postačovalo. Vůz se na silnici neztratil, zrychloval z nuly na stovku za 13,3 sekundy. Udávaná maximální rychlost byla ale nesmysl. Toyota by si ji měla ve svých katalozích opravit na 163 km/h. Ideální rychlost byla 90 km/h. Tedy klidná jízda.

Ale to nakonec nebylo to nejdůležitější. Mnohem zajímavější totiž bylo, jak se motor projevoval, když jsem s autem vjel do terénu. Měl patřičnou sílu a razanci. Nové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, nové vstřikovače s přesnějším dávkováním paliva a výkonnější mezichladič stlačeného vzduchu byly znát.

Při jízdě v terénu jsem si ani příliš nevšímal, po jakém povrchu jsem zrovna jel. Vůz se jen lehce pohupoval, jako na silnici, vše zvládl pouze se zadním pohonem. (V zásobě však měl ještě manuálně přiřaditelný pohon přední nápravy, redukci a uzávěrku zadního diferenciálu.) Hilux jsem nijak nešetřil a tomu odpovídala i spotřeba. Žádných „tabulkových“ 7,3, ale nakonec 9,8 l/100 km.

Toyota Hilux 2.5 D-4DToyota Hilux 2.5 D-4D | E15 Anna Vackova

Technické údaje

Motor: vznětový

Zdvihový objem: 2494 cm3

Výkon: 106 kW

Převodovka: manuální pětistupňová

Celková hmotnost: 2690 kg

Rozměry: 5260 x 1835 x 1850 mm

Nákladový prostor: 1545 x 1515 x 450 mm

Max. rychlost: 170 km/h

Zrych. 0–100 km/h: 13,3 s

Komb. spotřeba: 7,3 l

Cena: 756 000 Kč (Luna)

Cena nejlevnějšího modelu: 594 000 Kč (Single Cab, výbava Terra)

Konkurence: Ford Ranger, Mitsubishi L200, Volkswagen Amarok