Vlak vyrazí za vůní švestek

Švestková dráha v létě vstane z mrtvých, po letech vyjede z Lovosic Hurvínek.

Historickou Švestkovou dráhou se cestující opět rozjedou v létě z Lovosic směrem na Most. „Jenom o letních víkendech a o červencových svátcích. Ústecký kraj totiž podpoří turistickou dopravu na regionálních tratích,“ řekla tisková mluvčí Ústeckého kraje Veronika Kindlová.

Vzpomínka na švestky

Lokálka vyjela poprvé v roce 1898, tehdy ještě z Čížkovic, a stavbu dráhy si prosadily obce. A jméno má opravdu po švestkách – kolem trati stávalo donedávna hodně švestkových sadů a alejí. Ten skoro mazlivý název tu zůstal po původních německých obyvatelích, ti totiž svoji lokálku takto běžně označovali, i když samozřejmě sudetoněmeckým ekvivalentem Zwetschkenbahn. S odsunutými Němci v roce 1945 odešlo i jméno dráhy, ale naštěstí nezmizelo z paměti zdejšího zbytku obyvatel úplně. Provoz na trati byl brzy obnoven stejně jako jméno. Smrtící ránu Švestkové dráze zasadil až Ústecký kraj v roce 2007. Posledním dnem provozu byl 8. prosinec, kdy na trať vyjel rozlučkový vlak tvořený historickou soupravou a poslední osobní vlak pod číslem MOs 26515 odvezl samotný motorový vůz 810.128. Vlak nahradily autobusy, které zde jezdí dodnes.
„Autobusové spojení je operativnější, vozy stavějí přímo v obci a na více místech. Sezonní víkendovou železniční dopravu ale považují za zajímavý doplněk, který by mohl do jejich obcí přitáhnout turisty,“ řekla krajská radní Jana Ryšánková.

Jízdenky z lepenky

Turisty bude do obcí vozit historický motorový vláček Hurvínek ze Zubrnické muzeální železnice, který provozují Jindřichohradecké místní dráhy. Ve vlacích se bude podávat občerstvení, průvodčí budou cestujícím štípat pamětní lepenkové jízdenky. Historický motoráček bude mít i vyhrazená místa pro kola. „Provozovatel dráhy také jedná o vzájemném uznávání jízdenek s Českými drahami, tak aby cestující mohli přesednout na další vlakové spoje,“ uvedla mluvčí Kindlová.

Kozí zatím nejasná

O provozu na další historické dráze, takzvané Kozí, mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova na Teplicku není zatím rozhodnuto, všechny obce se ještě dostatečně jasně neprojevily. „O víkendovou dopravu zatím stojí především Telnice. Pokud i na této trati dojde k dohodě obcí, kraj je připraven provoz podpořit,“ dodala Jana Ryšánková.

Peníze se našly

Celkem má letní provoz stát více než čtyři sta tisíc korun. Obce si zaplatí téměř polovinu, zbytek zaplatí Ústecký kraj, pravděpodobně z fondu hejtmanky.