YouTube bojuje proti pirátům, vydavatelství si však stěžují

Sídlo YouTube

Sídlo YouTube Zdroj: CC BY-SA 2.0: jm3

mit
Souboj mezi videoserverem YouTube a zástupci hudebního průmyslu se dále vyostřuje. Nyní vytáhl své trumfy YouTube, který ve své zprávě informoval o úspěších v boji proti pirátství.

Nespokojenost umělců s nejpopulárnějším serverem na sdílení videí se táhne již dlouhé roky. Autorům vadí, že za svou hudbu nedostávají dostatek peněz, videoserver argumentuje tím, že vše probíhá v souladu s DMCA (Zákon o digitálních autorských právech).

Zároveň si producenti stěžovali na to, že se jejich díla po YouTubu nekontrolovaně šíří, z neoficiálních kopií totiž k umělcům neputovaly žádné peníze. Vše měl ale změnit systém Conent ID, který pomocí sofistikovaných algoritmů rozpozná kopie originálního videa. To umožní monetizaci i takových videí, která byla nahrána bez autorských práv.

V loňském roce si ale u Úřadu pro autorská práva Spojených států na software stěžovalo vydavatelství Universal. Podle něj Content ID nedokázalo rozpoznat více než čtyřicet procent neoficiálních kopií. Zároveň musela právní oddělení společností najmout větší množství zaměstnanců, aby takové kopie vyhledávali a ručně nahlašovali.

Google, kterému YouTube patří, však nyní celou připomínku dementoval. Podle jeho statistik dokáže systém rozpoznat až 98 procent. Zároveň se podařilo finančně zhodnotit 95 procent neoficiálních kopií, tyto peníze putovaly přímo umělcům. Celkem se jedná o dvě miliardy dolarů, které z takových zdrojů pocházejí. YouTube zároveň přiznal, že polovinu výnosů z hudby na YouTubu tvoří fanouškovská produkce – tedy předělávky a remixy.

Google zároveň oznámil, že ho doposud program Content ID vyšel na 60 milionů dolarů (téměř 1,5 miliardy korun).

I přesto nespokojenost vydavatelů s YouTubem pokračuje. Podle nich například z videoserveru přiteklo do hudebního průmyslu stejně peněz, jako ze služby Spotify. Ta má však mnohem menší základnu uživatelů a poskytuje pouze zvukovou stopu, ne videoklipy.

Google se ve zprávě rovněž pochlubil aktuálními statistickými údaji o YouTubu. Podle nich se na server každou minutu nahraje 400 hodin videa. Společnost také uvedla, že každoročně roste množství lidí, kteří YouTube mění ve své živobytí. Minimálně 100 tisíc dolarů díky videím vydělalo loni o 50 procent lidí více, než v roce 2014.