Zákaz pro stará auta? Na paniku je brzy

Hrozí zákaz vjezdu starších vozidel do krajského města? Budějovičtí radní o tom chtějí diskutovat.

Mezi budějovickými řidiči se šíří obavy. Zvláště po informacích v médiích, že místní radnice chce zamezit vjezdu starších aut do centra.
Vzorem mají být některá západní města. Například do Berlína se nedostane auto bez speciální zelené značky udělené za nízké emise. Podle jejich vzoru připravili poslanci zákon i pro Česko. „Slyšel jsem to v rádiu. Je to šikana. Nemůžeme si brát za vzor západní státy, kde je jiná životní úroveň a lidé mají na nová auta,“ míní Jaroslav Netrh, majitel Lady 2105.
Podle zastupitele a člena dopravní komise Stanislava Rataje jsou podobná opatření předčasná. „Zlepšit prostředí chceme všichni, ale jak postupovat třeba vůči majitelům škodovek, kteří bydlí v Budějovicích?“ pochybuje o smyslu předpisu v současných podmínkách. Zákaz postihne řidiče starších vozů, zejména těch na naftu a dvoutaktů. Právě ty často dožívají lidem s nižšími příjmy, třeba důchodcům. Budějovický primátor Juraj Thoma míní, že takové řešení může přispět ke snížení dopravní zátěže. „Je to námět na diskusi, ale zatím žádná neproběhla,“ řekl.
Opatření vítá Jiří Guth
z budějovické Strany zelených. Je přesvědčený, že každý krok ke snížení negativního vlivu dopravy na zdraví je dobrý. Zákon musí ale nejprve schválit Senát. Až potom mohou města vyhlásit nízkoemisní zóny.
Při měření emisí u vozidel zatím platí jiná kritéria třeba pro trabanty a jiná pro nové vozy. Přitom dvoutakty znečišťují vzduch až desetkrát víc než auta s katalyzátory. „Spalují benzin s olejem,“ upozornil Jiří Vejsada z emisní stanice ČSAD Jihotrans.
Zóny má i Amsterodam či Londýn. Auta musejí mít na skle samolepku, podle svých spalin červenou, žlutou, zelenou nebo nemají žádnou. Do nejvíce zamořených lokalit smějí vjíždět jen ta se zelenou.