Celá technologie je založena na výsledcích výzkumu studentů Bristolské univerzity, mezi kterými byl také Tom Carter, zakladatel startupu Ultrahaptics. Podle Cartera by nová technologie mohla vylepšit stávající bezdotykové ovladače jako jsou Kinect od Microsoftu či velice přesný Leap Motion.
„V okamžiku, kdy ve virtuálním světě například něco „zmáčknete“, cílené ultrazvukové vlny zprostředkují třeba zabrnění na prstu, kterým jste daný úkon udělali,“ vysvětluje Carter v prezentaci téměř science-fiction výzkumu. To samé podle něj platí i pro „běžné“ dotýkání se virtuálních předmětů a podobně.
Už za dva roky
Z pohledu širšího nasazení se však o příliš velké sci-fi nejedná: „Prvních výrobků, které budou naší technologií disponovat, se můžeme dočkat už za dva roky,“ tvrdí optimisticky Carter, i když je celá záležitost zatím v experimentálním programu. Ten však už přinesl první výsledky, na jejichž základě již lze něco dělat.
Ve spolupráci s výzkumníky z Glasgowské univerzity se totiž podařilo identifikovat míru citlivosti oblastí lidské dlaně na ultrazvukové vlny, zároveň na prototypu daného zařízení složeného z 64 „trysek“ úspěšně simulovali vjem pohybu, z něhož se dal určit jeho směr.
Prezentace prvních výsledků výzkumu
Nejmenší virtuální tvar, který šlo při experimentech zatím rozpoznat, čítal zhruba dva centimetry čtvereční, a omezení přitom nebylo dáno technologií, ale rozpoznávací schopností samotné dlaně.
Vývojáří v Ultrahaptics nyní pracují na zahuštění pozic emitorů ultrazvuku, zvýšení jejich přesnosti při vysílání do prostoru a samozřejmě integraci do prvních ovládacích prvků. Radost by tak mohli mít například milovníci počítačových her, kteří by například mohli cítit zásahy herních střel do hrudi. Nasazení technologie však bude ošemetné, přeci jen se jedná o přenos vlnění vzduchem napříč místností.