YouTube změní inzertní politiku, chce se vyvarovat kradení obsahu
Videoserver YouTube bude měnit svůj přístup k reklamním sdělením, jež k jednotlivým příspěvkům umisťuje. Ta bude dávat jen ke kanálům, které dosáhnou více než deseti tisíc zhlédnutí videí, má tak zabránit jejich krádežím. Právě peníze z inzerce jsou hlavní motivací pro uživatele, kteří s nimi nakládají bez vědomí autora.
Alphabet, mateřská společnost serveru YouTube, však také oznámila, že pokud kanál hranici překročí, nezačne se přičítat finanční odměna autorovi automaticky. Jeho kanál totiž nejdříve projde kontrolním procesem, který bude mít za úkol ověřit autenticitu daných videí a zároveň jejich společenskou nezávadnost. „Díky výši desetitisícové hranice zároveň nechceme, aby mělo opatření jakýkoliv dopad na kreativitu našich autorů,“ uvedl v prohlášení viceprezident YouTubu Ariel Bardin pro agenturu Reuters.
YouTube však chystá také další krok, pomocí kterého chce získat větší kontrolu nad obsahem na serveru. Ověřovací proces čeká také zájemce o partnerský program YouTubu, který autorům videí zaručuje větší příjmy, podporuje je ale také například v prodeji reklamních předmětů souvisejících s činností na videoportálu.
Potíže s intzercí
K těmto krokům YouTube přistoupil poté, co se na jeho reklamní politiku svalila vlna kritiky. A to především ze strany inzerentů, kterým vadilo, že se jejich sdělení objevovala u videí podporujících násilí. Právě tomu by však měla současná opatření zabránit, ačkoliv v praxi tomu tak být nemusí.
„Většina videí zobrazujících extremistický obsah má však větší počet zhlédnutí, než je stanovena nová hranice,“ řekl k desetitisícové bariéře Jan Dawson z analytické společnosti Jackdaw Research. Podle něj si takové příspěvky vždy najdou své publikum.
Analytici však poukazují také na to, že se v současnosti YouTube nachází na rozcestí. Rozhoduje se totiž mezi kontrolou obsahu, který uživatelé na síť dávají, a volností, které se autorům dostávalo. Díky tomu si také mnozí udělali z YouTubu živobytí, podle Jonathana Katze, který takzvané „youtubery“ právně zastupuje, by však neměla mít nově stanovená hranice vliv na jejich výdělky. Běžně se totiž zhlédnutí jejich příspěvků pohybuje v řádech milionů.
