Vědci vyvinuli software, který umí určit hitový potenciál skladeb

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Nahrávací společnosti budou mít možná další způsob, jak objevit nové hudební talenty. Vědcům z bristolské univerzity se totiž podařilo vyvinout software, který umí rozeznat hitový potenciál konkrétní písně. Program se zaměřuje na 23 různých charakteristik včetně hlasitosti, rytmiky či harmonie. Píše o tom server BBC.

“Cílem bylo najít rovnici, která rozezná budoucí top hit od písní, které se budou vždy krčit ve spodní části tabulky. Vytvořili jsme jí tak, že jsme sebrali veřejně dostupná data o písních, které se každý týden vyhouply či držely na vrcholu žebříčku a to od roku 1961 do dnešních dnů. Pro každý týden v této dlouhé historii byla testována nová rovnice, abychom zjistili, jestli dokáže předpovědět úspěšnost skladby,“ řekl BBC vedoucí výzkumu, docent Tijl De Bie, zabývající se oborem umělé inteligence.

Podle docenta Bie byly při vývoji softwaru použity technologie, které dokáži rozpoznat relativní důležitost všech prvků, které tvoří dobrý hit. Rovnice pak dokázala určit zhruba 60 procent takových hitů.

Rovnice však kolabovala na písních, které nebyly až tak kvalitní a staly hity spíš neočekávaně. V roce 2010 se například dostala díky webové kampani na třetí místo žebříčku písěň Surfin 'Bird od skupiny Trashmen. Celá akce měla zabránit tomu, aby se vítěz soutěže X Faktor Matt Cardle dostal na čelo tabulky. „To, jestli bude píseň úspěšná díky marketingu už rovnice určit nedokáže. Umí pouze naznačit, jestli se skladba stane hitem, nebo jestli bude neposlouchatelná,“ dodal Bie.

Výzkum také odhalil to, jak se za posledních padesát let Britům změnil hudební vkus. V současnosti posluchači preferují písně více rytmické, u kterých se lépe tančí. Navíc mají lidé radši, když je hudba hlasitější.