Ve Skalsku jezdí po zahradě parní vlak

Lidé se mohou vypravit na cestu dlouhou jen desítky metrů. Nic podobného jinde v okolí nezažijí.

Jedinečná podívaná čeká každého, kdo o víkendu 25. a 26. září mezi desátou dopoledne a pátou odpoledne navštíví Skalsko. Na zahradě Petra Vidnera (na snímku) se odehraje akce s názvem Parní ježdění na Skalsku.

Svezou malé i velké

Kromě parní lokomotivy lidé uvidí i další parní stroje. „Možná se dostaví také kamarádi s dalšími mašinami, takže tam nebudou jen ty moje,“ řekl pořadatel Petr Vidner. Parními stroji a lokomotivami se zabývá od dětství. „Měl jsem modely lokomotiv, Piko vláčky a sbíral jsem malé parní stroje. Že existují zahradní železnice, jsem se dozvěděl v osmdesátých letech. Poprvé jsem si ji prohlédl v Anglii v roce 1997. Měl jsem z toho oči navrch hlavy. Tam jsem také poprvé viděl, jak funguje,“ vzpomínal Vidner.
Milovník lokomotiv se stal zubařem. Praxi má v České Lípě. A svému koníčku se ve Skalsku věnuje v každé volné chvíli. „Dráhu jsem začal stavět v roce 2007. Od podzimu téhož roku je v provozu motorová lokomotiva a dva vagony pro sedm dospělých nebo deset dětí. A o dva roky později jsem dokoupil parní lokomotivu a postavil další vagon,” řekl Vidner. Trať na jeho zahradě má dva okruhy.„Delší měří zhruba dvě stě metrů a kratší je padesátimetrový. Na zahradě jsou další pomocné koleje, takže jejich celková délka je 350 metrů,“ uvedl Vidner.
Existují dva druhy zahradních železnic. Malé, na kterých se nejezdí, jen se pouští. Druhým typem jsou ty, na nichž se lidé svezou. Motorová lokomotiva Petra Vidnera uveze šest a parní až deset lidí. Podobná dráha včetně malých parních lokomotiv je v okolí vzácností. „Je to ojedinělá záležitost. V Česku jsou lidé, kteří podobné stroje vlastní. Na Mladoboleslavsku jsem však jediný,“ řekl Vidner.
Nejbližší malá dráha je v Hradci Králové. Je nová. Největší je v Brně, vznikla letos v květnu. Takže trať na Vidnerově zahradě má další prvenství: je nejstarší v republice.

Lokomotiva v ceně auta

„Motorovou lokomotivu jsme postavili sami, koleje a vagony taky. Parní mašinu jsem koupil ojetou. Cena? Nová stojí jako nové auto. Nejdražší, již jsem viděl, vyšla na čtyřiačtyřicet tisíc eur,“ řekl Vidner. Teď s pomocí kamarádů staví lokomotivu. „Příští rok snad bude jezdit,“ dodal nadšenec.
Vstup do ráje parních strojů a lokomotiv je z návsi. Na dřevěných vratech je kromě popisného čísla 20 i cedule s obrázkem vlaku a nápisem Malá dráha Skalsko.