Tvůrci chtějí dělat filmy bez uhlíkové stopy. Čeští filmaři už pro to mají svůj manuál
Podle studie sdružení British Film Institute činí uhlíková stopa typického filmového blockbusteru 2840 tun CO2. Není divu, že se tlak na větší zodpovědnost vůči životnímu prostředí filmového a televizního průmyslu dotýká stále více. Právě filmaři v Británii jsou průkopníky „zeleného natáčení“. Snižování uhlíkové stopy správně nastavenými kroky a jejímu měření pomocí takzvaných uhlíkových kalkulaček se na ostrovech věnují již od nultých let. Fenomén tzv. greenfilmingu ale zapouští kořeny čím dál více i u nás.
„Lidé kolem filmu a televize obecně na témata udržitelnosti slyší a považují je za důležitá,“ říká Hana de Goeij, která působí jako vedoucí udržitelného natáčení a obsahu TV Nova. „Na natáčení musí panovat pořádek a je potřeba nastavovat pravidla včas, a ne za pochodu. Pak všichni vědí, na čem jsou, a podle nastavených pravidel fungují. Jediným nepřítelem je samozřejmě čas, protože přípravy i natáčení jsou často časově dost vypjaté.“
Cílem udržitelného natáčení je minimalizovat jeho uhlíkovou stopu. „Například při přípravě produkce zohledňujeme, kde budeme natáčet a jaké jsou dojezdové vzdálenosti, řešíme energie a to, zda se budeme moct připojit do běžné sítě, nebo budeme potřebovat agregát, chceme zajistit správné nakládání s odpady,“ vysvětluje de Goeij, která v minulosti pracovala jako regionální dopisovatelka New York Times. Podílela se dokonce na reportáži oceněné Pulitzerovou cenou.
„Stejně tak jsou to ale i viditelné drobnější věci typu nahrazení všech jednorázových obalů. Například chceme členům v našich štábech věnovat lahve na vodu a termohrnky na kávu, které by si nosili na natáčení. Anebo minimalizujeme tisk a dispozice posíláme elektronicky,“ vypočítává.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
Vyzkoušet za 1 Kč Více informací