Trochu zbytečné vzpomínání na socialistické Polsko

Stávka v gdaňských loděnicích v roce 1980, ilustrační foto

Stávka v gdaňských loděnicích v roce 1980, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Vzpomínkové komiksy asi ještě dlouho nezmizí z pultů knihkupectví a například takový Maus Arta Spiegelmana je důkazem, že i na tomto obtížném poli lze dosáhnout fantastických výsledků. Nejen vzpomínkový charakter, ale také místo, kde se příběh odehrává, spojuje Spiegelmanův opus magnum s grafickou knihou vzpomínek Marzi.

Tou své dětství v komunistickém Polsku zachytila Marzena Sowa spolu se svým francouzským přítelem a kreslířem Sylvainem Savoiou. Kniha nazvaná Marzi však kvalit Mause nedosahuje. Důvodů je spousta.

Prvním je jednoznačně samotná podstata díla. Marzi je určena publiku, které nemá absolutně žádné zkušenosti se socialistickou realitou. Kvůli tomu jednotlivé Marziny příhody vycházejí z obyčejné všednosti a každodennosti socialistické reality poloviny osmdesátých let. Perspektiva malé dívky pak zametá vše podstatné nánosem sentimentality a příjemného vzpomínání, z nějž historie prosvítá jen občas (stávky, strach ze stanného práva).

Komiks MarziKomiks Marzi

Komiks Marzi

Příhody jako nákup kapra na Vánoce či anabáze s černobílou televizí pak možná fascinují Francouze, ale českému čtenáři nepřinesou zhola nic. Funguje pouze nezáměrný humor v podobě škodovky jako luxusního vozu či Československa jako krajiny blahobytu, kde se dá vydělat na nový dům.

Ani forma, jež s komiksem souvisí jen na nejpovrchnější úrovni (vyprávění probíhá prostřednictvím obrázků a textu), Marzi nezachraňuje od šedi lehkého podprůměru. Savoia rezignuje na vše, co dobrý komiks činí dobrým komiksem (montáž, práce s rámováním, tempo) a Marzino vyprávění pouze ilustruje tu podařenějšími, jinde méně vhodnými obrázky. Lze si jen postesknout, že podobné dílo zde vyšlo, ačkoli mnoho skutečných komiksových skvostů zůstává nepřeloženo.

***

Sylvain Savoia, Marzena Sowa: Marzi Nakladatelství: Plus, 2012 Překlad: Hana Zahradníčková Hodnocení: 40 %