Tramvaje hledají nové cesty Prahou. Zacinkají opět na Václaváku?

V mapách pražských úředníků se prohánějí tramvaje po desítkách kilometrů nových tratí. Pomoct mají centru i jihu města.

Hlučnou silnici překryje betonový tunel. Po jeho „střeše“, přímo nad svištícími auty, pojedou tramvaje.

To je budoucnost, kterou lidem z okolí Spořilovské ulice načrtli územní plánovači. Díky téměř půl kilometru dlouhému „poklopu“ na frekventované tepně, po níž sjíždějí kamiony z Pražského okruhu, se lidem uleví od hluku.

Pokud se plány promění ve skutečnost, získají ovšem obyvatelé Spořilova ještě mnohem víc.

„Silnice dnes čtvrť nepříznivě rozděluje, na starou část a nové sídliště. Její překrytí by je propojilo. Na tunelu by pak v délce několika desítek metrů mohla vést tramvajová trať,“ říká Marek Zděradička, vedoucí odboru infrastruktury Útvaru rozvoje hlavního města Prahy.

Trasa vedoucí přes Spořilov je součástí zamýšlené kolejové tepny, která má v budoucnu propojit Žižkov, Vršovice a dojet až na Jižní Město, kde by ulevila přeplněným autobusům.

Propojení čtvrtí

Návrh nového územního plánu je připravený tak, aby ve městě mohlo v příštích letech vyrůst až pět desítek kilometrů nových tratí, které ulehčí přetížené dopravě.

Dosud rozdělené čtvrti by se propojily. Kobylisy s Dejvicemi nebo Jižní Město s Vršovicemi.
Touto čtvrtí by dokonce mohl vést tunel, z oblasti Edenu až ke stanici Želivského.

Pokud by městská kasa vyšla plánům vstříc, vznikl by jakýsi městský tramvajový okruh – podobný tomu, na jehož dokončení čekají řidiči. Cestující by tedy nemuseli některé trasy složitě objíždět.

Je ovšem pravděpodobné, že tramvaje se v nejbližší době po nových koridorech nerozjedou a budou pouze čekat na zajímavých výkresech.

„My dáváme politikům jen doporučení. Nerozhodujeme o tom, co se začne stavět. Záleží opravdu na tom, kolik bude mít město peněz,“ připomíná územní plánovač Marek Zděradička.

Vedení města má navíc v tuto chvíli jiné priority než tramvaje. Staví pokračování metra A a slibuje také zahájení prací na lince D. Radní navíc musí vyjít s nižším rozpočtem než v minulých letech.

Jistou existenci mají pouze tratě, které už dělníci stavějí. Tedy prodloužení kolejí z Dejvic do Podbaby a nový trojský most u Pelc-Tyrolky, který nahradí neslavně proslulý „rámusák“ z roku 1977.

Některé části tramvajového „okruhu“ jsou ale pro dopravu ve městě opravdu klíčové. Třeba dvorecký most mezi Zlíchovem a Podolím.

„Díky dalšímu propojení obou břehů nebudou muset tramvaje přes Vltavu v této oblasti přejíždět jen po Palackého mostě,“ zdůrazňuje mluvčí Prahy 5 Radovan Myslík.

Pro odborníky, kteří modelují novou tvář města, je dvorecký most klíčovým projektem. „Měla by to být vlajková loď nových tratí. Městu opravdu výrazně pomůže,“ míní Karel Hák z ÚRM. Most se má stát součástí zamýšlené trasy Pankrác – Budějovická – Dvorce – Zlíchov.

Kromě cestujících v tramvajích se po dvoreckém mostě svezou také cyklisté, nebude chybět ani chodník pro pěší. Jen řidiči aut budou mít oproti původním plánům smůlu.

Rozkvete i okolí tramvajových tratí

Tramvajové trati s sebou často přinášejí i výraznou proměnu svého okolí. O ní se nejvíc mluví v případě chystaného návratu cinkajících souprav na Václavské náměstí.

„Tramvaje, které by znovu projížděly pod Národním muzeem, by výrazně ulevily tratím, jako je například dnes velmi vytížená trasa mezi zastávkami I. P. Pavlova a Karlovo náměstí,“ uvádí Karel Hák.

Montáže kolejí ale můžou přijít až ve chvíli, kdy se město odhodlá naplnit plány na proměnu Václaváku v bulvár se stromy a zelení a magistrálou svedenou pod zem.

„Plány na znovuzavedení tramvají na náměstí jsou na projektu jeho zklidnění závislé,“ potvrzuje Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu.

Podobně „rozkvést“ by mělo také okolí už zmiňované Spořilovské ulice.

Velké stromy sice na betonové konstrukci vyrůst nemohou, ale mělo by dojít kromě pokládání kolejí také k zatravnění plochy. Vyloučená není ani stavba volnočasového parku.

Kudy se ve městě nově rozjedou soupravy, závisí také na tom, jak se budou některé jeho čtvrti rozrůstat.

To je třeba případ kolejí, které dnes končí na Barrandově. Pokud ale bude pokračovat výstavba ve Slivenci a jeho okolí, mohli by dělníci už příští rok začít stavět další kilometry.