Zahraniční kamiony nejsou zhoubou českých dálnic

Silnice R4 z Prahy do Příbrami

Silnice R4 z Prahy do Příbrami Zdroj: Euro Jan Hrouda

Argumenty kritiků, že nejvíc ničí české dálnice a zpoplatněné silnice zahraniční kamiony, nesouhlasí s oficiálními daty výběrčích peněz. I když platí, že Česko je tranzitní zemí, nejvíc odvedli na mýtném právě domácí dopravci.

„Češi se podílejí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé,“ říká David Čermák generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Následují polští dopravci s 10 procenty, Maďaři s 5,5 procenty, Rumuni se 4,7 procenta a Němci s bezmála dvěma procenty. Bulhaři a Litevci mají 1,57, respektive 1,29 procenta z celkové vybrané částky. Mýtné brány ovšem zaznamenaly i pro naše silnice exotické dopravce ze Sýrie, Kuvajtu, Tuniska, Iránu, či Iráku.

Nejvíc se do státní kasy dostane z dálnice D1, ta přispívá eráru 36 procenty. Naopak na krátký úsek silnice 1. třídy I/46 připadlo vloni pouze 0,01 procenta vybrané sumy.

Český podíl v platbách je sice nejvyšší, ale každoročně klesá o jedno procento. Stejně tak zaznamenávají brány úbytky německých a maďarských kamionů a autobusů.

V roce 2007 se od Čechů vybralo 61,7 procenta z celkové sumy, od Němců 3,1 procenta. Zvyšují se naopak částky vybrané od přepravců z Polska (2007: 6 procent), Rumunska (2007: 2,2 procenta) a Bulharska (2007: 0,8 procenta). Což vede k úvahám, že západní výrobci a prodejci sahají po levnější pracovní síle v těchto zemích a snižují si přepravní náklady.

To potvrzují například i statistiky z nové části jižní části Pražského okruhu. „Začátkem týdne zaznamenáváme na okruhu mohutné přesuny kamionů směrem na Německo, na konci týdne přesně stejné dopravní objemy směřují obráceně,“ říká Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtné smluvně provozuje.

Výběr mýta v roce 2012
Dálnice/silnice Podíl na výběru mýta (v %) Vybraná částka (v milionech korun)
D1 35,81 3103
D5 15,58 1350
D8 7,62 651
D11 6,34 550
D2 6,08 526
R1 5,99 519
R35 5,1 441
R10 3,27 284
R46 2,93 254
R6 1,75 151

Zdroj: Myto.cz

Důvodem snižujícího se výběru peněz od dopravců od nás a z Německa však nemusí být absolutní snižování počtu přepracujících kamionů. Možný důvod tohoto trendu nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo nebo Česko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů a platí tak méně peněz na mýtném.“

29 úseků dálnic

Celkem je u nás zpoplatněno 29 úseků dálnic, rychlostních komunikací a silnic 1. třídy, ze kterých vybrala společnost Kapsch v roce 2012 8,665 mld. Kč. Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna 2009 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací.

Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy. V mýtném je zaregistrováno přes 610 tisíc aktivních uživatelů. Za pět let se vybralo celkem 34 miliardy korun.

Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch.

Více na Autorevue.cz

Milan Chovanec: Doprava si zaslouží vlastní ministerstvo