Za úředníky ve třinácti budovách vyhodí magistrát miliony ročně

Masarykovo náměstí, prostor za Domem hudby, areál bývalé Prokopky... Pardubice vybírají místo pro své úředníky.

Pardubice chtějí lidem usnadnit cestu za úředníky. V budoucnosti už nebudou muset pátrat, ve kterém ze třinácti domů rozesetých po celém městě sedí ten pravý. Najít by je měli pod jednou střechou. „Vydělali by na tom především lidi, kteří musí na úřad. Na jednom místě by byla celá radnice. Ze současných domů by nám zůstal pouze ten historický na Pernštýnském náměstí. Ten by sloužil pro reprezentaci města a jednání zastupitelstva a mohl by fungovat jako spolkový dům. Stranou by ještě zůstal registr vozidel, který se do centra nehodí,“ vysvětluje tajemník magistrátu Martin Růžička.
V plánované budově najde místo přibliže 350 úředníků. Nové prostory by zde měla i více než stovka městských policistů. Pro pardubickou pokladnu by přestěhování na jedno místo znamenalo mnohamilionovou úsporu. „Spočítali jsme si, že se nám náklady na výstavbu vrátí za dvacet let. Současné budovy můžeme prodat a v ostatních už bychom nemuseli platit nájem,“ říká primátor Pardubic Jaroslav Deml. Zastupitelé města se proto minulý týden rozhodli najít vhodné místo pro tento centrální úřad. Zatím mají vytipovaných pět lokalit. Nejvíc plusových bodů má Masarykovo náměstí. „Výhodou je, že se jedná o městský pozemek, který je nezastavěný, při vjezdu do centra města, a je tam možné vybudovat dostatečně velké podzemní parkoviště. Zajímavou lokalitou je i prostor za Domem hudby,“ vysvětluje hlavní architektka města Petra Nacu.
Třetinu nové budovy chce navíc město pronajmout. „Své místo by tady mohli najít zaměstnanci úřadu práce nebo finančního úřadu. Všem by to ušetřilo čas i peníze,“ dodává Deml. Podle průzkumu veřejného mínění z roku 2008 si soustředění úřadů v centru města přejí i téměř tři čtvrtiny Pardubáků.
Návrh má přesto i své odpůrce. Proti této myšlence bojují především starostové obvodů. „Radši bychom měli stavět cyklostezky a opravovat komunikace,“ říká starosta čtyřky Petr Heřmanský. „Nemyslím si, že by centralizace úředníků byla správným krokem,“ přidává se starosta Rosic Milan Tichý.
Současný stav totiž hraje starostům obvodů do karet. „Bohužel platí, že čím hůř pro magistrát, tím lépe pro obvody. Pokud bude úřad na tolika místech, a nebude se u něj dát zaparkovat, tak tím lehčeji se jim bude smysl obvodů prosazovat,“ říká Růžička. Například v Přelouči už rozdílné názory překonali a začali se stavbou nové radnice za osmdesát tři milionů. „Výrazně uspoříme provozní náklady a hlavně přineseme kvalitnější služby pro občany, než když jsme měli úředníky na dvou místech,“ vysvětluje starostka Irena Burešová.