Zbavte se Opelu, radí GM banka Morgan Stanley

Opely Zafira při expedici z továrny v Bochumi

Opely Zafira při expedici z továrny v Bochumi Zdroj: profimedia.cz

Americký automobilový koncern General Motors by se měla začít hledat kupce pro svou evropskou automobilku Opel. Jinak hrozí ztráty dosahující miliard dolarů, tvrdí banka Morgan Stanley. GM ale prodávat nechce.

Detroitský obr už ve svém evropském podnikání, které zahrnuje značky Opel a britský Vauxhall, za posledních 12 let přišel o 16 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že Evropané kvůli ekonomické krizi snižují výdaje, je výhodné značky prodat, uvedl Adam Jonas, analytik Morgan Stanley.

GM by tak v evropském podnikání mohl utopit další peníze. Když nyní Opel prodá, vznikne mu sice okamžitá ztráta až 13 miliard dolarů, ale tato ztráta se už nebude navyšovat. „Jednou z nejhorších věcí v automobilovém průmyslu je vlastnit podnik spalující peníze a požírající zdroje,“ uvedl Jonas ve zprávě klientům banky. „Myslíme si, že je načase, aby GM našel Opelu nový domov.“

Americký automobilový koncern se ale radou banky řídit nehodlá. „Navzdory těžkým podmínkám v Evropě věříme, že se máme příležitost změnit podnikání Opelu a Vauxhallu a vrátit je k dlouhodobému zisku,“ reagoval na zprávu Morgans Stanley mluvčí GM Jim Cain.

Restrukturalizace Opelu se již rozběhla. Firma omezila počet dočasných zaměstnanců a jedná s odborovým svazem IG Metall o dalším snížení nákladů. Opel omezil výrobu a nyní chce s odbory dojednat možnost uzavření jedné ze svých továren v roce 2017.

GM už Opel téměř prodalo v roce 2009. Firma se ale nakonec rozhodla, že Opel je příliš strategickou součástí jejího podnikání, a z obchodu s kanadskou společností Magna na poslední chvíli vycouvala. Šéf GM Dan Akerson tehdy prodej prosazoval, podle svých vyjádření z poslední doby se ale nyní soustředí na restrukturalizací evropského podniku.

Podle Morgan Stanley je Opel „největší jednotlivou hrozbou pro dlouhodobé finanční zdraví GM“. Banka tvrdí, že prodej je v nejlepším zájmu Opelu i jeho vlastníka. Jonas situaci přirovnal k prodeji Chrysleru německým koncernem Daimler v roce 2007. Evropská automobilka se zbavila finanční zátěže a Chrysler se později stal prosperující součástí Fiatu.