Víta Klusáka z Hyundaie vyvedli

Režisér Vít Klusák zaznamenával poměry v Nošovické automobilce do svého celovečerního filmu. Při natáčení ho z továrny vyhodili.

Spolutvůrce známé české dokumentární komedie Český sen o falešném hypermarketu Vít Klusák tři roky sledoval a natáčel proměnu Nošovic během stavby automobilky. Zatímco továrna rostla, on
zpovídal majitele pozemků i ty, kteří pole neměli. Natočil také příběh Ondřeje Franka, mladého
muže, který v továrně pracoval, ale skončil. „Ondřej Franek za námi přišel sám od sebe uprostřed
natáčení. Řekl mi, že musí o podmínkách v Hyundaii promluvit, protože nesnese nespravedlnost.
Jeho odvaha ho stála místo,“ říká autor filmu, jenž bude mít premiéru v Nošovicích v srpnu roku 2010.

Kamera to viděla

Štáb se koncem léta ubytoval na Kohútce pod Prašivou. „Vzali jsme je sem, protože je odtud celá automobilka krásně vidět. Myslím, že to pánové ocenili,“ vtipkuje spolumajitel Kohútky Tomáš Březina.
Drobného a poměrně tichého Ondřeje Franka, který se stal jednou z ústředních postav filmu, potkal režisér právě tam. „Nejdříve jsem s ním chtěl udělat rozhovor mimo fabriku. Nakonec to dopadlo
přesně naopak. Vypátrali jsme ho se štábem na pracovišti. Ve chvilce nepozornosti hlídačů nám Ondřej vyprávěl, jak musí předstírat práci, protože i když je šikovný a zvládá ji rychle, odpočívat se tu nesluší. V továrně jsme jej navštívili dvakrát. Podruhé přímo na lince, kam ho přeřadili údajně za trest. Natočili
jsme jej, jak stojí na špičkách a u toho montuje těsnění na podvozku aut,“ prozrazuje Klusák.
Jako nejparadoxnější na tom vidí fakt, že ve chvíli, kdy natáčeli Franka v provozu, hřímal na prostranství před halou prezident korejského gigantu a slavnostně otevíral druhou směnu. „Jenže pak na nás vběhlo šest rozlícených manažerů. Byla tam ostrá výměna názorů, nějaká výhružka policií, a nakonec nás vyvedli,“ pokračuje Klusák.

O poli a autech

„Vít šel do extrému a to je dobře,“ říká Ondřej Franek o Klusákovi. Celovečerní dokument nese název Vše pro dobro světa a Nošovic a je to film o poli, na kterém rostou auta. „Při hledání názvu filmu jsme
se inspirovali odhodlaným reklamním sloganem automobilky Hyundai,“ říká režisér Klusák. „Krajina se tady změnila výrazně k horšímu. Na úrodných polích, v podhůří Beskyd, a navíc uprostřed vsi by se žádné automobilky stavět neměly. Nehledě na to, že přebujelý automobilismus je novodobý mor,“ dodává Klusák. Ve filmu vystoupí sedláci, kteří zarytě nechtěli svá pole prodat, a nakonec pod
nesmírným tlakem lokálních politiků i vlastních sousedů podlehli, zemědělci z nošovického družstva, kteří pěstování proslulého kysaného zelí stále nevzdali, ale i představitelé a zaměstnanci automobilky.

Foto: Vít Klusák (vlevo) a Filip Remunda se proslavili reality komedií Český sen.