Vědci zjistili, že kvasinky umějí vyrobit modř | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Vědci zjistili, že kvasinky umějí vyrobit modř

Bluebelle
•
ZDROJ: Marilyn Chung
Marek Schwarzmann

Chemici z amerického Department of Energy's Joint BioEnergy Institute ( JBEI) učinili objev, jehož uplatnění slibuje mnohem ekologičtější výrobu modrého textilního barviva. Původně ale hledali nové způsoby výroby jiných organických sloučenin.

Výzkumný tým experimentoval s kvasinkami druhu Rhodosporidium toruloides a jeho schopností vytvářet peptidy (takzvaná neribosomální peptidová syntéza, NRPS). Bakterie a houby využívají tyto sloučeniny k dalším chemickým procesům. Vědci do genetického kódu kvasinky vložili bakteriální NRPS vytvářející modrý pigment indigoidin. Očekávali, že se kvasinka zbarví snadno postřehnutelnou modrou barvou. To se skutečně stalo, ale výzkumníky překvapila sytost modrého zbarvení, tedy množství vytvořeného indigoidinu.

„Indigo se původně získávalo z rostlin, v současné době se ho však drtivá většina syntetizuje,“ vysvětlila v časopisu Green Chemistry vedoucí výzkumu Aindrila Mukhopadhyayová. „Tyto procesy jsou efektivní a levné, ale vyžadují toxické chemikálie a generují mnoho nebezpečného odpadu,“ dodala s tím, že nová „kvasinková modř“ pojmenovaná Bluebelle může zmírnit ekologické dopady hladu textilního průmyslu po modré barvě – proces je totiž nejefektivnější, jaký byl kdy zaznamenán.

Z jediného litru bioreaktorové kultury dokážou vědci extrahovat v průměru 86 gramů indigoidinu. Jako kvasinkové krmivo navíc slouží velmi levná směs rostlinných živin. Výzkumné týmy z JBEI se nyní zaměří na oba objevy – jednak na další experimenty s NRPS ve zmíněných kvasinkách, jednak na další zefektivnění tvorby indigoidinu a škálování celého procesu.

Čeští vědci vyvinuli nové testy na rakovinu