Zbytečné miliony za letiště v Přerově?

Budují civilní letiště v Přerově profesionálové, nebo amatéři s naivními představami?

Už v létě by mělo vzniknout Regionální letiště Přerov, ze kterého by v příštích letech měla startovat nejen dopravní, ale i civilní letadla. Jenže čím víc se spuštění provozu letiště blíží, tím větší rozpaky budí u některých odborníků. Tvrdí, že se desítky milionů korun, které do projektu dal Olomoucký a Zlínský kraj a město Přerov, nikdy nevrátí. Letiště bude mít v blízkém okolí příliš velkou konkurenci a nereálné je podle nich i to, že se přerovská základna stane vyhledávaným nákladním letištěm, které přinese do Přerova práci a rozvoj průmyslu.

„Pokud vím, tak na leteckém trhu není poptávka po dalším specializovaném letišti pro nákladní lety. Ve střední Evropě je jen jedno nebo dvě letiště, která se uživí hlavně z odbavování nákladních letadel. Nevěřím, že by se zrovna přerovskému letišti podařilo k nim úspěšně přiřadit,“ říká přerovský letecký inženýr David Bařinka.

Je přesvědčený, že to by se mohlo stát pouze tehdy, když by projevil zájem některý světový přepravce expresních zásilek – a zároveň upozorňuje, že pokud by chtěl přerovské letiště využít, už dávno by podnikl konkrétní kroky.

Ředitel letiště Petr Polášek ale tvrdí, že je v tomto ohledu optimista. „Zatím jsme na začátku dlouhé cesty, čekají nás ještě mnohá jednání a oslovování firem. Kdo může dnes říct, že jsme bez šance? Až bude v blízkosti letiště chystaná dálnice, naše cena na trhu ještě vzroste. A navíc se uvažuje i o přepravě cestujících,“ reagoval Polášek.

Jenže Bařinka upozorňuje nejen na úskalí nákladního provozu, ale i letů s cestujícími, které si podle něj realizátoři myšlenky regionálního letiště ani nedokážou představit a domyslet. A domnívá se, že je civilní letiště na malý Přerov velké, drahé a těžce spolknutelné sousto.

„Ředitel letiště veřejně tvrdí, že už v příštím roce by bylo možné létat z Přerova k moři. Doufám, že to nemyslí vážně, vždyť sezona pro rok 2011 je už dávno v jednání. A co je horší, z technického hlediska na letišti Přerov není nic, co by zajistilo byť jen základní odbavovací služby pro velké dopravní letadlo,“ upozorňuje Bařinka. A není toho podle něj málo.

„Letadlo je třeba napřed někde postavit na odbavovací plochu tak, aby z ní i vyjelo vlastní silou a pokud možno ne přes pole, a aby nezablokovalo stojánku pro případná další letadla. Taková plocha v severní potencionálně civilní části není,“ řekl Bařinka, který několik let na přerovském letišti pracoval a se situací je podrobně seznámený.

Jak natankují letadla

Dále upozornil na další praktické věci - třeba, že letiště nemá pojízdné schody, postrádá pás pro naložení zavazadel i vozíky na dovezení kufrů k letadlu. A chybí mu i nutné služby pro provozovatele letadel - třeba možnost doplnit palivo.

„Pro představu - celková kapacita nádrží Boeingu 737 je okolo 25 tisíc litrů, což je slušný rybník pouze pro jedno letadlo. Kde se bude palivo skladovat podle ekologických norem? Jak se bude palivo k letadlu dopravovat?“ ptá se Bařinka a zároveň podotýká, že pořízení všech náležitostí by stálo další desítky milionů korun. Polášek souhlasí pouze s tím, že všechno bude stát hodně peněz.

„Jenže nechápu, proč by tohle všechno mělo zřizovat a platit letiště? V regionu je dostatek subjektů, které by se mohly zapojit do byznysu letiště. To jim k tomu musí jen vytvořit podmínky a tyto možnosti podnikání nabídnout třeba přes přerovskou Obchodní komoru. A najednou zjistíme, že nás to jako daňové poplatníky zase na tolik nepřijde, a že to není až taková fantazie,“ řekl Polášek. A reagoval i na poznámku ohledně skladování paliva. „Bez obav. Natankovat takové letadlo není problém, vždyť v Přerově už natankovala i daleko větší letadla, než je Boeing 737,“ je si jistý Polášek.

Příliš velká konkurence

Pochybnosti ale mají i další odborníci. Třeba ředitel provozu nejbližšího letiště v Ostravě - Mošnově Michal Holubec. „Z vlastní zkušenosti vím, že proces budování nového letiště je velmi složitý, drahý i časově náročný,“ říká Holubec. A pochybuje, jestli přerovské letiště bude mít dost zakázek, které by jeho existenci odůvodnily.

„Vznik nového civilního letiště v regionu, ve kterém jsou už dvě zavedená fungující mezinárodní letiště s velmi dobrou dostupností obyvatel Zlínského i Olomouckého kraje, je z mého pohledu riskantní. Každé letiště potřebuje pro civilní provoz dostatečnou spádovou oblast a kupní sílu obyvatel,“ podotkl Holubec.
Konkurenci okolních letišť Polášek nepodceňuje a skeptikům vzkazuje, že už na začátku Olomoucký kraj nechal zpracovat studii od dánské společnosti ScanAvia - a pokud by vyšla v neprospěch přerovského letiště, nikdy by nedostalo šanci.

Bařinka ale nevěří tomu, že by se charteroví dopravci, kteří provozují profesionální služby letecké dopravy, hrnuli do menšího středomoravského města. „Sedmdesát kilometrů od Přerova je zavedené fungující letiště Brno-Tuřany, a pětasedmdesát kilometrů od Přerova je Ostrava-Mošnov. Je proto odvážné se domnívat, že zavedení charteroví dopravci se pohrnou létat do Přerova. A navíc sezona charterů začíná koncem dubna a končí na přelomu září a října. Čím se letiště plánuje živit v zimě?“ zajímalo by Bařinku.

Podle něj je jedinou možností zavést na letiště pravidelnou dopravu. „To znamená velkou investici do „rozlétání“ třeba linky Přerov - Vídeň, což je risk pro každého dopravce. Je třeba buď nejdřív nalézt takového, který je ochotný riziko podstoupit anebo sehnat nemalé peníze, vybrat vhodnou destinaci a doufat, že oslovený dopravce peníze neprolétá dřív, než se linka osvědčí a zaplatí. To může trvat roky, anebo se to nemusí stát vůbec,“ namítl Bařinka.

Polášek nesouhlasí. „Jsem přesvědčený, že charterové lety mohou letiště uživit i v zimě - a můžu to doložit na společnosti Discovery Travel, která působila na Kunovickém letišti, které mělo mnohem horší podmínky než Přerov. Kritici ovšem namítnou, že tato společnost už neexistuje, ale to je jiná historie, která s naší problematikou nesouvisí,“ uvedl Polášek.

Velké peníze i očekávání

Příprava regionálního letiště už stála velké úsilí i peníze. Město Přerov společně se Zlínským a Olomouckým krajem investovalo do letiště už sto padesát milionů korun. „V Přerově jsme se museli kvůli letišti zřeknout jiných nutných věcí. A místní politici nám slíbili, že se peníze jednou zúročí a vrátí. Doufám, že se letiště za pár let nezavře s tvrzením, že záměr kvůli vnějším faktorům nevyšel,“ podotkl Přerovan František Mézl, který se o problematiku zajímá. Podle něj je nefér, že někteří letečtí odborníci pohřbívají letiště dřív, než se vůbec narodilo.

To si myslí i Polášek. „Čas ukáže, kdo z nás měl pravdu. A já věřím, že nezklameme,“ podotkl Polášek.