Youtubeři bojují se samotou u jídla

Zdroj: archiv firem

Jihokorejský fenomén relaxačních videí spojených s konzumací jídla se

Stůl plný hranolků, kousky smaženého kuřete a pár omáček. Americká youtuberka Suell nabírá omáčku a hlasitě ukusuje kus kuřete. Je slyšet jen křupání a mlaskání. Video trvá přes dvacet minut, ze Suell není za celou dobu vidět více než polovina obličeje a neřekne ani slovo. Počet zhlédnutí? Přes čtrnáct milionů. Autorka spojuje dva trendy internetových videí, mukbang ASMR. Mukbang vznikl v Jižní Koreji, kde také získal největší popularitu. Název se skládá ze slov jíst a vysílání, tedy natáčení videí při jídle. Důvody, proč chtějí miliony lidí taková videa vidět, jsou různé.

V Jižní Koreji se rodiny tradičně scházely ke společnému jídlu. Mladí ale často žijí, a tedy i jedí, sami. Sledování mukbang videí jim pomáhá překonat pocity samoty. Připadají si, jako by pokrms někým sdíleli. V Americe a v Evropě převažují prozaičtější důvody. Někteří diváci si sledováním přivolávají chuť k jídlu, některým naopak pomáhá držet dietu. Pokud už jste dnes porušili svoje předsevzetí návštěvou fastfoodu, určitě vás potěší sledovat někoho, kdo obědvá čtyři pizzy.

Druhý fenomén se nazývá ASMR, tedy samostatná smyslově-meridiánová reakce. Pomocí různých zvuků se vysílající snaží v divákovi navodit pocity relaxace a klidu, nebo ho rovnou uspat. Kromě šeptání k tomu používají takzvané „spouštěče“, od hlazení mikrofonu štětcem přes česání vlasů až po napichování slizu vidličkou. V ideálním případě by si měl sledující připadat jako při masáži hlavy.

Spojením obou jevů vznikají videa podobná těm, která natáčí Suell. Konzumace zvláštních nebo kalorických jídel, při níž youtuber vydává co nejvíce zvuků, má diváka uklidňovat.

V Česku už existují i živá sezení ASMR. Za pět set korun si můžete u youtuberky Deni objednat šeptaný rozhovor, který má být formou terapie i relaxace.