Třetina moderních kanceláří má nebo usiluje o „zelený“ certifikát

Třetina kancelářských budov postavených mezi lety 2010 až 2014 v Česku vlastní nebo aspiruje na získání “zeleného” certifikátu. V letošním roce se očekává dokončení 11 kancelářských objektů, pět z nich má ambice v tomto procesu uspět. V příštím roce má podíl certifikovaných projektů ještě vzrůst, a zelený certifikát se tak stává pro developery běžným standardem. Všechny dnes rozestavěné kanceláře, u kterých se očekává dokončení v letech 2013 a 2014, mají zelený precertifikát nebo o něj usilují, uvádí společnost Cushman & Wakefield (C&W).

Nájemci z řad nadnárodních společností přitom ovlivňují „zelenými“ požadavky novou výstavbu už ve fázi projektování. Certifikace pro ně představuje jistou formu garance nízké spotřeby budovy. “Často dochází k záměně zelené budovy za budovu energeticky úspornou. Zatímco energeticky úsporná sleduje v první řadě spotřebu médií, zelené certifikáty mají mnohem širší záběr – zaměřují se na celkovou zátěž, kterou výstavba a užívání budovy způsobují životnímu prostředí. Kromě energetické náročnosti se posuzují například i taková kritéria, jako jsou možnost uložení jízdních kol v objektu či dosažitelnost městskou hromadnou dopravou,” říká vedoucí týmu správy nemovitostí C&W Ondřej Fukal.

V českých podmínkách radikální způsob výběru nového sídla předvedl telefonní operátor Vodafone. Zatímco většina firem ovlivňuje své budoucí kanceláře především v interiéru, firma si nechala od společnosti FINEP na klíč vyprojektovat celý objekt, pro který určila vlastní technické standardy. “Od Vodafonu bylo velmi prozíravé zahájit proces výběru se čtyřletým předstihem. Díky tomu dosáhl splnění svých požadavků a nemusel dělat kompromisy, ať už jde o šetrnost budovy vůči životnímu prostředí, stejnou kvalitu pracovního prostředí pro všechny zaměstnance nebo finanční podmínky,” uvádí vedoucí kancelářského týmu C&W Radka Novak.

“Počítali jsme s tím, že nájemné v novém sídle bude s ohledem na vysoký technický standard vyšší ve srovnání se stávající budovou. Nicméně výrazně nižší spotřeba médií a vyšší efektivita prostor tento rozdíl nejen pokryly, ale dokonce umožnily realizovat úspory na celkových nákladech v budoucím nájemním období,” upozorňuje Novak. C&W byla pověřena vyhledáním nového sídla pro Vodafone. Součástí služeb byly i konzultace technického standardu budovy a analýza udržitelnosti plánovaných poplatků za služby a spotřeby médií. Vodafone si přitom uvědomuje, že získání zeleného certifikátu není jednorázovou záležitostí. Pro jeho udržení je třeba, aby správce budovy reagoval na změny v obsazení či v režimu provozu budovy tak, aby byla kritéria splňována dlouhodobě.