V poslední době sílí poptávka po integrovaném FM

Jednoznačným trendem poslední doby na poli českého facility managementu je poptávka po integrovaných službách v rámci jednotlivých výběrových řízení na dodavatele podpůrných činností.

V této souvislosti je ale škoda, že trochu stranou tohoto proudu stojí státní instituce, kde stále přetrvává snaha zajišťovat si co nejvíce činností vlastními silami bez ohledu na ekonomičnost tohoto procesu, říká generální ředitel jednoho z největších poskytovatelů FM služeb na českém trhu Miroslav Tvrdý.

Na počátku letošního roku se firma AB Facility stala součástí investiční skupiny Penta. Co vám spojení s novým partnerem dalo, a co naopak vzalo?

Především jsme se stali součástí výrazně ekonomicky silnější struktury, což přináší nové možnosti. Naší základní myšlenkou bylo a je to, že potenciál služeb, které nabízíme, rozhodně není vyčerpaný a je zde prostor pro další výrazný růst celé firmy. Určitě se nám otevřela možnost posunout naši společnost z pozice lokálního hráče do mezinárodních rozměrů, jako základ jsme si stanovili úkol uspět na třech trzích - českém, slovenském a polském. Posouváme se krok za krokem z lokálního chápání k chápání mezinárodních souvislostí, poznáváme nové trhy a jejich odlišnosti. To je tedy to, co nám spojení s Pentou dalo. Pokud jde o druhou část otázky, Penta je skupina, která má jasně nastavená pravidla hry, jasně stanovené postupy včetně například systematizace různých reportů a podobně. S původním vlastníkem jsme měli přímější vztah, komunikace v rámci tak velké firmy, jako je Penta, nebývá někdy jednoduchá.

Když jste hovořil o expanzi na zahraniční trhy, budete v ní pokračovat, nebo se zatím spokojíte s těmi třemi uvedenými trhy?

My máme v tuto chvíli dané Česko, Slovensko a Polsko jako cíle pro upevnění svého postavení. Vyplývá to z toho, že na těchto trzích působí rovněž Penta, zná je a má tam svoje řídící kapacity a své investice. Myslím si, že to je území, které bychom měli býti schopni obsáhnout. V první řadě zde chceme provést akvizice některých místních firem, protože naše zkušenosti hovoří o tom, že bez spojení s místními firmami se podnikání na cizím trhu rozvíjí velmi komplikovaně. Po nějaké době konsolidace se pak jak na Slovensku, tak v Polsku chystáme nabídnout celou škálu našich služeb, které nabízíme na českém trhu. Pokud jde o další trhy, upřímně řečeno nejsem příznivcem expanze typu jeden kontrakt v Bělorusku, jeden v Bulharsku a třetí v Rumunsku. Nechceme jít cestou jednotlivých kontraktů, ale spíše cestou zaměření se na celý trh. Myslím si, že na konci roku 2012 vyhodnotíme, zda jsme zvládli rozvoj poskytovaných služeb na třech trzích a pak si můžeme říci, co bude dál. Z pohledu podnikání se nabízí Maďarsko, kde je Penta také aktivní, a pak Balkán, ale není cílem našeho snažení za každou cenu se posunout do dalších zemí.

Jak vidíte český trh facility managementu, jak se vyvíjí, jaké jsou aktuální trendy?

Bohužel zejména ve státní sféře a řadě dalších firem stále přetrvává trend poptávat jednotlivé služby a spolupracovat následně s několika partnery. To je trvalý rozpor, který se řeší v rámci jednotlivých debat, kam dál by měl facility management směřovat. Co považujeme za dobré pro nás je to, že v rámci struktury máme divizi, která se zabývá energetickými službami a nabízíme energetický management. To je společné hledání energetických úspor v rámci jednotlivých objektů. Myslím si, že v posledním období zesiluje trend důrazu na energetické úspory, všichni si uvědomují, že cena energie je dnes klíčovým nákladem provozu objektu a hledají někoho, kdy by jim uměl v této věci profesionálně pomoci. Obecně se na poli FM objevuje řada trendů, například jakým způsobem měřit kvalitu služby, jakým způsobem poptat službu, dneska se na řadě zakázek neobjevuje výkaz provedených prací, ale zákazník prostě řekne, že chce mít uklizeno a dodavatel si musí sám nadefinovat, v jakém rozsahu a jakým způsobem bude činnost zajišťovat. Zákazník pak jen kontroluje splnění úkolu.

Znamená to, že zákazníci jsou již informovanější a vědí, co od vás jako poskytovatele služeb chtít?

Určitě minimálně v privátní sféře stojí proti dodavateli kvalifikovaný personál, který ví, co chce a umí přesně zadat svoji poptávku. Vývoj vede jednoznačně k tomu, že jak zákaznická, tak i dodavatelská struktura se postupně profesionalizují. A to je určitě dobře.