Vědci odvodili genom plodu z krve matky a slin otce

věda, ilustrační foto

věda, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Odvodit celou genetickou informaci plodu jen z krve matky a slin otce dokázali vědci v USA. Informoval o tom vědecký časopis Nature. Metoda může otevřít cestu k odhalení možných genetických vad dítěte dlouho před porodem, aniž by lékaři museli zasahovat do těla matky. Panují však obavy, že by se mohl zvýšit počet potratů, když by ženy měly k dispozici informace o zdraví plodu.

Zdraví nenarozeného dítěte se v současné době zjišťuje ze vzorků plodové vody či choriových klků, které jsou součástí vyvíjející se placenty. Tato metoda je ale invazivní a pro matku i pro dítě může znamenat jisté nebezpečí. Navíc je tak podle webu britského deníku The Telegraph možné zjistit jen relativně malý počet genetických změn, které způsobují třeba Downův syndrom, cystickou fibrózu nebo svalové dystrofie. Loni byl na trh v USA uveden krevní test založený na analýze DNA, slouží ale jen ke zjišťování Downova syndromu.

Tým genetika Jaye Shendura z Washingtonské univerzity v Seattlu podle nature.com dokázal zmapovat genetický kód plodu starého 18,5 týdne na základě genetické informace z krve matky a z genomu otce získaného z jeho slin. Z údajů potom sestavili genom plodu a zjišťovali, ke kterým spontánním genetickým změnám u něj došlo. Odhady pak porovnali s genetickou informací chlapce přečtenou po porodu. Zjistili, že rozpoznat dokázali 39 z celkem 44 mutací, které nastaly. Tyto přirozeně probíhající změny mají na svědomí většinu genetických vad. Podílí se zřejmě na vzniku autismu nebo schizofrenie.

Pozitivní zpráva, ale i etické otázky

Postup amerických vědců je podle prezidenta České gynekologické a porodnické společnosti Vladimíra Dvořáka dalším krokem k tomu, aby potřebná vyšetření neohrozila samo těhotenství. „Snaha o detekci buněk plodu z krve matky je dlouhodobá a je už v praxi využívána. Co je teď publikováno, je zpráva vědecká, než se to převezme do klinické praxe, uplyne většinou ještě dlouhá doba. Určitě je to zpráva pozitivní,“ řekl Dvořák.

Výsledky výzkumu ve středu otiskl časopis Science Translational Medicine. Odborníci se domnívají, že nový test by mohl v budoucnu umožnit testovat nenarozené děti na asi 3500 genetických poruch.

Odpůrci potratů však varovali, že takto získané podrobné informace o zdraví plodu by mohly vést matky k tomu, že se rozhodnou pro potrat. Na „množství etických otázek“ spojených s novou metodou podle telegraph.co.uk upozornili i sami vědci.